De är döda. Tjejen från kattjouren kom med fällan idag, inga katter idag heller men maten var uppäten. De blir allt skyggare nu när jag har fångat några. Den svarta har jag inte sett på jättelänge, undrar om hon är död också. Sköldpaddan var inte mamma, var inte dräktig och hade inte fått ungar på ett bra tag, sa veterinären. Att min röda skulle varit mamma är nog också uteslutet säger alla som kan sånt här bättre än jag. Hon var ju så lugn redan när hon kom in. Hade hon haft ungar hade hon jamat och velat ut och man hade sett det tydligt på juvret. Ungarna var välnärda när jag såg dem flera dagar efter att jag fångat henne, sen har jag bara hört dem men ville inte störa. De var klart större nu men hade kanske varit döda några dagar - det var svårt att se, vi hade glömt ficklampa och hade bara en kamera att lysa med. Sen när vi kom ut och tittade på bilderna såg det nästan ut som om åtminstone en av dem levde, så vi klättrade upp på vinden en gång till för att peta på dem med en pinne, och de var verkligen döda allihopa men hade inte börjat lukta eller så. Jag undrar om det kan vara nån av släktingarna som har slagit ihjäl dem eller skjutit mamman. Jag vet att det inte är mitt fel men jag känner mig skyldig ändå. Men att ta in dem när allting tydde på att de
hade en mamma hade ju också varit fel.

Nu är jag trött på det här, hur man än gör känner man sig skyldig till att en massa katter har dött.
Sköldpaddan hade klöst jourtjejen rejält, katten är rädd men mår annars bra efter operationen.

Sista bilden i frihet

Igår gjorde jag av med en massa pengar till fler kattgrejor, tack till er som har bidragit