CITAT (Peztis @ 20-01-2010, 10:28)

Men sådanadär klisterlappar som man sätter i krukorna eller på fönstret vid krukorna? Är inte de bra då? Jag brukar ha dem emellanåt och de fylls snabbt med små flygfän - oavsett vad de heter och kallas.
De tar ju inte död på de larver som redan är i krukan men å andra sidan så när de utvecklas till flygande historier så fastnar de och kan väl då inte föröka sig så någon nytta borde de ha. Åtminstone så får jag inte in dem i näsan längre...

För de verkar ha en förkärlek till att flyga i ansiktet på oss här hemma och sedan åker de in i näsan när man andas - usch!
Klisterlapparna är väldigt bra mot redan utvecklade flugor. Men nematoderna förhindrar att larverna äter upp sådderna som är nygrodda. Det är därför denna tråd ligger i denna avdelning. Många har tyvärr problem med att nygrodda fina små pytte plantor helt plötsligt bara "rasar i hop" och då beror det ofta på blomflugelarver som kalasar på de nygrodda rötterna.
Och visst kan man låta företaget skicka ut påsar lämpligt till sådd MEN vilken sådd? jag med fler börjar i januari o då är det för kallt för att skicka, även i mars brukar det vara för kallt. Inte förrens april/maj kan man börja lita på vädrets makter. Men det är ju olika temperaturer i landet beroende på vart man bor.