Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Välja solitärbuske för insynsskydd vid grind, buddleja, frilandshibiskus, magnolia?
          Thé
          Inlägg 25-08-2008, 09:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Vi har en stor buxbomsbuske i tomtgränsen och vi ska göra om häcken och sätta en grind bredvid buxbomsbusken. Efersom vi vill ha insynsskydd tänkte vi göra en slingrande gång från grinden och sätta en buske rakt framför grinden, ett par meter framför. Men hur väljer man buske? Jag vill ha något vackert och speciellt, men jag är bara rädd att vackra och speciella buskar inte växer tillräckligt bra. Den får gärna bli minst 1,5 meter hög, men vi vill inte att den ska skymma buxbomsbusken i sidled, så den ungefärliga bredden får gärna vara känd, och inte alltför stor.

Funderar på en buddleja. Men jag har läst att man ska klippa ner dem hårt på våren. Hur länge dröjer det då innan insynsskyddet är uppe igen? Det står dessutom att de ska stå skyddat.

Frilandshibiskus? Tyvärr står det överallt att de ska stå skyddat, och det blåser en del på den här platsen, i varje fall vissa dagar (inte varje dag, trots att jag bor i Skåne).

Trädpion? Urläckert, men växer de långsamt? Och hur är det med vinden, egentligen?

Magnolia? Några förslag på lämplig sort? Men de vill förstås inte heller stå där det kan blåsa ibland.

Läget är soligt och vi har väldränerad sandjord. Jag är inte främmande för att gräva en rejäl grop och kasta ner all möjlig sorts jord som kan behövas.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 02:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon