|
Full version: Blå tulpaner
Myosotis
29-08-2008, 18:57
I våras beställde jag bl.a. ett "Lökpaket - Blått" och ett "Lökpaket 'Chocolate'" av odla.nu. Bortsett från att freesian och anemonerna inte var så där jättelevande är jag hyfsat nöjd. Men jag funderar lite på färgerna. Att det inte finns någon knallblå dahlia misstänkte jag nästan. Men att den skulle vara vit/svagt rosa hade jag inte räknat med, de kunde väl åtminstone tagit en violett eller nåt. Den på bilden mörkt purpurröda dahlian däremot blommar nu i violett  vilket faktiskt är rätt så störande då jag har planterat ihop den med oranga och svartröda blommor. Det finns ju faktiskt svartröda dahlior, det står en i min trädgård, så varför kunde de inte leverera en sådan?! Nu ser jag att de vill man ska beställa blå tulpaner. Jag vet ju att det inte finns (eller har jag missat något?), men många andra kanske inte vet det och blir jättebesvikna. Jag vet också att det är vanligt att luras på det sättet, men det hade varit skönt om odla.nu hade varit lite seriösare. Nu vet man ju inte om man vågar lita på dem mer. Att skylla på leverantören funkar inte heller; de kunde i så fall berätta att "blomman är inte fullt så blå som på bilden" eller så. I och med att man har undanhållit den informationen har man medvetet lurat sina kunder. Eller vad tycker ni?
Jag beställde den blå tulpanen 'Cum Laude' från Odla förra hösten. Den blommar i en blålila nyans, ser mer lila än blå ut i solsken - men den ser faktiskt rätt blå ut "mot slutet", alltså när den har varit fullt utslagen en vecka eller så och börjar vara mer på finalen. Tyvärr hade jag ingen bättre bild än den här... [attachment=23444:blå_tulpan.jpg]
Känner mig inte ett dugg lurad, förstod ju att det inte finns några riktigt blå tulpaner, räknade med att få en blålila. Jämför med när man köper "svarta" tulpaner eller andra svarta blommor - det finns ju inga blommor (mig veterligt) som är rent svarta. S.k. svarta blommor är egentligen riktigt mörkt röda eller lila.
DragonLady
29-08-2008, 23:21
Kommer ju inte ihåg vad denna hette men de är som sagt snarare lila än blå.
Myosotis
30-08-2008, 19:34
Ja de var ju vackra och ganska så blå ändå. Men är det okej att marknadsföra blommor med hjälp av bilder som visar fel färg tycker ni?!
DragonLady
30-08-2008, 19:59
Nej det e ju inte ok att visa blå tulpaner om de är lila.. det var ju samma med de blå pelargonierna som var rosa istället för blå
Blev nyfiken och gick in på odlas lökerbjudande. Hittade två tulpaner som på bilderna ser blå ut. Men om jag läser det finstilta så står det faktiskt att tulpanerna blir blålila i texten under på båda.
CITAT (Rihane @ 30-08-2008, 23:03)  Blev nyfiken och gick in på odlas lökerbjudande. Hittade två tulpaner som på bilderna ser blå ut. Men om jag läser det finstilta så står det faktiskt att tulpanerna blir blålila i texten under på båda.  och blomman på bilden på "förpackningen" är mer blålila än blå - precis som blomman blir efter ett tags "mognad".
Nu tycker ju jag personligen, att bilderna från Betty och DragonLady, är fantastiskt "blå" för att vara blå. Jag har, flera gånger, köpt både rosor och tullipper som "sägs" ska vara blå, eller till och med svartblå, vilket de aldrig i verkligheten är. Man får vara glad om de har en blå nyans. Det är sånt man lär sig med tiden................och jag är glad om det kommer upp några tullipper över huvud taget
Men jag förstår din undran Myosotis, hur många är medvetna om att det inte finns någon riktigt blå tulpan, ros, fresia, dahlia...osv...Man blir lätt lurad
Monica M zon 4
31-08-2008, 07:14
Jag köpte en Blue Baby för några år sedan. Säljaren i plantskolan lovade att den skulle bli lika blå som på bilden på förpackningen. Tulpanen blev lila! Jag tycker det är lurendrejeri att visa fel färg på förpackningen. Varför ska vi konsumenter acceptera det? Hur många bli inte lurade av Bakkers bilder varje år?
CITAT (Monica M zon 4 @ 31-08-2008, 08:14)  Jag köpte en Blue Baby för några år sedan. Säljaren i plantskolan lovade att den skulle bli lika blå som på bilden på förpackningen. Tulpanen blev lila! Jag tycker det är lurendrejeri att visa fel färg på förpackningen. Varför ska vi konsumenter acceptera det? Hur många bli inte lurade av Bakkers bilder varje år? Så klart att det är lurendrejeri! Det enda vi kan göra tillsammans är att tala om för "andra" att det inte finns något "blått" i sammanhanget tulpaner, rosor osv..............( fast personligen skulle jag till och med bli glad om den blev lila, det är i alla fall i närheten av blått  )
Mårbacka
31-08-2008, 08:45
Själv köper jag bara välkända sorter, eller sorter man sett innan. Så slipper man bli lurad. Plus så litar jag aldrig på färgpaketer, om jag vill ha en färgblandning/färgstämning köper jag sorter efter färg och blandar ihop själv, det kan vara billigare.
Aqvakul
31-08-2008, 09:02
Det finns naturligtvis ett intresse ör det ovanliga och speciella. Leverantörerna försöker tillfredställa dessa behov......Ibland tar man i lite extra......
DragonLady
31-08-2008, 12:55
Problemet är ju om man köper en blomma som sägs vara blå inte är de utan den är lila så får man ju en blomma i en helt annan färgtemperatur än vad man kanske ville ha. Den blå man ville ha tillhör en kall färg medans den lila tillhör en varm färg o då är det ju bara att hoppas på att det passar just sin rabatt om man är noga med det. Sedan att man får något annat än man väntar sig är ju inte så ovanligt heller ibland som i denna (kalla)rabatten förra året där det dök upp illvarma orange liljor istället för kalla vita. Samt en illröd fresia..
Naturligtvis är det helt galet om man förväntar sig blått och får lila eller orange, men när det gäller färgnyanser på foton är det nästan omöjligt att få det att stämma med verkligheten. Dels kan det bero på ljussättning, papperskvalitet mm, dels retuscheras ofta bilderna för att bli "fräschare". Jämför med att beställa kläder på postorder - de färgerna stämmer ju heller nästan aldrig när man sedan packar upp lådan man har köpt...
Myosotis
01-09-2008, 19:57
Nu har jag fått svar av odla: "Jag beklagar att färgerna inte stämde. Färgerna kan variera en del i olika nyanser men en blå dahlia ska inte vara vit, däremot drar de ofta åt det röda hållet. Sorter som är svarta eller bruna är egentligen mörkt mörkt röda så de upplevs som röd-brun-svarta men färgen kan variera en del. Det är inte vår mening att luras. Som kompensation kan du få 150 kr tillgodo. Ange det om du gör en beställning så drar vi av det på fakturan."Det täcker mer än väl de döda anemonerna och freesiorna. Mycket bra bemötande!  Nu vågar jag beställa fler gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|