|
Myosotis
26-08-2008, 07:33
En gammal man här i trakten vill inte längre bo ensam i skogen, han är senil och har nu varit på sjukhuset ett tag. Han kommer inte hem mer. Han har en massa okastrerade katter som förökat sig hejvilt, där är minst 9 kattungar i minst tre olika storlekar. De vuxna katterna är skygga, jag har bara sett en, hon är mamma till de tre minsta. Jag har gått dit och matat dem, kände inte gubben, men han förirrade sig hit och pratade om sina katter, det blev polis första gången eftersom vi inte ens visste vem han var, och ambulans andra gången, så jag är rätt så involverad i det här och känner ansvar för katterna som nu var helt övergivna. Nu har jag fått kontakt med en släkting. Hon var där när jag kom dit i söndags och vill katterna väl men kan inte själv ta någon. Nu ringde hon mig i morse och berättade att en annan släkting hade beställt en kommungubbe eller vad det är som ska avliva samtliga katter! Hjälp! Hon visste inte om han hade varit där igår också, så en del kanske är borta redan. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag kan ju inte ta alla, jag har inga pengar! Jag kan tänka mig att ta hand om en, jag kan gärna ta hand om dem alla tillfälligt, men eftersom jag är arbetslös har jag inte råd att kastrera, avmaska, vaccinera osv. en hel flock katter!! Jag har varit i kontakt med kattkommando syd som inte verkar kunna göra något. Tassebo har väl två års väntetid. Är det någon som har något tips? Eller som vill ta hand om en kattunge? Obs: jag vill inte gärna behöva läsa kommentarer i stil med „kör över dem bara“, „katter är till för att skjutas“, jag är tillräckligt upprörd ändå.
Åhhh va jag önskar att jag kunde hjälpa dig Myosotis. Tyvärr har vi ingen möjlighet själva att ta fler. Vi har 3 hundar och 4 katter och känner att det inte fungerar med mer här. Jag har ringt till två vänner som jag tänkte kanske, men det verkar svårt. Hoppas så att det löser sig på något sätt för dom små.
Myosotis
26-08-2008, 08:12
Tack snälla, du försökte i alla fall! Håller på att ringa runt, fick just en massa telefonnummer av djurens rätt. Så underbart att det finns folk som bryr sig.  Hoppas jag får tag på någon. Håll tummarna för kissarna, de kan inte hjälpa att de är oönskade ju, de ska inte behöva dö! De är såå söta, har ju fäst mig vid dem
Jag kollar lite nu under dagen också. Det är svårt att få tag på folk nu.
Sååå bra att du engagerar dig!
De vuxna kanske är svåra att omplacera, men enligt en väninna så går kattungar i annons på tex blocket åt rätt fort. Du kunde kanske "sälja" dem för kostnaden att förbereda dem, dvs vaccineringar etc?
Stockholms katthem (www.katthemmet.nu) har en sida där man kan annonsera omplaceringar också... Hos oss är det dessvärre också fullt, vore inte rättvist att ta hem några fler.
Nostalgia
26-08-2008, 08:24
Vilken sorglig historia, önskar jag kunde hjälpa dig men bor ju tyvärr förlångt bort. Förstår att det känns tungt och att du inte kan ta hand om allihop själv. Eftersom du redan varit i kontakt med vad jag förstår olika katthem så vet jag inte vad mer du kan göra, men som du skriver om du kan tänka dig att ta hand om dem tillfälligt så vinner du ju iallafall mer tid och kan kanske då finna nya hem till dem. Hoppas det löser sig
Myosotis
26-08-2008, 08:25
CITAT (pimpim @ 26-08-2008, 09:15)  Det är svårt att få tag på folk nu. Jag har märkt det också, har ännu inte fått kontakt med någon. Ett nummer hade upphört, ett gick till en fax. Glömde säga att detta är i norra Skåne.
Nostalgia
26-08-2008, 08:34
CITAT (Myosotis @ 26-08-2008, 09:25)  Jag har märkt det också, har ännu inte fått kontakt med någon. Ett nummer hade upphört, ett gick till en fax. Glömde säga att detta är i norra Skåne. Oj vad inlägg det kommit in sen jag började skriva (är tyvärr mycket seg när jag skrivar) Håller
Hittar du lämpliga hem i stockholmsområdet hjälper jag gärna till med överlämnandet! Transporten ordnar vi på något sätt....
Myosotis
26-08-2008, 09:24
CITAT (Miro @ 26-08-2008, 09:50)  Hittar du lämpliga hem i stockholmsområdet hjälper jag gärna till med överlämnandet! Transporten ordnar vi på något sätt.... det låter bra! Tack! Kattjouren har nu svarat på mitt mail, och det lät lite hoppfullt där också.
Myosotis
26-08-2008, 09:58
upptaget.... 3 timmars telefontid om dagen, och så är det tydligen upptaget hela tiden.
Myosotis
26-08-2008, 11:15
När jag äntligen kom fram (det var ett djurhem) visade det sig att de inte heller kunde hjälpa mig, det lät på henne som om det redan är för sent när kommunen är inblandad... Men kattjouren ska försöka hjälpa mig, de har bara inte så mycket pengar.
Ojojoj, hoppas det går bra för resterande kissar. Lycka till
Myosotis
26-08-2008, 14:22
Jag har fått tag på kommunens samordnare som berättade att jägaren redan hade varit ute igår kväll och skjutit 4 katter  men att han nog inte kommer förrän kl. 17 idag. Jägaren svarar inte i telefon. Kattjouren verkar kunna hjälpa mig med den här akuta situationen i alla fall. Jag ska gå dit i kväll och försöka snacka med honom. Men jag är nervös att han bara ska strunta i mig och skjuta dem ändå. Jag får väl ta med mig min kamphund.
Myosotis
26-08-2008, 17:05
Platinum
26-08-2008, 17:55
Hoppas det löser sig för småkissarna.
En stor eloge till dig som bryr dig om och verkligen gör något konkret.
Oj vilket hästjobb du gör! Hade mer än gärna hjälpt dig om det varit möjligt. Och jägaren är nog bara glad så länge han slipper ta bort fler, det är inget roligt göra direkt!
Myosotis
27-08-2008, 10:20
Tack för alla rosor och kramar jag har fått, det känns så skönt att inte behöva kämpa ensam. Nu vann jag ju en massa tid i och med att jägaren var så förstående och medgörlig. Det är alltså inte längre någon panik, och om jag hade kunnat ändra rubriken hade jag gjort det. Efter gårdagens stress är jag väldigt trött i huvudet idag. Men kissarna behöver fortfarande nya hem. Min granne ringde för en stund sen och berättade att en gemensam bekannt vill skaffa katt, det passar ju bra. Han ska få en av de röda. Det svåraste blir att placera de vuxna, de är ju så skygga. Jag undrar om det skulle vara rätt mot dem att bara kastrera dem och så släppa dem på gården igen så länge? Jag kan ju gå dit med mat. Det kanske är bättre för dem än att sitta i en bur någonstans, de har nog aldrig varit inne och kommer alldeles säkert att få panik. Jag har blivit medlem på ett kattforum och har fått svar av en som kan bli tillfälligt hem åt en kattunge.
Nostalgia
27-08-2008, 10:43
Mera  och Verkligen bra kämpat av dig
vildvittra
27-08-2008, 21:32
Myosotis först och främst vill jag ge en applåd för ditt engagemang funderade lite på det du skrev om kastrering och att ge katterna mat,jag vet att tex i italien gör de så med många vildkatter och det leder ju till att lavinen stoppas sakteliga det som är katternas fiende är den annalkande vintern,hur långt söderut man än bor är det kallt frågan är om det finns möjlighet att i såfall snickra ihop ett vindtätt&vattentätt litet "hus" ? har för mig att det finns beskrivning för en sådan på www.djurjhalpen.nu det finns många solskenshistorier om katter som trots att de varit förvildade ändå blivit "folk av" men det är som du säger svårare att hitta hem till vuxna katter men om de är kastrerade kanske det är en smula lättare trots allt katterna blir tamare med tiden om de får mat regelbundet.... om jag skulle bo närmare skulle jag kunnat hjälpa till har två tama katter här hemmavid och har funderat på en "vilding" men då helst en katt som suttit i "karantän" så man inte drar in sjukdomar till kissarna vet inte om du blev klokare av detta inlägg:) önskar dig ett stort lycka till! har du förresten varit i kontakt med http://www.kks.nu/?? de kanske kan hjälpa??? /Nina
Myosotis
27-08-2008, 21:42
Tack! Ja, jag har varit i kontakt med KKS också men det är Kattjouren som har bäst möjlighet att hjälpa till. Katterna är utekatter som har bott i samma lada hela sitt liv, jag anser att de har det bra där. På vintern får man se till att det finns hö, filtar eller annat att krypa in i. Hur långt borta bor du?
vildvittra
27-08-2008, 21:53
några mil utanför stockholm (norrort) lada låter faktiskt toppen,där har de vindskydd och skydd mot regn det räcker långt längre än inget tak öht
Myosotis
28-08-2008, 08:11
Miro kanske kunde hjälpa till i så fall? CITAT (Miro @ 26-08-2008, 09:50)  Hittar du lämpliga hem i stockholmsområdet hjälper jag gärna till med överlämnandet! Transporten ordnar vi på något sätt....
Det ska vi säkert kunna lösa på något sätt! Att få kissen till stockholm blir det luriga, men vi får fundera ut nåt bra sätt. Transport till norrort är busenkelt.
Myosotis
28-08-2008, 10:41
Min kompis från Uppsala kommer och hälsar på mig, åker hem den 16.9. Det kanske går att övertala henne att ta med en vettskrämd stackars kissekatt på tåget?
Jan Lindgren
28-08-2008, 19:58
Hej Myosotis! Jag tror att det går utmärkt att göra tama huskatter av förvildade. En av våra katter sprang vild här i flera år. Den var så skygg att vi kunde inte komma närmare än 100 meter. När hon fick ungar i ett uthus här så började vi mata in henne. Det tog en liten tid sedan fick vi tag i henne och kastrerade henne. Hon är nu en underbar innekatt och enormt kelig. Det skulle aldrig falla henne in att gå ut om det är dåligt väder. Det visar att det är fullt möjligt att rädda en förvildad katt som troligen varit misskött i generationer. Hoppas bara att du kan placera alla katterna hos människor som tar hand om dem och inte låter dem driva vind för våg. Din insats är precis vad jag önskar att fler gjorde. MVH Jan Lindgren
Platinum
28-08-2008, 20:10
Jag har med haft en förtamad vildkatt. Nån som lämnat en sommarkatt Vår katt bodde ute, men hade en vinterbonad koja för tråkigt väder. Sött som socker var han då han levde.  Håller alla tummar jag kan att kissarna får det gott
CITAT (Myosotis @ 27-08-2008, 11:20)  /.../. Jag undrar om det skulle vara rätt mot dem att bara kastrera dem och så släppa dem på gården igen så länge? Jag kan ju gå dit med mat. Det kanske är bättre för dem än att sitta i en bur någonstans, de har nog aldrig varit inne och kommer alldeles säkert att få panik. /.../ Måste börja med att skicka dej massor av rosor för ditt engagemang när det gäller katterna... När det gäller dom vuxna katterna, tror jag din tanke är helt rätt...Kastrera dom och låt dom vara på sin plats...När hormonerna lägger sig, så söker dom värme och sovplats... Att gå dit med mat och att dom har ett krypin räcker... det viktigaste är att dom inte förökar sig... Dom är vana vid uteliv och kommer att få det bra med kastrering och mat... Precis som du säger, skulle dom få panik i bur och avlivas...Dom är vana att ströva, så stödmata efter kastrering, så söker dom med tiden sig in i värmen hos snälla mäniskor
Nostalgia
01-09-2008, 07:51
Hur går det, har du hittat några nya hem?
Kramar från oss
[attachment=23520:kram.JPG]
Underbar bild! Vilka mysiga kissar du har! (och så undrar folk varför man helst ska ha två...  ) CITAT (Nostalgia62 @ 01-09-2008, 08:51)  Hur går det, har du hittat några nya hem?
Kramar från oss [attachment=23520:kram.JPG]
Jag önskar verkligen jag kunde hjälpa till, men jag har redan 6 jourkatter hemma och 3 egna inte möjlighet att hjälpa fler. Men när det gäller transport så går det alltid att ordna, på http://djurtransport.ifokus.se/ kan man få hjälp med transport. Titta gå gärna in på http://www.hittekatter.ifokus.se/ också om du behöver hjälp, där finns många eldsjälar som hjälper hemlösa katter.
Myosotis
01-09-2008, 19:46
Tack för bra länkar och all uppmuntran! Nyss ringde en som ska ha en kattunge, det är väl den enda som är säker hittils. Igår när jag skulle mata katterna var där en gubbe och klippte gräsmattan. Utanför låg en död kattunge, han måste ha hittat och slängt ut den, för det var en av de mellanstora svarta som jägaren sa att han hade skjutit.
Myosotis
03-09-2008, 15:17
ingrid fuxwall
03-09-2008, 21:22
För många år sedan tog vi hand om en förvildad katt"unge" på ca. fem månader. Hon fungerade si så där men blev aldrig pålitlig - bet barnen i ansiktet på nätterna och så vill man ju inte att ett husdjur ska göra.
ingrid som är fundersam till att rädda vuxna djur - går det?
Stackars små katter. Hoppas innerligt att alla får ett hem.
Det beror säkert på individen och dess historia... Min väninna har en föredetta "vilding" som var mer vuxen än unge när hon fick den. Hon är numer älskat, trevligt husdjur. Men det är klart att det tar tid och kanske inte alltid funkar... Å andra sidan vet jag fall där katten inte varit vild och ändå inte är fullt pålitlig...
Även tamkatter kan vara svåra, min raskatt var extremt skygg och osäker när jag fick henne som vuxen, men tiden har hon blivit en knähund, men fortfarande nu eftr nästan 2 år gör hon framsteg.
Jag tror som Miro att det beror på individen och inte på åldern. En riktigt skyggkatt kan ju ta 1-2 år att bli tam har jag hört, vissa blir aldrig helt tama ocndra slänger sig i fammen bara efter några veckor.
Jag har ju några jourkatter som jag haft i över två månader, den sista veckan blev en av ungarna så tam att hon börjat slänga sig i knäet och gosa, bara för några dagar sedan fick man inte röra henne, en annan är fortfarande livrädd för människor och fräser förskrämt om man kommer för nära, en bryr sig inte om en så länge man håller avstånde, en tredje är jättenyfiken, lekfull och tillåter att man bär runt på henne men njuter inte av närkontakten. En annan sitter och tittar och älskar att leka, men vill inte att man rör henne. Alla är så olika, individer.
Myosotis
05-09-2008, 13:04
Dåliga nyheter. Tror jag. Idag var där inte en enda katt. Har de nu skjutit dem i alla fall?!
 Hoppas verkligen inte det är så, håller tummarna för dem.
Myosotis
05-09-2008, 14:04
Tack. Där har aldrig varit så tomt. Inget svar hur mycket jag än ropade...
Usch så jobbigt. Hoppas ändå på det bästa..
Nej, vad hemskt. Har du pratat med jägaren eller han som klippte gräset när du var där? Ingen som vet något?
Myosotis
07-09-2008, 10:59
Igår var där i alla fall två katter. Men jag undrar så varför de blir allt färre. Jägaren hade inte varit där, men den ena fällan har gått sönder och den andra är upptagen, så det dröjer kanske ett tag innan jag får låna den. Jag ska försöka fånga in den dräktiga honan så fort som möjligt, jag kanske kan ta henne i transportburen idag, håll tummarna. Hon är inte särskilt skygg, jag lyckades röra vid henne igår. Kan man avmaska en högdräktig honkatt?!
Skönt att några kissar finns kvar iallafall. Kan inget om avmaskning.
Flubenol kan du ge till en dräktig katt, bara hon ser frisk ut, är allmäntillståndet dåligt så bör du ta kontakt med veterinär först. Flubenol tar spolmaskar, hakmaskar, piskmaskar och bandmaskar.
Myosotis
07-09-2008, 11:40
Tack för svaret, Pia. Nej, hon ser inte ut att må bra alls. Tredje ögonlocket syns, pälsen är matt och hon känns allmänt dålig. Jag vet ju inte när hon ska föda, men jag tror det är snart. Vad händer med ungarna om mamman har mask?
Dom får med all sannolikhet mask dom med, men dom kan du ju avmaska......jag vet tyvärr inte hurpass stor riskerna är att dom får mask igen om mamman inte behandlats, troligtvis ganska stor. Men jag tycker att du ska ringa och rådfråga veterinären i morgon, det kostar ingenting att fråga och så vet du hur du skall gå tillväga med mamman och ungarna sedan. lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|