Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur har era tomater det?, Har ni skördat mycket??
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-09-2008, 09:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-08-2008, 15:50) *
          Det går bra att ha fiberduken på hela dygnet, den släpper igenom massor av ljus så det är inga problem. Det blir nog ungefär lika mycket ljus hos fibertäckta plantor som de flesta växthustomater får (glaset reflekterar bort en del ljus + ofta har man planterat lite för tätt i växthus så plantorna skuggar varann).

Tack Åsa!
          Då ska jag ha kvar min duk från och med nu. Bara ta bort om det blir "sommarvärme" igen och öppna när det ska vattnas och plockas tjyvar.

thanks.gif

Citera
          Söttok06
          Inlägg 01-09-2008, 12:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Jag har också bara plockat ett fåtal tomater som mognat i år. Någon gul sort. Men jag ser också att en del liksom "ruttnar". Vad kan det bero på? Bladen ser också konstiga ut.

Har dem på friland i soligt läge, säkert 20 plantor, men skörden lär inte bli stor. Kanske har nätterna varit för kalla i år för att de ska trivas.

Kanske ska jag ockå lägga på någon fiberduk, eller så får jag göra nytt försök nästa år.

Citera
          Mahama
          Inlägg 02-09-2008, 21:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 18 615

Jag bor i Björkhagen, Stockholm och har skördat mycket tomater från mina tre Balkonzauber som stod i 10 L hinkar på balkong i söderläge. Verkar vara väldigt tidig. Tyvärr blev dom till slut för tunga och brakade, trots idoga uppbindningar. Kompakt och bra sort för balkongen.

Har även tre Ace 55, dom har mognat långsamt och gett en tomat per dag ett tag. Nu har det dock stannat av och det hänger fortfarande gröna kvar. Dom plantorna blev mycket större än jag väntat mig, 60 cm stod det -tjenamors - dom blev snarare 120 cm och breda i omfång så det gick knappt att ta sig fram.

Imorgon åker dom på saxen för att ge lite plats åt fiberdukskonstruktionen som ska ge värme åt paprikor och chilisar (paprikan mohawk, kan rekomenderas för balkongodling!! har skördat 20-25 orangea paprikor under sommaren).

Kan ju tillägga att jag drev mina plantor under lysrör från slutet på mars.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-09-2008, 21:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har inte haft några problem med att få mogna tomater utomhus. 120 krukor har genererat ganska mycket så här finns både torkat, kokt och uppätet.

Fortfarande mognar de och gör de inte så åker de på komposten

ingrid

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-09-2008, 14:23
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Sussie F-Flower @ 01-09-2008, 10:49) *
          Tack Åsa!
          Då ska jag ha kvar min duk från och med nu. Bara ta bort om det blir "sommarvärme" igen och öppna när det ska vattnas och plockas tjyvar.

thanks.gif

Nu börjar några tomater bli lite orange. Fiberduken ligger på hela tiden...

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 07:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon