Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plocka bort stora blad från Änglatrumpeterna?, För att låta "kraften" få gå till knopparna istället?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 03-09-2008, 22:21
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

[
          Sussie F-Flower-Jag måste tacka dig för att du starta denna tråd, jag har blivigt förälskad i denna blomma, och nu när jag har lärt mig hur jag ska sköta den så ska dom få växa nästa år, kul att ha något att se fram emot.
          //Mari

[/quote]

Tack själv för att du varit delaktig i den! Visst är det spännande...?
          Det blir ju ingen tråd om ingen är med...

För min del så var det nog DragonLadys mammas ängel som fick mig att "bli galen"! Hihihi.... Nu önskar jag bara att jag ska få hinna se mina egna blomma, innan det blir för kallt ...

Lägg gärna in bilder på era Brugmansior +´Daturor innan de blommar ut. Det är ju så kul att se alla olika sorter som finns...

Om mina knoppar går fram så lägger jag bilder här i denna tråd.

(Nu ska jag gå och njuta av min Nattens Prinsessa som blommar inatt. Se gärna bilder i den tråden. Har lagt in ikväll.)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-09-2008, 22:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (blomkronan @ 03-09-2008, 20:39) *
          Beställde fröna på www.raravaxter.com (dom har inte kommit än sad.gif )
          Raraväxters text: ÄNGLATRUMPET, SVART Datura fastuosa var black 8 st frön för 25:-
          [attachment=23654:svart_ängel.jpg]
          Bilden tagen från raraväxters sida.

Jag vill tacka alla för alla tips nästa år ska det gödas thanks.gif

DragonLady - Mammas ängel, vilken ögongodis tummenupp.gif hälsa mamma den var otroligt vacker.

//Mari

det är ingen änglatrumpet ,, det är en Datura om heter spikklubba . änglatrumpet heter Brugmansia

dom har skrivit fel på raraväxter .

Redigerat av flaxss: 03-09-2008, 22:33

Citera
          DragonLady
          Inlägg 04-09-2008, 01:49
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Flaxss har rätt i att den svarta "ängeln" är en datura/spikklubba o mammas ängel en brugmansia/änglatrumpet...
          Men jag kallar dem änglar ändå.. det är svårt att lära om whist.gif
          Det jag tänkte på är att om ni med nyfunnet intresse för dessa "änglar" vet om att de är mycket giftiga confused.gif främst ni med barn kanske borde tänka er för.

http://www.odla.nu/giftinformation/datura_brugmansia.shtml

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Irene_L
          Inlägg 04-09-2008, 08:24
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Tyvärr är Datura inte en änglatrumpet.Ofta skriver dom att det är en änglatrumpet men det är en spikklubba. Dom har klockorna uppåt. Jag tror inte dom går att övervintra.
          Här kan du läsa om Datura:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubbor

............................................................
          Hoppsan...jag missade en sida. Ni hade redan skrivit om detta...förlåt blush.gif

Redigerat av Irene_L: 04-09-2008, 08:26

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 05-09-2008, 19:35
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

Förlåt.. jag fick en fråga om näring, och har inte varit inne i tråden på länge...

Jag kör åxå med blåkorn varje gång jag vattnar, alltså varannan dag....

men jag vinterförvarar den på ett annat sätt än de flesta.... jag har nämnligen ingen lada, eller kallgarage, eller så.. så. jag klipper ner den på hösten, tar in den i huset, ställer den bakom soffan, och där får den stå hela vintern, vattnar bara lite, nån gång, och skulle den skjuta nya blad, så tar jag bort dom. sen på våren tar jag fram krukan,(eller rättare sagt min man, eftersom den är stor och tung) sätter den i ny jord och börjar vattna.... den är 7 år gammal, och blommat som en tok alla år, utom då i år...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2008, 19:50
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Irene_L @ 04-09-2008, 08:24) *
          Tyvärr är Datura inte en änglatrumpet.Ofta skriver dom att det är en änglatrumpet men det är en spikklubba. Dom har klockorna uppåt. Jag tror inte dom går att övervintra.
          Här kan du läsa om Datura:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubbor
          ............................................................
          Hoppsan...jag missade en sida. Ni hade redan skrivit om detta...förlåt blush.gif

jag vet en som har lyckas övervintra dom som en krukväxt och sköta dom som vilken växt som helst även under vintern .

Citera
          blomkronan
          Inlägg 05-09-2008, 20:07
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Spikklubba eller ängel! inte vet jag, vad det har för betydelse... För mig är det en otroligt vacker växt som växer fort, högt och brett. Ängeln har dock lite för bleka färger tycker jag, vit är vit, gul är nästan vit och rosa är nästan gul/vit laugh.gif. Jag har sett Irene_L änglar OTROLIGA... vilka vackra växter. Så jag bryr mig inte om vad dom "heter", jag tycker om växterna yahoo.gif Så i sommar skall jag fylla mina trädgårdar med Spikklubbor och änglar yahoo.gif (trädgårdar=Har radhus en framsida och en baksida happy.gif )
          /Mari

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2008, 22:50
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (blomkronan @ 05-09-2008, 20:07) *
          Spikklubba eller ängel! inte vet jag, vad det har för betydelse... För mig är det en otroligt vacker växt som växer fort, högt och brett. Ängeln har dock lite för bleka färger tycker jag, vit är vit, gul är nästan vit och rosa är nästan gul/vit laugh.gif. Jag har sett Irene_L änglar OTROLIGA... vilka vackra växter. Så jag bryr mig inte om vad dom "heter", jag tycker om växterna yahoo.gif Så i sommar skall jag fylla mina trädgårdar med Spikklubbor och änglar yahoo.gif (trädgårdar=Har radhus en framsida och en baksida happy.gif )
          /Mari

det låter eldigt !! klart du ska göra det tummenupp.gif

Citera
          joulanta
          Inlägg 08-09-2008, 16:43
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Jag har många olika änglar. Kan inte namnen på dom men dom växer och blommar bra och det tycker jag är huvudsaken.
          Eftersom jag bor i kalla norrland där vi har haft frost i en vecka så måste jag ta in dom i huset så dom får blomma klart. Många var ju fulla med knoppar. Har inte märkt att nån av dem luktar illa.

När börjar ni driva era änglar på våren? Det bästa är ju om dom hinner blomma klart ute. Inne hos mej ser det ut som en blomsteraffär med massor av blommande pelargoner, änglar, klockmalvor samt en del andra lökväxter.
          Har inte hjärta att ställa undan blommande blommor. angel_not.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 08-09-2008, 21:30
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (joulanta @ 08-09-2008, 17:43) *
          Jag har många olika änglar. Kan inte namnen på dom men dom växer och blommar bra och det tycker jag är huvudsaken.
          Eftersom jag bor i kalla norrland där vi har haft frost i en vecka så måste jag ta in dom i huset så dom får blomma klart. Många var ju fulla med knoppar. Har inte märkt att nån av dem luktar illa.

När börjar ni driva era änglar på våren? Det bästa är ju om dom hinner blomma klart ute. Inne hos mej ser det ut som en blomsteraffär med massor av blommande pelargoner, änglar, klockmalvor samt en del andra lökväxter.
          Har inte hjärta att ställa undan blommande blommor. angel_not.gif

Tack Joulanta!

Vad härligt med många olika. Är det många olika färger också?
          Ja, när det börjar att krypa nedåt 'nollan' på termometern så kommer jag nog att få ta in mina jag också... Dom har också många knoppar nu. Det är nog inte så mycket annat att göra. Jag får väl skaffa mig en 'blomsteraffär' i köket jag då... rose.gif

Har ni haft minus på nätterna hela veckan? Hua, hua, nu går det bara åt ett håll. Man får passa på att njuta riktigt mycket nu när det är fina dagar. coolgleam.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-09-2008, 21:47
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

de luktar dåligt, när vatten i jorden rutna
          H:Bassam

Citera
          blomkronan
          Inlägg 08-09-2008, 22:02
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 08-09-2008, 22:30) *
          Har ni haft minus på nätterna hela veckan? Hua, hua, nu går det bara åt ett håll. Man får passa på att njuta riktigt mycket nu när det är fina dagar. coolgleam.gif

Minusgrader... nej! Hur går det? har du satt upp inframärmen giggle.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 08-09-2008, 22:09
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (blomkronan @ 08-09-2008, 23:02) *
          Minusgrader... nej! Hur går det? har du satt upp inframärmen giggle.gif

rotfl.gif Nää, inte du heller....

Frågan var menad till Joulanta. Vet inte riktigt säkert vart hon bor, men "ovanför" mig är det väl, i alla fall...? edit: (Nu har jag varit detektiv. J. bor i Västerbotten)

Kan nog inte sätta upp någon infravärme då jag inte har några väggar eller någon tätning. Tänkte inte på det.... slap.gif giggle.gif Jag har ju en "öppen" altan så då går väl all värme ut över hela tomten istället... så det blir till att ta in för mig.

Redigerat av Sussie F-Flower: 08-09-2008, 22:13

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 08-09-2008, 22:26
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Bassam @ 08-09-2008, 22:47) *
          de luktar dåligt, när vatten i jorden rutna
          H:Bassam

Hej Bassam!
          Mina krukor/skiten har luktat apa halva sommaren. Berodde väl på döda maskar som ruttnade bland dom levande, i koskiten jag hämtade på bondgården.

Nu luktar dom inte längre, så jag tror inte att det är någon större fara att ta in dom, när det blir dags. Och skulle det ändå göra det så får man nog "gilla läget" och sätta en klädnypa på nästippen. shy.gif naughty.gif

Citera
          sagani
          Inlägg 09-09-2008, 19:39
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 10 031

Hej!!!

Ville bara höra med er som planterar era änglar i ren kogödsel. Hur vintervilar ni dem? Planterar ni om dem då, eller?
          Jag har alla mina (ca 25-30 st i varierande storlek från 50 cm till 2 m) i "vanlig" planteringsjord, låter dem knappt få vatten över vintern. När väl våren kommer, får de väckas försiktigt, sedan är det flytande blå korn ung var 3-4 dag, samt blå korn i fast form också. De trivs som bara den, men om man plantera direkt i kogödsel verkar det ju mycket lättare smile.gif
          Men som sagt, hur vinterförvarar ni?!?!?!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-09-2008, 20:49
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (sagani @ 09-09-2008, 20:39) *
          Hej!!!

Ville bara höra med er som planterar era änglar i ren kogödsel. Hur vintervilar ni dem? Planterar ni om dem då, eller?
          Jag har alla mina (ca 25-30 st i varierande storlek från 50 cm till 2 m) i "vanlig" planteringsjord, låter dem knappt få vatten över vintern. När väl våren kommer, får de väckas försiktigt, sedan är det flytande blå korn ung var 3-4 dag, samt blå korn i fast form också. De trivs som bara den, men om man plantera direkt i kogödsel verkar det ju mycket lättare smile.gif

Hej sagani!

För mig så kommer det här att bli den första vintern som jag ska ha änglarna så jag vet inte riktigt...
          Har två alternativ:
          1. I min källare är det ca 10 grader (utan element) och mörkt. Har armaturer inkl kallvita ljusrör á 36W som jag skulle kunna montera där. Kruxet är platsbristen. Jobbar på hur jag ska lösa den... dunno.gif
          2. Hyr ett förråd på 25 m2 i ett hyreshus inte långt hemifrån. Där finns öster + söderfönster men är i stället runt 20 grader varmt... g.gif

Min f.d. granne som bor på bondgården där jag bodde tidigare har flera vackra och stora änglar, med massor av blommor varje år.
          Dessa har hon i gamla ladugården (verkstad nu) med fönster efter långsidorna som är ca 20 m. vardera. Där är ca 10-15 grader om vintern. Vet inte hur hon väcker dom men däremot så berättade hon att varje år så ersätter hon bara den övre halvan jorden och lägger dit ren koskit som har legat några år och brunnit. Hon tyckte att det var så bökigt att byta alltihop...

Hur gör Ni andra?

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-09-2008, 21:10
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (sagani @ 09-09-2008, 20:39) *
          Hej!!!

Ingen omplatering inför vintern, då "väcker man dom".

Jag planterar mina "nya" trumpeter i en kruka av plast som jag har skurit stora hål i, hålen är till för att rötterna ska kunna växa, den planterar jag sedan i en större kruka eller direkt i så bädden på våren, när risk för frost är över. Via mina nya trädgårdsvänner på odla.se har jag nu lärt mig att dom ska plateras i kogötsel till våren, och inte i vanlig jord.

Fördelen med att plantera i en mindre kruka med hål i, är att till hösten då det är dax att ta in dom för vinterförvaring är att man kan skära ut den lilla krukan ur den stora så det inte tar så stor plats. och kan ställa krukan i en hink.

Om du får plats med plantan i vinterförvaringen klipp inget, då kan den livnära sig av sig själv under vintern, den tappar bladen och torkar i topparna, vattna en gång i månaden ca. under vintern vill dom ha 5-10 grader varmt (jag har en vinter glömt vattna en ängel i 4 månader, den överlevde!) till våren klipper du ner den, planterar med den "lilla" krukan med hål i, i en större kruka med Kogötsel... Allt du klipper bort som är grönt, kan du sätta ner direkt i jord gör ca 15 cm bitar, dom rotar sig och blir nya goa änglar 000.gif
          //Mari

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-09-2008, 21:28
          Länk hit: #58

Medlem

Vilken bra idé Mari, med att ha en mindre kruka!!!

Men hur gör du med ljuset då? Hur mycket ljus får dina änglar under vintern?

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-09-2008, 23:09
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 09-09-2008, 22:28) *
          Vilken bra idé Mari, med att ha en mindre kruka!!!

Men hur gör du med ljuset då? Hur mycket ljus får dina änglar under vintern?

Jag har en liten 10 kvm bod med ETT fönster som är 50 x 50 cm jag har aldrig satt in extra ljus tidigare, och jag har varit dårlig på att vädra boden på vintern, hade ingen ventilation tidigare, och som jag berätta tidigare har jag inte vattnat på hela vintern! och ändå överlevde den, i fyra år hade jag den på detta viss helt utan kogötsel!! och sista året var den stor ca 2 meter hög men väldigt "klen" troligen pga ingen götsel och dåligt med vatten, Glömde den ute i frosten på hösten ett år för tre år sedan, så den dog.

Men i år har jag satt in ventilation i boden och satt in en timer på lysröret för två timmars ljus om dagen + en frostvakt, det hade jag heller inte tidigare. Så nu har jag väll brytt mig för mycket angel_not.gif så inget överlever pga det... vi får se!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-09-2008, 23:17
          Länk hit: #60

Medlem

(Sussie F-Flower mina frön kom i dag bravo.gif Men det var bara 5 frön...)

sos.gif
          Någon som vet... När ska man plantera Frön till änglatrumpet/spikklubba
          NU eller vänta... //Mari

Redigerat av blomkronan: 09-09-2008, 23:18

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon