Handlade på Trädgårdshuset i Skarpnäck idag. Jag kan ingenting om fruktträd alls, ska ge ett körsbärsträd i present till min svärmor. Jag sa att jag måste ha hjälp att välja lämplig sort. Kriterierna var:
- söta körsbär - ska fungera i zon 4 - ska bli ett stort träd
Han pekade på ett som var härdigt i zon 1-3 men jag såg det och tyckte inte det skulle bli bra, han sa att det fungerar ändå men jag ville inte chansa. Såg ett som var zon 1-4 och jag TROR det var Fryksås. Men jag har ju noll koll och nu här på balkongen står en Almän gulröd bigarrå härdig i zon 1-3. Det står dessutom på lappen att det är ett miniträd och det är ju inte direkt vad jag ville ha. Såhär står det exakt på lappen:
Gi-Sel-A miniträd sötkörsbär (Medel)stort, gulrött, sött bär i jul-aug Litet träd. Bär rätt sent men rikligt. Pollin. Erianne, Frogmore, Klarbär, Merton Glo Zon | - |||
Kom nu att tänka på det här med pollinering, det sa han inget om och jag frågade naturligtvis inte, har aldrig köpt träd förut. Har sett på nätet att vissa sorter är självpollinerande! Finns inga grannar för de bor ute i skogen vid en sjö och inget annat körsbärsträd på tomten.
Ska ringa dem imorgon och fråga vad jag ska göra, om jag kan byta det till nåt annat, men kul att höra vad ni har att säga.
Mvh Nina
Redigerat av NinaElisa: 31-08-2008, 18:06
|