I våras beställde jag bl.a. ett "Lökpaket - Blått" och ett "Lökpaket 'Chocolate'" av odla.nu. Bortsett från att freesian och anemonerna inte var så där jättelevande är jag hyfsat nöjd. Men jag funderar lite på färgerna. Att det inte finns någon knallblå dahlia misstänkte jag nästan. Men att den skulle vara vit/svagt rosa hade jag inte räknat med, de kunde väl åtminstone tagit en violett eller nåt. Den på bilden mörkt purpurröda dahlian däremot blommar nu i violett

vilket faktiskt är rätt så störande då jag har planterat ihop den med oranga och svartröda blommor. Det finns ju faktiskt svartröda dahlior, det står en i min trädgård, så varför kunde de inte leverera en sådan?!
Nu ser jag att de vill man ska beställa blå tulpaner. Jag vet ju att det inte finns (eller har jag missat något?), men många andra kanske inte vet det och blir jättebesvikna. Jag vet också att det är vanligt att luras på det sättet, men det hade varit skönt om odla.nu hade varit lite seriösare. Nu vet man ju inte om man vågar lita på dem mer. Att skylla på leverantören funkar inte heller; de kunde i så fall berätta att "blomman är inte fullt så blå som på bilden" eller så. I och med att man har undanhållit den informationen har man medvetet lurat sina kunder. Eller vad tycker ni?