| |
|
  |
katt får inte röra sig fritt, samfällighet vil inte katte springer fritt i fälles areal |
|
|
|
|
22-08-2008, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Pejori! Gud så hemskt! hur mår kissen nu? Man önskar bara att man kunde fått tag på den som gjorde det... Jan Om 50% av befolkningen i USA ngn gång utsatts för toxoplasma är det därför de kan ha antikroppar mot bakterien... Ingen kontakt = inga antikroppar, antikroppar = mindre risk för patologi, även hos fostret... Du använder dina fakta slarvigt och säger ofta emot dig själv. Hur "allvarligt" toxoplasma problemet är visas väl av att det enda barnmorskorna generellt rekomenderar är att kvinnan inte tar hand om lådan... risken är med andra ord liten. Nu har inte jag stenkoll på utvecklingsbiologi och fosterutveckling hos djur men hos oss människor leder ca 1/3 graviditeter till missfall av helt naturliga orsaker (även om många sker tidigt och inte märks). Hoppet från att ha sett en lös katt till att påstå att ett missfall hos din häst var toxoplasma tycks lite väl bisarrt
|
|
|
|
|
|
|
|
22-08-2008, 21:06
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Miro @ 22-08-2008, 16:59)  Pejori! Gud så hemskt! hur mår kissen nu? Man önskar bara att man kunde fått tag på den som gjorde det...  Jo tackar som frågar. Han mår efter omständigheterna bra och det verkar läka bra nu med bra medicin och krage som hindrar att han river sig. En del av kindens hud är död och ligger enbart kvar som ett lock nu, men klipps bort senare när vet. drar dränet. Han kommer troligen att få ett lite anorlunda utseende, men det är det värt, för det är en underbar katt som spinner högt när jag bråkar med hans skada. Nu har han bott hos mej i tre dagar och finner sig väl tillrätta och ser ut att vara nöjd med att framleva sina dagar som innekatt med altan. Det jag är mest arg över är att ingen kunde veta om han var utekatt eller en innekatt på rymmen. Att skada ett djur på detta viset är bland det lägsta någon kan göra....Oavsett varför katten var ute...(bodde på landet långt från ära och redlighet) Avsky gärna katter den som vill, men att sänka sig till att skära sönder en katt är...... Skriver inte vad jag tänker, det lämpar sig inte i tryck
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 11:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Lite ytterligare fakta om toxoplasmos. Uppgifterna kommer från boken Zoonoser. Artikeln är skriven av Bigitta Evengård, Docent, överläkare, Parasitologiska enheten, Huddinge Universitetssjukhus och Arvid Uggla, Professor, Avdelningen för parasitologi, SVA
Citat "...det var inte förrän på 1960-talet som man klarlade kattens roll som huvudvärd i parasitens livscykel och att smittan också kunde överföras via kattens avföring. T. gondii är hos människa mest uppmärksammad som orsak till fosterskador hos kvinnor som smittats under graviditeten och som opportunistisk infektion i samband med aids och andra immunbristtillstånd. Inom veterinärmedicinen är T. gondii känd som en av de viktigaste orsakerna till abort hos får och till dödlig infektion hos en del extrmt känsliga djurarter, exempelvis harar."
Citat " En nyligen genomförd incidensundersökning i Norge visade att i Oslotrakten förekom primärinfektion med T.gondii under graviditeten vid närmare fem graviditeter av 1000,"
Citat "En begränsad äldre undersökning från Malmöområdet i början av 1980-talet visade en motsvarande incidens på 4-6 per 1000 graviditeter."
Citat "Om en gravid kvinna drabbas av T.gondii-infektion kan fostret infekteras utan att modern uppvisar påtagliga symptom. Under tidig graviditet är det sällsynt att parasiten överförs till fostret, men om så sker kan konsekvenserna bli allvarliga med bl. a. fosterdöd som leder till spontanabort eller att barnet föds med olika grader av skador på det centrala nervsystemet. Ju senare i graviditeten en kvinna drabbas desto större är risken för att överföring sker, men följderna blir ofta lindrigare. Det anses att det i medeltal sker transmission till fostret i ca 40 procent an de kvinnor som infekteras under sin graviditet. Infektion under sista tredjedelen av graviditeten orsakar retinokoroiditer som vanligast symptom men barnet föds ofta till synes helt friskt. Ögonskadorna kan istället debutera senare i livet , ända upp till 20-årsåldern. Det har beräknats att 85 procent av barnen som föds med kongenial toxoplasmos senare kommer att utveckla komplikationer."
Den serologiska prevalensen av T.gondii-infektion hos vuxna kvinnor i Stockholm var 1994 14% Har man fått parasiten så går det ej att bli av med den. Det är inga problem så länge immunförsvaret fungerar. Hos immunsupprimerade patienter är toxoplasmos en viktig opportunitisk infektion. T. gondii i kött dödas vid djupfrysning till -20 grader C och vid upphettning till mer än 65C. I Frankrike kontrolleras gravida seronegativa kvinnor serologiskt varje månad. Citat "Det allmänna råd som kan ges för att minska risken att smittas av T. gondii är att undvika att äta otillräckligt upphettat kött från framför allt svin och får. Vidare är handtvätt efter hantering av rått kött, katter och jord samt före måltider att rekommendera. Då man vet att resor söderut ökar expositionrisken bör kostråd angående toxoplasmaprevention ingå i resemedicin för gravida. För att förhindra att en huskatt skall utsöndra oocystor bör den inte utfodras med rått kött eller ges möjlighet att fånga möss och småfågel. Kattlådan bör tömmas och rengöras dagligen så att eventuella oocystor inte hinner bli infektiondugliga."
Några egna kommentarer. Uppenbarligen så är inte barnmorskor särskilt kunniga när det gäller parasitologi. Ät inte morötter direkt från landet om det finns lösspringande katter i området. Frånsett att det kan vara otrevligt att ha andras katter springande på tomten så medför det också medicinska risker. Alla djurägare borde vara skyldiga att hålla reda på sitt husdjur. Även om katter får drälla fritt så vissa lite hänsyn till era medmänniskor. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
vilken solskenshistoria. Måste vara jättevanligt
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 12:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-08-2008, 12:39)  Hej! Lite ytterligare fakta om toxoplasmos. Uppgifterna kommer från boken Zoonoser. Artikeln är skriven av Bigitta Evengård, Docent, överläkare, Parasitologiska enheten, Huddinge Universitetssjukhus och Arvid Uggla, Professor, Avdelningen för parasitologi, SVA
.......
Några egna kommentarer. Uppenbarligen så är inte barnmorskor särskilt kunniga när det gäller parasitologi. Ät inte morötter direkt från landet om det finns lösspringande katter i området. Frånsett att det kan vara otrevligt att ha andras katter springande på tomten så medför det också medicinska risker. Alla djurägare borde vara skyldiga att hålla reda på sitt husdjur. Även om katter får drälla fritt så vissa lite hänsyn till era medmänniskor. MVH Jan Lindgren Är det sista inlägget från dig i denna fråga?? Eller tänker du svara på om det verkligen är tillåtet att köra över katter?
Redigerat av Ralf: 27-08-2008, 15:01
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 14:28
|

Medlem

|
men om 4-6 gravida utsätts för toxoplasma, och de som utsätts tidigt vanligen inte överför, och de som utsätts sent ger milda fenotyper? den faktiska statistiken är nog inte särskillt imponerande i slutändan... chansen är nästan 10 gånger så stor att barn ska födas med minst en stor abnormalitet än att en gravid kvinna ens ska ha exponerats för toxoplasma, än mindre för överföring, än mindre för komplikation. i världen av relativa risker är den alltså liten... 2-3 av 100 nyfödda visar minst en stor abnormalitet, ca 1 % har trisomier osv, 1 på 900 har downs (om mamman är 30 år)...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 18:58
|
Medlem

|
Hej Miro! Finns det någon anledning till att vissa människor ska medvetet utsätta kvinnor och barn för risker? Visst finns det många risker här i världen men vi ska väl inte öka dem. Risken för toxoplasmos är tydligen ungefär densamma som för att få barn med downs syndrom om man är äldre. Det är möjligt att vi borde införa kontroller av blivande mammor när det gäller toxoplasmos liksom man gjort för äldre gravida när det gäller downs.
Ralf! Om du läser vad jag har skrivit så hittar du mitt svar. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 13:57
|

Medlem

|
Nej, men med tanke på att det här är en väldigt passiv risk så tycker jag du gör för stor sak av det. Man utsätter människor för fara genom att köra bil också. Jag tycker risken är så marginell att det ser mycket ut som ett försök att försvara sina ursprungliga, hårt kritiserade åsikter. mao tror jag toxoplasma är ditt halmstrå. (dessutom måste du göra skillnad mellan risken att utsättas för toxoplasma och att faktiskt utveckla en patologi)
Redigerat av Miro: 28-08-2008, 13:58
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 19:42
|
Medlem

|
Hej! Som du förstår är jag inte förvånad över kritiken. Jag tycker snarast att det är intressant att se att hänsyn till sina medmänniskor inte anses viktigt när ens egna intressen är hotade. Jag tycker att det är lite tråkigt att du inte tycker att det spelar någon roll att ca 100 barn i Sverige skadas, ofta allvarligt, av kattägare varje år. Det är lite som att säga att det är ok att köra onykter för det är ändå så många som skadas i trafiken. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 20:06
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 28-08-2008, 20:42)  Hej! Som du förstår är jag inte förvånad över kritiken. Jag tycker snarast att det är intressant att se att hänsyn till sina medmänniskor inte anses viktigt när ens egna intressen är hotade. Jag tycker att det är lite tråkigt att du inte tycker att det spelar någon roll att ca 100 barn i Sverige skadas, ofta allvarligt, av kattägare varje år. Det är lite som att säga att det är ok att köra onykter för det är ändå så många som skadas i trafiken. MVH Jan Lindgren Inte nog med att du anklagar katterna, nu säger du att kattägare skadar barn oxå. Var får du allt i från? Internet?
Redigerat av Ralf: 28-08-2008, 20:22
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 20:30
|
Medlem

|
Hej Ralf! Föreslår att du läser boken Zoonoser Redaktörer Gunilla Källenius och Stefan B. Svenson. Jag tror att den ingår som kurslitteratur på läkarutbildningen. Det är knappast katternas fel att ägarna släpper ut dem så att de kan infektera gravida kvinnor. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 21:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-08-2008, 19:58)  Risken för toxoplasmos är tydligen ungefär densamma som för att få barn med downs syndrom om man är äldre. Det är möjligt att vi borde införa kontroller av blivande mammor när det gäller toxoplasmos liksom man gjort för äldre gravida när det gäller downs.
Jan Lindgren När införde man kontroller för äldre gravida kvinnor när det gäller downs syndrom???? Mig veterligt är det en helt frivillig undersökning, där man som blivande förälder först måste ta ställning till om man är beredd att genomföra en abort för att undvika att låta en lite annorlunda människa komma till världen. Dessutom är det en mycket märklig jämförelse. DS är inte följden av någon parasit. Och hur var det nu med katterna, får man köra över dem avsiktligt eller???
Redigerat av Red Top: 28-08-2008, 21:44
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 21:28
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 28-08-2008, 22:21)  När införde man kontroller för äldre gravida kvinnor när det gäller downs syndrom???? Mig veterligt är det en helt frivillig undersökning, där man som blivande förälder först måste ta ställning till om man är beredd att genomföra en abort för att undvika att låta en lite annorlunda människa komma till värden. Dessutom är det en mycket märklig jämförelse. DS är inte följden av någon parasit. Och hur var det nu med katterna, får man köra över dem avsiktligt eller??? Ja o den undersökningen gav dessutom så många felaktiga svar att man lade av med den när man aborterade friska barn... För det skedde faktiskt.
Redigerat av Ralf: 28-08-2008, 21:34
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Miro @ 28-08-2008, 14:57)  Nej, men med tanke på att det här är en väldigt passiv risk så tycker jag du gör för stor sak av det. Man utsätter människor för fara genom att köra bil också. Jag tycker risken är så marginell att det ser mycket ut som ett försök att försvara sina ursprungliga, hårt kritiserade åsikter. mao tror jag toxoplasma är ditt halmstrå. (dessutom måste du göra skillnad mellan risken att utsättas för toxoplasma och att faktiskt utveckla en patologi) Instämmer med ovanstående!! Har följt tråden från början och visst kan man ha olika uppfattningar om hur katter ska passas och vilket ansvar kattägarna har.Tycker dock att vår normalt sett kunnige och vettige vän från Osby envist cyklar mot strömmen och griper allt mindre halmstrån i avsikt att hålla sig flytande. Ev. toxoplasmasmitta är inget särskilt gångbart argument......
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2008, 07:15
|

Medlem

|
Läste just i en arktikel på wikipedia som Ralf skickade mig att risken ägarskap eller kontakt med katt medför för en gravidkvinna är kontroversiel. Medan vissa studier visar att katter ger en liten risk, så har flera stora studier misslyckats med att visa katter utgör signifikant risk...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2008, 12:41
|

Medlem
Antal inlägg: 91
Medlem nr: 12 071

|
Har aldrig hört talas om någon som fått toxoplasma, jag har inte heller hört om någon som fått cancer av tomater. Tom vetenskapen måste man ta med en nypa salt. Allt är relativt beroende på omständigheterna och syftet vid undersökningen. Ilska och aggressivitet över katter handlar om andra frustrationer i livet. Hur kan vi bli upprörda över att tandkrämstuben är klämd på mitten?
Vilka problem en liten kisse kan ställa till med att jämföra med alla andra "småproblem" som finns i denna värld! Största hotet för miljön och denna planet är nog vi människor !
TiPs Jag föreslår blomspruta eller vattenslang. Man kan också göra sig en egen mysig " sandlåda" på tomten.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2008, 13:16
|

Medlem

|
men nu åter till TS fråga: Det är fastslaget i flera rättsliga instanser, redan under förra millenniet att katter får röra sig fritt, precis som TS skriver. Frågan är då om en samfällighetsförening kan sätta sig över sådana beslut? Jag personligen är mkt tveksam. En samfällighet regleras ju enlig samfällighetslagen och mig veterligen ger den inget utrymme att besluta över sådana saker som tex katter och barn.
Redigerat av Ralf: 29-08-2008, 13:21
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2008, 13:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Ralf @ 29-08-2008, 14:16)  men nu åter till TS fråga: Det är fastslaget i flera rättsliga instanser, redan under förra millenniet att katter får röra sig fritt, precis som TS skriver. Frågan är då om en samfällighetsförening kan sätta sig över sådana beslut? Jag personligen är mkt tveksam. En samfällighet regleras ju enlig samfällighetslagen och mig veterligen ger den inget utrymme att besluta över sådana saker som tex katter och barn. Det har sagts tidigare: en samfällighetsförening kan sätta upp regler om detta men det är tämligen värdelöst eftersom det inte finns sanktionsmöjligheter. Mao, inom ett område där sådana regler finns kan en fastighetsägare mycket väl släppa ut katten och det går inte att göra något åt det. "Kattutsläpparen" får vara medveten och påläst så han/hon kan berätta för klagande grannar. Även i civilmål måste det finnas lagar att stödja sig mot och en samfällighetsförening är inte en lagstiftande församling vad dom än må tycka.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2008, 13:35
|

Medlem

|
Jag minns en ekonomisk förening, som hade en såg, som uteslöt ett par av någon anledning enligt föreningens stadgar. I det fallet fastslog domstolen att den delen av stadgarna inte hade något att göra med huvudverksamheten och följaktligen fanns det ingen grund att utesluta det paret.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|