Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Råd vid beskärning av plommonträd
          mackee
          Inlägg 19-08-2008, 15:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 17 940

Jag har ett plommonträd (Opal) som jag precis har beskurit men behöver lite ytterligare hjälp med. Trädet köptes som ett 3- till 4-årigt träd och planterades förra sommaren. I år så blev det jättemycket plommon trots kartgallring (kanske var jag för feg och skulle ha gallrat ännu mer). Många grenar inklusive toppskottet blev väldigt nedtyngda av plommonen - toppskottet låg nästan vågrätt ned.

Så i år så har jag beskurit trädet enligt de bifogade bilderna. Röda markeringar visar var jag tagit av grenarna. Min fråga är egentligen om jag även ska beskära vid blå markering? Kommer trädet att utveckla nytt toppskott samt sidogrenar om det finns en annan sidogren som "når högre upp" även om den grenen sitter lite längre ned på stammen? Eller spelar det ingen roll? Ska sidogrenen kortas in ännu längre än blå min markering eller kanske tas bort helt?

Bifogad fil  beskära_plommonträd1.jpg ( 130.76k ) Antal nedladdningar: 91
          Bifogad fil  beskära_plommonträd2.jpg ( 124.11k ) Antal nedladdningar: 101

(Den långa stödpinnen som syns på bilderna är där för att jag tänkte försöka räta upp toppskottet som ända sedan trädet varit nytt varit ganska kraftigt böjt)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon