Full version: Alexandre Girault
Julia03
g.gif

Hej!

Ja, nu är det då dags att inhandla och sätta upp stolpar till mina 5 Alexandre Girault
som jag beställt. Eftersom jag är så orolig för att det ska bli fel så vänder jag
mig till alla er här på forumet som är så kunniga! help.gif

Jag ska alltså sätta 5 stolpar i 90 graders vinkel med överliggande "stolpe".

1) Hur stort avstånd är lämpligt mellan stolparna? Hade först tänkt 1 meter men
det blir alldeles för tätt.
2) Måste jag ha 95x95 stolpar eller räcker det med 75x75? (Höjden är 220)
3) Räcker det med jordankare eller måste jag gjuta?? Det blåser rätt rejält
ibland.

Tack för att ni finns! smiley_small_hug.gif
oliv
Vi har använt 70 X 70 för våra pergola-byggen med vinrankor och spaljerade fruktträd, med jordankare och 3m mellan stolparna. tummenupp.gif

Men ska du ha de 5 stolparna i en rad? Då är det kanske nödvändigt med ett stöd på sidan.
Så har vi i alla fall fått göra med våran grind (trots att den står med stolpar i gjuten betong).

Själv har jag haft Alexandre Girault i ett år (jag vet alltså inte hur den blir om några år), men i år så har den skickat ut en massa långa men mycket rangliga, veka skott. Inte alls i samma klass som Lyckefund t.ex.
Julia03
Hej!

Tack för svar! Då förmodar jag att 75x75 räcker. De kommer att stå i 90 graders vinkel.
Möjligt att jag sätter en tvärgående överliggare mellan stolpe 2 och 4. Kan också vara
bra för att binda upp rosen. Om jag gör detta kanske jag kan ha åtminstone 1,5 m mellan
stolparna confused.gif

Har rosen blommat för Dig ännu?

Jag drömmer i alla fall om att den ska bli som den på nedanstående bild.................... yahoo.gif

[attachment=23722:alexande...rault300.jpg]
oliv
1,5 m mellan stolparna blir säkert bra. Vi har ju tom 3m.

Och ja, rosen har blommat i år, fast inte så överdådig. Då får jag nog vänta några år till.
Min Alexandre fick lite mjöldagg i år, men det är nog för att den står för skyddat. Den växer dock mycket, redan första året. Mycket mer än vad jag hade tänkt mig faktiskt. Jag fick korta in flera gånger, den får gärna klättra uppför sitt stöd, men den envisades med att slänga långa rankor åt alla håll.

Inget fel på växtkraft i alla fall. laugh.gif

Tyvärr så fick jag klippa ner den helt nu därför att de ska jobba med husgrunden.

Tja, nu har jag dubbelkollat och den är faktiskt inne på sitt andra år. slap.gif
Planterades hösten 2006.
Första året kunde man nog redan se att den ville ta över platsen, så jag byggde ett torn för att hålla den på plats. whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon