Jag har en stor rosenbuske av "vildrostyp" på min tomt. Den blommar kort med söta vildrosliknande blommor, sen kommer nypon som vissa är skrumpna svarta och några orangeröda. Jag har förökt klippa i busken, men nu är den så ful. Nu består den av ett tiotal flera meter långa "spröt" som böjer sig ut från rotbasen, alltså från marken menar jag. Jag fastnar i den när jag kommer för nära och den är så hög att jag vill klippa gräset under den, men kommer knappt in. Det är nya årsskott ca en meter uvanför marken och under dem finns inga blad. Nu undrar jag om det skulle gå att ta bort allt jämns med marken och sen vänta på nytt? Går det den här årstiden? Vore ingen katastrof om den dog, men det är inte vad jag helst önskar. Hur håller man den sen i schack? Tomten är skogstomt med trådgård och ska vara lite vildvuxen, men inte ogenomtränglig. Eller ska jag ge upp och skaffa en "riktig" ros istället? Vill ha något som blommar lite längre och gärna doftar men det ska vara lite "vildrufsigt". Vad sägs, nån som har något råd?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|