Anna-Karin Lundberg
Jag har en stor rosenbuske av "vildrostyp" på min tomt. Den blommar kort med söta vildrosliknande blommor, sen kommer nypon som vissa är skrumpna svarta och några orangeröda. Jag har förökt klippa i busken, men nu är den så ful. Nu består den av ett tiotal flera meter långa "spröt" som böjer sig ut från rotbasen, alltså från marken menar jag. Jag fastnar i den när jag kommer för nära och den är så hög att jag vill klippa gräset under den, men kommer knappt in. Det är nya årsskott ca en meter uvanför marken och under dem finns inga blad. Nu undrar jag om det skulle gå att ta bort allt jämns med marken och sen vänta på nytt? Går det den här årstiden? Vore ingen katastrof om den dog, men det är inte vad jag helst önskar. Hur håller man den sen i schack? Tomten är skogstomt med trådgård och ska vara lite vildvuxen, men inte ogenomtränglig. Eller ska jag ge upp och skaffa en "riktig" ros istället? Vill ha något som blommar lite längre och gärna doftar men det ska vara lite "vildrufsigt".
Vad sägs, nån som har något råd?
Aqvakul
Föreslår att du skär ner den 20-30 cm över marken, men att du väntar till tidigt i vår. Normalt sett så svarar den på beskärrningen med att snabbt utveckla en fin buske på ett år eller två.
AnnammA
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 20:07) *
Föreslår att du skär ner den 20-30 cm över marken, men att du väntar till tidigt i vår. Normalt sett så svarar den på beskärrningen med att snabbt utveckla en fin buske på ett år eller två.

Kul att se dig här också då&då Mr Snigel. Förtillfället är jag mest här bland rosorna -knappt alls på småprat -och jag tittar även in på AoT's rosforum mellan varven. Vad för rosor är du intresserad av då?
Aqvakul
CITAT (AnnammA @ 21-08-2008, 20:14) *
Kul att se dig här också då&då Mr Snigel. Förtillfället är jag mest här bland rosorna -knappt alls på småprat -och jag tittar även in på AoT's rosforum mellan varven. Vad för rosor är du intresserad av då?

Jag disponerar ju numera bara en sandig skogstomt nära havet, så urvalet är begränsat. Jag har satt några Stanwell Perpetual som tagit sig bra och blommar överdådigt. Tyvärr är de lite tråkiga i växtsättet. har precis satt några Rugosor, Louise bugnet och Jens munk. Jag har också satt en Brenda Colvin som jag hoppas ska bli en mysig trädklättrare.

Värt att påpekas är att min entré här på Odla för ett knappt år sen föranleddes av att jag ville ha råd om Rugosor. Sen har det liksom bara "flutit på" .....

PS Trevligt att "se" dig oxå AnnammA! DS
Anna-Karin Lundberg
Tack, då håller jag mig till i vår och klipper ned den helt. Sen får jag se vad som händer. Blir det snart samma "virrvarr" igen så tar jag bort den, men den får en chans till.
Anma
Jag klippte ner min vildros (rosa, enkla blommor) efter blomningen förra året. Kanske inte så smart men tänkte att det får bära eller brista så ful den var. Iår har den skjutit nya skott i rekordfart så min behandling verkade inte göra någon skada. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon