göinge
Vi har så smått påbörjat anläggningen av vår trädgård. Villaområdet är helt nytt och ligger på gammal sjöbotten. Man har dock grävt ur marklagret och fyllt upp med sand. I samband med utrullningen av vår gräsmatta fylldes upp med 2-3 dm jord - inte den som grävdes ur, utan den kom från annat håll. Det skulle vara bättre enligt anläggaren. Mindre lerig, tror jag han sa. Den är i alla fall brun till färgen. Hur som helst: Måste man alltid blanda upp med ny planteringsjord vid nyplantering? Jordlagret är ju tunnt och jag har ingen aning om hur bra den är till buskar och perenna blommor. Gräset gillar i alla fall jorden. Hela jordlagret är proppfullt med gräsrötter! Om jag minns rätt från när mina föräldrar 1979-1980 när de nyanlade trädgården använde man uteslutande den lite svartare jorden än vi har plus att de alltid slängde en näve gödsel i botten av hålet.

Än så länge har vi bara planterat lavendel och en hasselbuske, men jag undrar om det är nödvändigt att köpa planteringsjord till resten? Det är förstås bättre, men som sagt var: Är det nödvändigt?
ingrids
Det beror sig på vad du tänker plantera. Vad jag gissar att du har nu är så kallad gräsmattejord, genomsläpplig och sandblandad bäst till just gräsmatta. För växter som gillar sån jord och nöjer sig med 30 cm, d.v.s. rätt många perenner, kan det funka. Rätt många växter och träd behöver dock mer och kraftigare jord än så.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan odla i nästan alla sorters jord möjligen med undantag av extra styv lera. Det hela beror på vilken odlingsteknik du har. Att odla i rent grus går mycket bra om man gödslar och vattnar ofta. Tomater odlas ofta i en mineralullsmatta med kontinuerlig bevattning och gödsling. De enda växter där man måste tänka på odlingssubstrater är nog surjordsväxter. De tål absolut inte kalkhaltig jord.
MVH
Jan Lindgren
göinge
Planteringsjord och gödning påstås ju i reklamen ge starkare, grönare och vackrare växter. Men om jag använder mig av den här bruna "gräsmattejorden", blir då växterna påtagligt tråkiga och mindre starka?

Jag funderade på om jag kunde blanda i planteringsjord i det redan planterade och köra med blandning till det andra också. Vi funderar på en rhododendron och då kommer vi absolut att köpa rhododendronjord!

Om 2-3 dm jord inte räcker åt träd och buskar, hur stort jorddjup bör man ha?
Bassam
Buskar behöver grop som är minsta storlek 60*60*60cm, du vet att varje buska eller perenner har egna jord behöver, och man kan med blandnig anpassa jord.
H:Bassam
göinge
Nu har jag handlat planteringsjord. Perennjord och Blomsterlandets Trädgårdsjord. Jag pratade med en i personalen som enligt min mors utsago är kunnig och han sa att de 2-3 dm jord som fanns i vår trädgårdräckte och att man bara behöver blanda i lite grann av planteringsjorden i "gräsmattejorden"... Så han var i alla fall inte ute efter att sälja så mycket jord som möjligt!
Gunilla T
Hej!

Jag skulle nog satsa på att gräva lite djupare - kanske en halv meter ner - och fylla rabatten med både gödsel och bra jord.

När jag gör rabatter bottnar jag alltid med stallgödsel och fyller på med kompost, torv och matjord och blandar ner även någon skottkärra med grovt grus. Allt beror väl på vilka växter du vill plantera.

Om du med planteringsjord menar " fyra för hundra" så saknar dessvärre den jorden nästan all näring. Är det den jorden du köpt är det nödvändigt att gödsla jorden. Den duger till jordförbättring i mycket tunga lerjordar men inte så mycket mer.

När det gäller jord på påse så får du det du betalar för - ju dyrare desto bättre.

Visst syns det skillnad på växter som har bra, lucker och näringsfylld jord. De blir oftast större (om man nu vill det) men också friskare och klarar av skadeangrepp bättre.

Det finns ju inte endast en optimal lösning för växterna men min erfarenhet är iaf att försöka göra det så bra som möjligt från början.

Jan Lindgren
Hej!
Till rhododendronen så ska du köpa okalkad torv, gärna grov. Den kallas ibland för stallströ. Ren torv brukar vara billigare än rhododendronjord och du vet vad du får.
MVH
Jan Lindgren
göinge
Blomsterlandet har tre sorters jord:

Planteringsjord - 5 för 99 kr
Trädgårdsjord - 3 för 99 kr
Yrkesodlarjord - 2 för 99 kr

Jag köpte trädgårdsjorden som enligt säcken påstods vara bra bland annat till träd och buskar. Dessutom köpte jag perennjord - 2 för 99 kr. Jag har blandat i trädgårdsjord i ena rabatten som vi ska ha buskar i och hade tänkt använda perennjorden till perenna blommor. De andra säckarna kommer att gå åt till fler buskrabatter. Men som sagt var: Jag har inte grävt djupare än max 30 cm och jag har endast blandat i jord i den befintliga (som visade sig vara svartare och djupare där första buskrabatten är än där lavendeln är planterad).
Lena i Torslanda
Att enbart blanda upp befintlig jord med ytterligare jord ger inte så mycket. Det som behövs i första hand är gödsel. Istället för att köpa massor av jord på påse är det mycket bättre att köpa gödsel på påse ( om man nu inte har andra möjligheter än påsalternativet). Den gödseln är relativit svag men oerhört mycket bättre än påsjord som eg. inte tillför något till jorden mer än volym. Kan man dessutom fylla på med kompost så har man de optimata förutsättningarna.

Om man absolut vill köpa jord på påse så köp hellre den dyrare varianten, 5 för en hundring = gammalt bös!
Och som någon annan sa - 30 cm är inte tillräckligt mer än för perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon