Thé
Vi har en stor buxbomsbuske i tomtgränsen och vi ska göra om häcken och sätta en grind bredvid buxbomsbusken. Efersom vi vill ha insynsskydd tänkte vi göra en slingrande gång från grinden och sätta en buske rakt framför grinden, ett par meter framför. Men hur väljer man buske? Jag vill ha något vackert och speciellt, men jag är bara rädd att vackra och speciella buskar inte växer tillräckligt bra. Den får gärna bli minst 1,5 meter hög, men vi vill inte att den ska skymma buxbomsbusken i sidled, så den ungefärliga bredden får gärna vara känd, och inte alltför stor.

Funderar på en buddleja. Men jag har läst att man ska klippa ner dem hårt på våren. Hur länge dröjer det då innan insynsskyddet är uppe igen? Det står dessutom att de ska stå skyddat.

Frilandshibiskus? Tyvärr står det överallt att de ska stå skyddat, och det blåser en del på den här platsen, i varje fall vissa dagar (inte varje dag, trots att jag bor i Skåne).

Trädpion? Urläckert, men växer de långsamt? Och hur är det med vinden, egentligen?

Magnolia? Några förslag på lämplig sort? Men de vill förstås inte heller stå där det kan blåsa ibland.

Läget är soligt och vi har väldränerad sandjord. Jag är inte främmande för att gräva en rejäl grop och kasta ner all möjlig sorts jord som kan behövas.
Alexander-VG-zon3
nepp frilandshibiskus måste inte alls stå skyddat varken från kyla eller vind , men den måste stå varmt och soligt för att blomma bra . växten överlever ändå . så du kan ha en frilandshibiskus där men då får du vara beredd på att den inte kommer blomma varje år . den blommar på ettåriga skott så sommaren avgör om den blommar eller ej . detta blir en buske på 2-4m hög och kanske 2-3bred men den går klippa in .

buddleja - behöver man inte klippa varje vår i zon 1 så brukar den inte frysa ner ,, men är läget blåsigt så kanske den gör det i topparna och det är allt det döda som du tar veck till våren . men buddlejan växer snabbt upp . dock kan denna buske ibland bli lite spretig och risig . i övrigt en vacker buske . fryser den inte ner blir höjden ca2-3m , fryser den ner varje vinter så blir den runt 1,5m . bredden 1-2m . blommar också på ettårigaskott .

Åsa E
Buddlejan tycker jag är lite gles, speciellt nertill, och är kanske inte så lämplig som insynsskydd.
Buskpionen är kanske ett bättre alternativ. Jag har några som är unga, de växer inte så fort, men de verkar tåla blåst.

En buskros kan väl också vara fint? På rosavdelningen kan du få svar på allt du vill veta om rosor.
Aqvakul
CITAT (Åsa E @ 25-08-2008, 12:20) *
En buskros kan väl också vara fint? På rosavdelningen kan du få svar på allt du vill veta om rosor.

Låter som en strålande idé!
Thé
Tack för era svar! En ros är inte aktuellt, mest för att jag håller på att överfylla trädgården med rosor samtidigt som jag anser att det finns många andra odlingsvärda växter. Men visst, grinden ska ramas in av Zephirine Drouhin och Therese Bugnet...

Intressant att buskpionen kan vara ett alternativ, det är väl det där med hastigheten som är problemet då. Vi räknar med minst tre år för att få insynsskydd efter att vi börjat på ny friväxande häck, men fem år känns i och för sig mer realistiskt. Undrar hur stor en buskpion blir på fem år? Antar att problemet är detsamma för frilandshibiskus. Jag har en liten planta som jag fått som stickling, och den är ingen direkt raketväxare.
Alexander-VG-zon3
buskpion hos mig trivs inte ,, har den planterad i ett soligt och blåsigt läge i moränjord som är torr . växer saktare än hibiskusen på samma plats och har aldrig blommat . mina hibiskusar växer ca 5-25cm per år beroende hur sommaren är kanske ingen höjdar fart .

har sett vackra stora buskpioner och dom växte i halvskugga lite skyddat från vind . annars är dom fantastiska när dom blommar .

Thé
Hmm, det låter ju tråkigt eftersom läget är liknande här. Hade mer eller mindre bestämt mig för en tjusig buskpion. Jag kanske får satsa på en stor häxal istället, de lär också vara fina. Eller så tar jag en buskpion och flyttar den om tio år när jag äntligen inser att det inte funkar...
Alexander-VG-zon3
Häxal vill ha skugga till halvskugga och fuktigjord som även ska ha lågt ph .

prova hibiskusen eller en buskpion . du kan bli glatt överraskad . bara för min buskpion inte vill sig så menas ju inte det att det gäller för alla . tummenupp.gif
Thé
Ja, de där attans surjordsväxterna - de är ju så fina. Vill gärna ha stor häxal, blomsterkornell (har i och för sig en redan), ekbladshortensia och magnolia.

Hur mycket måste man gräva bort av sin sandjord för att de ska trivas? Går det att blanda sandjorden med torv?
Alexander-VG-zon3
menar du till Häxalen nu ?

såfall köper du roddisjord till dom som du blandar upp sandjorden med .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon