| |
|
  |
HJÄLP! AKUT! KATTUNGAR AVLIVAS I KVÄLL!, Någon som kan tänka sig att rädda en? |
|
|
|
|
30-09-2008, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Bra jobbat Myosotis!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2008, 20:53
|

Medlem

|
Känns som du borde släppa ut honom. Du kan väl inte ta ansvar för alla kommunens katter?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2008, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Myosotis @ 01-10-2008, 21:46)  KRIS!!!!! Precis när jag trodde att allting var lugnt och alla katterna borta, gick en stor j-a svartvit hankatt in i fällan, och han är fullkomligt helvild och galen, det här går inte. Om han inte lugnat ner sig till i morgon bitti står valet mellan avlivning och att släppa honom ut i skogen igen känns det som, det känns inte rätt att göra så här mot en katt, han beter sig sig som ett vilddjur, som om han aldrig sett en människa. Hoppas att det bara är chocken och att han kommer på att jag inte är så farlig. Jag är chockad i alla fall. Han är säkert inte kastrerad heller, jag kan inte ha en katt som pissar ner hela huset. Hjälp, vad ska jag göra. Jag är helt darrig av adrenalinet.  Släpp du ut honom. Även om han blir skjuten senare så har han iaf haft sitt liv i frihet. Han verkar vara en katt som inte är van vid människor och inte har den minsta lust att bli bekant med oss heller. Ett vilddjur som borde få den äran att dö i sin frihet, om det nu är det som händer. Men jag tror inte att han är den siste katten, tror att något eller någon har skrämt katterna och att de en efter en börjar titta fram igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Du får inte dömma uta honom för fort, mina tamkatter kan flippa ut totalt om de blir tillräckligt rädda, en gång hade vi en hund på besök när jag hade Tiger och hon fick ett frispel och fräste och sprang rakt in i fönsterutan flera gånger och klättrade på väggarna, det var knappt så vi själva kunde ta i henne. Och hon var världens mysigaste katt annars och älskade alla människor.
Klart han är hysterisk nu, fångad i en fälla, vilket han förmodligen inte varit innnan. Ge honom en chans att lugna ner sig, eller lägg ut honom på hittekatter.ifokus så kanske någon där kan ta honom.
Om du släpper ut honom är sjukrnings risken det minsta problemet, svält är en troligare dödsrisk. Men du gör som du vill, men ge honom en liten chans at lugna sig och kanske lägg ut en tråd på hittekatter. Jag hoppas det löser sig för er.
En katt som är rädd springer väl knappast runt och kissar revir, det är det väl bara självsäkra katter som gör?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Nejdå, jag ska inte slå ihjäl honom på en gång eller så. Nu ska jag först få tag på den där killen. Jag menar, ett svart och ett vitt ben, hur vanligt är det? Hoppas verkligen det är hans katt. Men jag har faktiskt aldrig sett en så rädd katt, ingen av de andra har reagerat så, även om de naturligtvis också klättrade på väggarna i början. Jag har jobbat hos veterinär och sett många rädda och arga katter och även såna som har „exploderat“ och gått upp i taket, men det här var det värsta jag varit med om. Det här med kissandet hoppas jag du har rätt i, jag har tänkt på det också. Att släppa ut honom känns inte alls bra. Antingen svälter han eller så söker han sig hit och kör bort mina katter. Innan min hankatt försvann var det ofta slagsmål, trots att han var kastrerad, och jag har sett en svartvit hankatt häromkring ibland. Jag vill nog inte göra så mot min katt och mot den lille röde som ju också så småningom kommer att få gå ut.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 10:26
|

Medlem

|
Då hoppas jag att den här killen är ägaren till katten, det hade varit det bästa för alla.
Två av de jourkatter som jag hade, expolderade när de var hos vet första gången, så det gick precis att vaccinera dem, men inte att ge dem stronghold eller kolla kön. Och de var helt omöjliga att få kontakt med(låg fräste och tryckte i ett hörn) hos mig, då jag hade för många att försöka socilaisera, nu har de ett eget hem blivit vaccniradde, visade sig vara 2 pojkar och leker och busa nu som friska katter. Jag hoppas på ett lika lyckligt slut för pojken hos dig.
Ska du behålla båda rödingarna?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 10:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 833
Medlem nr: 10 222

|
CITAT (Myosotis @ 02-10-2008, 09:45)  Så här ser han ut i alla fall. Jag vet en kille som saknar sin katt, den här stämmer mycket bra in på beskrivningen, men jag får inte tag på honom. Hoppas det är den!  Vilken blick, den sa en hel del, stackarn. Hoppas att hans ägare är den du tror. Hur många katter har du hos dig nu? Vilket jobb och tålamod du lägger ner på dom
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 10:43
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
CITAT (Nostalgia62 @ 02-10-2008, 11:35)  Vilken blick, den sa en hel del, stackarn. Hoppas att hans ägare är den du tror. Hur många katter har du hos dig nu? Vilket jobb och tålamod du lägger ner på dom  Men kissande kan väl vara ett stressbeteende också? Å andra sidan krävs mycket lite för att stressa vissa katter. En kollegas katt började kissa inne för att ed målade om tex. så han behöver ju inte vara helt hispig... kanske bara protesterar lite? Många blir ju sura av att tvingas byta miljö Jag har också sett fullständigt tama katter "gå i taket" i ovanliga situationer. Det går inte att känna igen dem då...
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 11:02
|

Medlem

|
Jag tycker faktiskt han ser ganska lugn ut på kortet, öronen ser inte ut att vara helt nere och ögonen är ju inte helt uppspärrade, fast man ser ju inte hela honom, vinkeln är lite konstig och ibland säger inte en bild mer än tusen ord heller. Så här såg systarna ut när några dagar efter de kom till mig, helt livrädda ffa Humla.  Jo kissande kan ju vara ett stressbeteende, min ena gjorde det, men då sprayar de inte väggarna och liknade min kissade i sängen, gärna bredvid/på mig, så våra dofter blandades och hon kände sig lugn  . Problemet kan väl vara om det inte finns en låda på lämpligt ställe, och vad han tycker är lämpligt ställe kan ju vara svårare att lista ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Jag tycker inte han ser så rädd ut, pupillerna är inte jättestora och öronen hålls inte platt mot huvudet. Visst ser han ut att ogilla situationen, men rädd...? Njae..  tillägg: Det här är en höggradigt arg/rädd/stressad katt.
Redigerat av Whiskuchi: 02-10-2008, 11:07
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 154
Medlem nr: 9 143

|
Vilken tråkig historia! Fast underbart med allt engagemang för katterna!!!! Ibland undrar jag dock om det bästa ALLTID är att katterna kommer till nya hem framför att de avlivas?? Hoppas ni inte tycker jag låter som en elak häxa nu för det är inte så jag menar...Jag menar bara att det kan bli ett impulsbeslut typ "oj, söt kattunge i fara, jag tar hand om" och detta beslut är inte grundat i någon större planering över kattens bästa eller att man då faktiskt får vara beredd att ta hand om katten i 15-20 år (förhoppningsvis). Och sedan leder det framöver till att katterna blir "Blocket-katter" som valsar runt mellan olika hem... Kattens status behöver verkligen höjas och ett steg i denna riktning är absolut att kastrera ALLA utegående katter, som man inte MEDVETET vill ha i avel (och man då har hem till de blivande ungarna...). Jag hoppas verkligen att dessa katter får en bra framtid med permanenta hem!!!
--------------------
Trädgård, sommar & Katter
http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2008, 16:56
|

Medlem

|
Jag tycker inte att det är rätt att avliva en frisk katt...
Men för att undvika fel hem sika man nog inte vara rädd för att ställa tuffa frågor och krav, kontrakt är ett jätte bra skydd, det bästa är väl ett foderavtal. Ett vanligt köpekontrakt har tydligen ingen större juridisk på verkan, såld "vara" är såld "vara" och man kan inte ställa krav på hur den ska behandlas. Lagen jämställer tydligen katt med ex ett bord eller en krukväxt, man kan ju inte kräva att köparen vattnar krukväxter utan man får ju hoppas, om ni förstår vad jag menar. Foderavtal är ju därimot bindande eftersom säljaren fortfande är ägare och kan ta tillbaka katten om den missköts och den går inte att sälja vidare.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2008, 12:41
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Whiskuchi @ 02-10-2008, 12:04)  Jag tycker inte han ser så rädd ut, pupillerna är inte jättestora och öronen hålls inte platt mot huvudet. Visst ser han ut att ogilla situationen, men rädd...? Njae..  tillägg: Det här är en höggradigt arg/rädd/stressad katt. Det här är ingenting mot den svarte första dagen. Bilden är ju tagen när han hade fått lugna ner sig i nästan ett dygn. Han har rivit hela badrummet och kissat så det stinker i hela huset, har fortfarande inte ätit men jag hoppas han har druckit i alla fall. Nej, jag tycker inte heller att det är rätt att avliva friska katter, annars hade jag kunnat bespara mig mycket jobb de senaste två månaderna. Men det lutar åt avlivning och det idag, jag kan inte ha honom över helgen. Det är första gången i hela mitt liv som jag tycker så här och ni vet att jag har gjort allt jag kunnat för att rädda alla katterna. Jag tror säkert att han skulle kunna bli en fin katt så småningom, men då behöver han ett hem eller jourhem och jag KAN INTE HA KVAR HONOM ORKAR INTE MER!!!!!!!!!  Till råga på allt så fångade jag en katt till igår, en vuxen hona som nu sitter i en lånad hundbur och skriker. Ella på kattjouren var här igårkväll och hämtade fällan, jag hade hoppats att hon skulle ta med sig de här båda katterna, men det kunde hon inte. Hon hade kanske ett jourhem till honan, hon skulle höra av sig idag. CITAT (Nostalgia62 @ 02-10-2008, 11:35)  Hur många katter har du hos dig nu? 5 sammanlagt, min egen ute i trädgården, de röda uppe i hallen, den nya honan nere i hallen i den stora buren samt mördarkatten i badrummet (som jag alltså inte kan använda!!). CITAT (Anic @ 02-10-2008, 11:26)  Ska du behålla båda rödingarna? Nej, bara den lille. Men honan får gärna stanna ett tag till, hon funkar bra och lugnar honom. Folk har börjat tycka att jag inte ska kastrera henne då röda honor är så sällsynta. Någon kanske vill avla på henne.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2008, 13:17
|

Medlem

|
Vojne vojne, lilla Myosotis du skulle behöva semester .....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2008, 13:26
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 03-10-2008, 13:41)  Det här är ingenting mot den svarte första dagen. Bilden är ju tagen när han hade fått lugna ner sig i nästan ett dygn. Han har rivit hela badrummet och kissat så det stinker i hela huset, har fortfarande inte ätit men jag hoppas han har druckit i alla fall. Nej, jag tycker inte heller att det är rätt att avliva friska katter, annars hade jag kunnat bespara mig mycket jobb de senaste två månaderna. Men det lutar åt avlivning och det idag, jag kan inte ha honom över helgen. Det är första gången i hela mitt liv som jag tycker så här och ni vet att jag har gjort allt jag kunnat för att rädda alla katterna. Jag tror säkert att han skulle kunna bli en fin katt så småningom, men då behöver han ett hem eller jourhem och jag KAN INTE HA KVAR HONOM ORKAR INTE MER!!!!!!!!!  Till råga på allt så fångade jag en katt till igår, en vuxen hona som nu sitter i en lånad hundbur och skriker. Ella på kattjouren var här igårkväll och hämtade fällan, jag hade hoppats att hon skulle ta med sig de här båda katterna, men det kunde hon inte. Hon hade kanske ett jourhem till honan, hon skulle höra av sig idag. 5 sammanlagt, min egen ute i trädgården, de röda uppe i hallen, den nya honan nere i hallen i den stora buren samt mördarkatten i badrummet (som jag alltså inte kan använda!!). Nej, bara den lille. Men honan får gärna stanna ett tag till, hon funkar bra och lugnar honom. Folk har börjat tycka att jag inte ska kastrera henne då röda honor är så sällsynta. Någon kanske vill avla på henne. Jag tycker du gör ett jättebra jobb med alla katter och du kan vara jättestolt över dig själv. Har du provat att lägga ut honom på hittekatter.ifokus? Fick du tag på han som ev kunde vara ägare? Jag tycker det är ett hån mot det arbete du gjort om honan inte blir kasterad, det finns så många hemlösa och för varje kull som tas på henne tar de ungarna en plats för andra hemlösa som verkligen behöver hjälp. Men famför allt har hon haft det tillräckligt jobbigt i sitt liv och ska inte behöva slita med att föda upp en massa ungar, för det är slit för katten, jag tycker det är dumt av folk att tycka att hon ska avlas på och jag blir upptikigt ledsen av att höra det. Det är en levande varslse och ingen trofe man kan mass producera från. Jag hoppas du tänker igenom innnan du fattar ditt beslut och tänker på det arbete du själv lagt ner. Du vet att jag inte är imot blandrasavel så det har inget med saken att göra utan alla dessa katter som redan finns och behöver hem, som svälter och till vintern fryser ihjäl är de jag tänker på. Just nu finns det aldelses för många katter i sverige. (jag hopps det sista inte lät för otrevligt, men snälla tänk över det...)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|