Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Alexandre Girault, Stolpar
          Julia03
          Inlägg 05-09-2008, 11:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 5 585

g.gif

Hej!

Ja, nu är det då dags att inhandla och sätta upp stolpar till mina 5 Alexandre Girault
          som jag beställt. Eftersom jag är så orolig för att det ska bli fel så vänder jag
          mig till alla er här på forumet som är så kunniga! help.gif

Jag ska alltså sätta 5 stolpar i 90 graders vinkel med överliggande "stolpe".

1) Hur stort avstånd är lämpligt mellan stolparna? Hade först tänkt 1 meter men
          det blir alldeles för tätt.
          2) Måste jag ha 95x95 stolpar eller räcker det med 75x75? (Höjden är 220)
          3) Räcker det med jordankare eller måste jag gjuta?? Det blåser rätt rejält
          ibland.

Tack för att ni finns! smiley_small_hug.gif

--------------------
          In the garden my soul is sunshine.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          oliv
          Inlägg 05-09-2008, 12:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Vi har använt 70 X 70 för våra pergola-byggen med vinrankor och spaljerade fruktträd, med jordankare och 3m mellan stolparna. tummenupp.gif

Men ska du ha de 5 stolparna i en rad? Då är det kanske nödvändigt med ett stöd på sidan.
          Så har vi i alla fall fått göra med våran grind (trots att den står med stolpar i gjuten betong).

Själv har jag haft Alexandre Girault i ett år (jag vet alltså inte hur den blir om några år), men i år så har den skickat ut en massa långa men mycket rangliga, veka skott. Inte alls i samma klass som Lyckefund t.ex.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          Julia03
          Inlägg 05-09-2008, 12:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 5 585

Hej!

Tack för svar! Då förmodar jag att 75x75 räcker. De kommer att stå i 90 graders vinkel.
          Möjligt att jag sätter en tvärgående överliggare mellan stolpe 2 och 4. Kan också vara
          bra för att binda upp rosen. Om jag gör detta kanske jag kan ha åtminstone 1,5 m mellan
          stolparna confused.gif

Har rosen blommat för Dig ännu?

Jag drömmer i alla fall om att den ska bli som den på nedanstående bild.................... yahoo.gif

Bifogad fil  alexandergirault300.jpg ( 94.91k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          In the garden my soul is sunshine.

Citera
          oliv
          Inlägg 05-09-2008, 14:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

1,5 m mellan stolparna blir säkert bra. Vi har ju tom 3m.

Och ja, rosen har blommat i år, fast inte så överdådig. Då får jag nog vänta några år till.
          Min Alexandre fick lite mjöldagg i år, men det är nog för att den står för skyddat. Den växer dock mycket, redan första året. Mycket mer än vad jag hade tänkt mig faktiskt. Jag fick korta in flera gånger, den får gärna klättra uppför sitt stöd, men den envisades med att slänga långa rankor åt alla håll.

Inget fel på växtkraft i alla fall. laugh.gif

Tyvärr så fick jag klippa ner den helt nu därför att de ska jobba med husgrunden.

Tja, nu har jag dubbelkollat och den är faktiskt inne på sitt andra år. slap.gif
          Planterades hösten 2006.
          Första året kunde man nog redan se att den ville ta över platsen, så jag byggde ett torn för att hålla den på plats. whist.gif

Redigerat av oliv: 05-09-2008, 14:10

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 08:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon