Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> katt får inte röra sig fritt, samfällighet vil inte katte springer fritt i fälles areal
          homer555
          Inlägg 20-08-2008, 18:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 18 438

Vi bor i en samfällighet af småhuse (radhuse) som har en stadga der siger at katte inte får vara på gemensam areal.

Nogen som vet om det er laglig at förbjuda dette i en lokal stadga?

Det er for os inte möjligt at holde katt inne, da den hoppe ud af fönster, dörr.... (har 2 barn som inte har möjlighet for at fall den springer forbi dem)
          Har en granne som siger han vil draba den ifall han ser katten i hans tradgård igen.

Det er blevet vedtaget ved domstol:

Domstol: katter har rätt att röra sig fritt.

I en dom i Stockholms tingsrätt där en av grannfejderna gjordes upp slogs också fast att katter i ett villaområde måste ha rätt att röra sig fritt, även om de passerar tomter där det bor allergiker.

(sry for the bad swedish, but I've recently moved here)

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-08-2008, 21:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag tycker att det är rimligt att du håller reda på ditt husdjur. Vi har gjort en stor bur i anslutning till huset så att våra fem katter kan gå ut och in som de vill. Lösdrivande katter dödar fridlysta fåglar och förorenar i sandlådor och rabatter. Dessutom finns risken att katterna får smittor som kan spridas i familjen. En medmänniska som valt att slippa djur på sin tomt måste respekteras. Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter och jag hoppas att du tycker om din katt så mycket att du besparar den det lidandet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          CillaM
          Inlägg 20-08-2008, 21:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jisses så jäkla svennsonlikt du skriver dina 'sanningar' ibland. Vaddå fullt tillåtet att köra över lösa katter?? Varifrån har du fått det???

Givetvis hoppas jag att varenda en som har katt eller annat djur tar hand om dom på bästa sätt men steget därifrån till grannen att kör över djuret?? Nää, nu får det f-n mig vara nog med katthatare. Det är mycket tack vare sådan attityd som kattern har en sådan låg status som de har idag. Fy f-n säger jag bara till ett sådant svar!

CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 22:03) *
          Hej!
          Jag tycker att det är rimligt att du håller reda på ditt husdjur. Vi har gjort en stor bur i anslutning till huset så att våra fem katter kan gå ut och in som de vill. Lösdrivande katter dödar fridlysta fåglar och förorenar i sandlådor och rabatter. Dessutom finns risken att katterna får smittor som kan spridas i familjen. En medmänniska som valt att slippa djur på sin tomt måste respekteras. Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter och jag hoppas att du tycker om din katt så mycket att du besparar den det lidandet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-08-2008, 21:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hej!
          MVH
          Jan Lindgren

Hur fyrkantig och kall får man vara?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 20-08-2008, 21:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Aqvakul @ 20-08-2008, 22:35) *
          Hur fyrkantig och kall får man vara?

Tyvärr finner en del mäniskor glädje i att köra över och döda eller plåga andras djur. ranting.gif ranting.gif
          Saknar man empati, resonerar man så....inget att göra åt tyvärr. ranting.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          embees
          Inlägg 20-08-2008, 21:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Här kan du läsa vad lagen säger. http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html

Texten nedan är saxad ur artikeln.

Katt som gör ifrån sig hos grannen
          En vanlig orsak till tvister och diskussioner kring kattägares ansvar är katter som utför sina behov på en granntomt. Om en kattägare brister i sin tillsyn så att katten orsakar ”olägenhet för människors hälsa” kan kommunen (med stöd av miljöbalken) vidta åtgärder, till exempel genom ett beslut om att kattägaren måste hålla katten inomhus.
          Miljödomstolen har i en uppmärksammad dom fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där.

Katter fick vara ute
          En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder.
          Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen
          som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”

Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
          ”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”

(Det här har jag svårt att förstå, att man ska behöva freda sitt hem från intrång av främmande katt. Man ska väl ändå kunna vädra utan att riskera att andras katter kommer in!)

Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.

Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)

Redigerat av embees: 20-08-2008, 21:48

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-08-2008, 22:06
          Länk hit: #7

Medlem

Hej!
          Jag tror inte att man kan kallas katthatare om man har fem katter i huset. Möjligen så kan jag kallas hatare av oansvariga kattägare. Det är inte katternas fel att de blir överkörda. Det är oansvariga kattägares. Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan försvara att släppa lös icke inhemska rovdjur som dödar fridlysta vilda djur på ett mycket obehagligt sätt. Ingen skulle acceptera att hundägare släppte ut sina hundar för att riva rådjur, inte ens under jakttid. Det är ju hundarnas naturliga instinkt att riva diverse djur. Varför ska man då acceptera att katter släpps lösa och springer omkring och dödar fridlysta fåglar tom under deras häckningstid. Katter är trevliga djur och många kattägare sköter dem med omsorg och ansvar. Tyvärr har vi en massa kattägare som inte tar sitt ansvar och det är de som sänker kattens status och får många människor att avsky katter. Om alla skötte sina husdjur så skulle vi undvika många problem.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          homer555
          Inlägg 20-08-2008, 22:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 18 438

[quote name='embees' date='20-08-2008, 22:43' post='884192']
          Här kan du läsa vad lagen säger. http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html

tack så mycket.

Citera
          Azur
          Inlägg 20-08-2008, 23:42
          Länk hit: #9

Gäster

Det är f.ö. INTE lagligt att döda katter även om de lämnar ägarens tomt och/eller går in på egen tomt, och att med flit köra över något djur alls, jaktbart eller inte, är olaga jakt.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 21-08-2008, 06:02
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Lagen är en sak och grannsämja en annan. Rent personligt skulle jag inte vilja leva i fejd med en eller flera av grannarna. Och jag skulle nog inte våga ha katten ute om en av grannarna hotat att dräpa den.

Ge din granne en blomspruta modell större och be honom använda den om katten är på hans tomt. Så katten har rätt att vara där, men får den vatten på sig ett par gånger så lär den gå någon annan stans.

Huruvida en samfällighet kan ha regler som har regler som är skarpare än lagen har jag inte koll på, men jag tror att det går. Däremot har jag svårt att tro att den har några sanktionsmöjligheter förutom att stämma den som inte följer regelverket. Och om majoriteten av medlemmarna vill ha en ändring av reglerna så är det bara att ändra dom i enlighet med stadgarna.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          KURT
          Inlägg 21-08-2008, 06:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är tämligen vanligt att bostadsrättsföreningar stiftar egna lagar som faller helt utanför samhällets lagar, och man kan lugnt betrakta dem som skrivbordsprodukter och ignorera dem. En granne som hotar att döda ett djur, borde man kunna polisanmäla.

Citera
          AstLar
          Inlägg 21-08-2008, 06:47
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

Vilken obehaglig tråd !

Jag håller på blomsprutan. Räcker inte det finns det hinkar.

Har nog också ibland tyckt att det varit jobbigt med katter i ungarnas sandlåda men har inte velat ta livet av katterna för det.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-08-2008, 06:52
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (AstLar @ 21-08-2008, 07:47) *
          Vilken obehaglig tråd !

Jag håller på blomsprutan. Räcker inte det finns det hinkar.

Har nog också ibland tyckt att det varit jobbigt med katter i ungarnas sandlåda men har inte velat ta livet av katterna för det.

tummenupp.gif Precis!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-08-2008, 07:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Hej!
          MVH
          Jan Lindgren

Antar att du menar att det är "tillåtet" (bland katthatare) för TILLÅTET är det väl knappast. Att de är "lösa" kan man väl inte se från en bil om de är chipmärkta... Det är nog bara att läsa lagtexten för att se att man kan få böter eller t.om. fängelse.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-08-2008, 07:57
          Länk hit: #15

Medlem

Hej!
          En hyresvärd eller bostadsrättsförening har rätt att vräka boende som medvetet stör grannar. Att inte ansvara för sina husdjur är klart störande.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Bee
          Inlägg 21-08-2008, 08:02
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (KURT @ 21-08-2008, 07:36) *
          Det är tämligen vanligt att bostadsrättsföreningar stiftar egna lagar som faller helt utanför samhällets lagar, och man kan lugnt betrakta dem som skrivbordsprodukter och ignorera dem. En granne som hotar att döda ett djur, borde man kunna polisanmäla.

Helt rätt Kurt! Vi har haft underliga regler i vår samfällighet under årens lopp men de flesta har tagits bort då det visat sig att det inte finns lagliga sanktionsmöjligheter. Tex har regeln om lösspringande katter tagits bort efter domen i Miljödomstolen. (Regeln om att inte ställa upp husvagnar eller lastbilar på gemensamma parkeringsplatsen kringgås genom att man har husbil!)

Jag har på förekommen anledning letat efter lämpligt lagrum när det gäller hotelser att döda ett husdjur men inte hittat något. Husdjuret - vår katt - måste tydligen skadas först innan anmälan kan göras. Min otrevlige granne trakasserar ständigt vår katt.

Trådskaparen har min fulla sympati! En sån otrevlig granne han har. Visste jag inte bättre kunde man tro att TS bodde nära mig men jag har ingen nyinflyttad norsk/dansk (?) granne.
          Stå på dig! Din katt har rätt att leva ett gott kattliv som inkluderar att han springer över grannens gräsmatta!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Miro
          Inlägg 21-08-2008, 08:04
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Det är ALDRIG okej att ha ihäl eller göra illa djur. Och det där med fridlysta djur måste väl ändå bero på vart man bor. Min mamma har katt ute på landet på sommrarna. Den lilla fröken gör som katter gör mest och visar stolt upp sina fångster och under iaf 10 veckor har det ALDRIG dykt upp ngt fridlyst... Pappas katt tar nästan bara åkersork och har under 6 år inte kommit med något sällsynt. Vill man kan man sätta bjällra på katten....

Sen kan man ju tycka att det ligger i allas intresse att komma fram till en lösning. som blomsprutan tex...

Jag har mina katter i utebur, men det är mer för att skydda katterna för grannarna (och läser man här verkar det nästan behövas) än tvärtom.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-08-2008, 08:41
          Länk hit: #18

Medlem

Hej Miro!
          Trevligt att höra från någon som tar hand om sin katt och inte trakasserar grannarna med den. Katter trivs utmärkt om man har dem i utomhusbur med tillgång till innevistelse om de vill. Att ha sina husdjur springande hos grannar är slöhet eller ointresse. Hundägare är generellt mycket bättre på att ta hand om sina husdjur än kattägare.
          Jag undrar vad kattägarna skulle säga om vår hästflock sprang omkring löst. Hästarna har visserligen en hage på åtskilliga hektar men skulle säkert tycka det var trevligt att driva omkring i bygden och komma hem ibland för att få lite godis och kel. Det finns visserligen folk som tycker om att lösa hästar kommer och hälsar på men jag tror de är sällsynta. Min första häst rymde upprepade gånger när jag hade den på sommarbete hos ett par vänner. I början var vi oroliga men det visade sig att hästen gick runt till några sommargäster och tiggde godis, sen gick den hem.
          Tänk på att det är inte tillåtet att ha tamdjur lösa som dödar fridlysta djur. Praktiskt taget alla fåglar är fridlysta större delen av året.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Azur
          Inlägg 21-08-2008, 09:24
          Länk hit: #19

Gäster

Till trådskaparen: tipsa dina grannar om att köpa några vattensprutor/blomsprutor/trädgårdsslang, och spraya vatten på katten när den går in på deras tomt eller i deras hus. Det skadar inte katten men får den omedelbart att fly, och den lär sig rätt snart var den inte bör vara.

Jag poängterade att det inte är lagligt att döda katter som går in på tomten för det är det INTE LÄNGRE. Fram till för en tio år sedan var det lagligt att skjuta katter som lämnade ägarens tomt, men den lagen har ändrats, även om alla inte ännu verkar ha uppmärksammat det.
          Och det har aldrig varit lagligt att köra över, förgifta, snara, etc - även när det var lagligt var man tvungen att använda godkända jaktmetoder.

Fast visst skulle man önska att nån kunde uppfinna ett billigt & enkelt kattstaket.

Till Jan Lindgren: Jag håller med, men anledningen till de annorlunda reglerna för hundar är att katter inte dödar tamboskap, vilket hundar gör. Varje år dödas ett betydande antal får, katter, andra hundar etc av lösspringande hundar.

Redigerat av Azur: 21-08-2008, 09:29

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-08-2008, 10:42
          Länk hit: #20

Medlem

Hej!
          Även katter dödar tamdjur. Tex höns, ankor och kaniner. Jag har också hittat kattdödade fasaner i lador. Lösspringande katter är också ett stort problem för burfågelägare. De stör häckning och kan orsaka panik bland fåglarna med dödsfall som följd. Min kompis katt är expert på att döda kaniner. Eftersom kompisen bor tämligen isolerat så är det bara bra att lite kaniner försvinner men i en tätort hade det varit ett problem.

Det verkar som vi fått en ny definition av otrevliga grannar.
          En otrevlig granne är en granne som inte tycker om att mina husdjur vistas på hans tomt.

Jag är helt klart en otrevlig granne. Jag gillar inte att grannens kor kommer in på min tomt. Det har hänt ett par gånger under alla år jag bott här. Då har vi med gemensamma krafter flyttat tillbaks korna. Eftersom jag vet att grannen gör allt som går för att hålla djuren instängda så är det inget problem.

Azur du visar tydligt på det stora problemet. Det är för dyrt att inhägna katter. Jag tycker att har man inte ekonomiska möjligheter att ta hand om sitt husdjur på ett säkert sätt så ska man göra sig av med det. Det hela hänger ihop med synen på katten som ett slit och slängdjur. Vi kan aldrig få en vettig status på katten om vi inte kan få kattägare att ta hand om sina djur så att de inte blir en olägenhat.

Jag är fullt medveten att det inte är lagligt att medvetet köra över katter men det är omöjligt att bevisa att det inte var en olyckshändelse. Hade jag någon olägenhet av kattstackarna som springer lösa här så skulle jag ta dom i en fälla och skjuta dem så att jag var säker på att det blev så smärtfritt som möjligt. Ingen människa skulle märka något och skulle någon upptäcka det så är det bara att säga att katten blev illa skadad av fällan så jag var tvungen att avliva den av djurskyddsskäl. Det går alltid att ordna sådana saker på landet.
          Nu tror alla att jag är katthatare igen. Är alla kattägare fågelhatare?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-01-2026, 19:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon