|
Lady Hamilton
13-09-2008, 14:27
Ett tips från mig! Det är hög tid nu att beställa Nemablom innan det blir frostgrader ute om du vill ha till dina vår sådder nästa år. Själv köper jag hem och har i kylskåpet tills det är dax.
 för ett himla bra tips!
Jag har ju aldrig hört talas om att blomflugor på något sätt skulle innebära problem? De är väl bara nyttiga, de är ju duktiga pollinatörer.
Chamomille
13-09-2008, 17:19
CITAT (KURT @ 13-09-2008, 17:46)  Jag har ju aldrig hört talas om att blomflugor på något sätt skulle innebära problem? De är väl bara nyttiga, de är ju duktiga pollinatörer. De (larverna) äter upp frösådderna.
Lady Hamilton
13-09-2008, 18:44
CITAT (KURT @ 13-09-2008, 17:46)  Jag har ju aldrig hört talas om att blomflugor på något sätt skulle innebära problem? De är väl bara nyttiga, de är ju duktiga pollinatörer. Tyvärr Kurt Denna gången var du inte lustig.....och för att ingen "ny" skall bli förvirrad lägger jag in text som jag kopierat från deras egna sida. CITAT ....vissa skadeinsekter t ex sorgmyggor och vattenflugor, ibland kallade "blomflugor", som ofta finns i våra krukväxter. Sorgmyggorna skadar växterna genom att äta på dess rötter.......
Jaså, var det sorgmyggor som avsågs. Men de har ju inget med blomflugor att göra, och det låter ju inte seriöst av företaget om de kallar sorgmyggorna för blomflugor.
Det väl så att jag och många andra kallar det för blomflugor. Jag tror att man i reklamen använder det namnet för att gemene man ska förstå. Ordet sorgmygga hade jag aldrig hört till för ungefär 1 år sedan då vi här på Odla pratade sådder och någon berättade om sina sorgmyggor.
Alltså, Blomfugor och Sorgmyggor är två olika saker.
Jag håller med Alba och Lady H här. Även om "blomflugor" är fel benämning så finns det många lekmän som använder det för sorgmyggen. Att hålla på och vara "paragrafryttare" när man uttryckligen förklarat situationen tycker jag bara är småaktigt. Angående företagets seriositet så tycker jag sidan ger ett proffsigt och seriöst intryck. Den urklippta texten från sajten, har bara förklarat att sorgmyggen ibland kallas för blomflugor. Vilken del av texten var så svår att fatta?
Själv köper jag nematoder vid behov över disk. Menar Lady H att sorgmyggerisken är som störst i vår?
Lady Hamilton
14-09-2008, 08:50
CITAT (Kee @ 14-09-2008, 08:52)  ......Själv köper jag nematoder vid behov över disk. Menar Lady H att sorgmyggerisken är som störst i vår?..... Tack Kee för ditt inlägg Vad jag avsåg med mitt första inlägg var att på våren när vi är många som håller på med sådder brukar det ofta vara några som får problem med att deras ny uppkomna sådder plötsligt dör  Och att det flyger omkring en massa "små flugor". När man då ger rådet att köpa Nematoder (ex. NEMAblom) så är det många som har svårt att få tag i dem över disk. Och eftersom Nematoderna är frostkänsliga så kan man ej heller köpa dem via postorder Därför råder jag dessa att redan nu köpa  så har de hemma och kan redan vid sådd tillsätta dessa "små underverk" så slipper de att drabbas överhuvudtaget av "blomflugor"
I såna här tåtar märks det vilka som har hjälpsamma avsikter. Nematoderna måste altså förvaras i kylskåp fram till våren annars dör dom, tål inte frost heller tydligen. Är dom mycket svåra att få tag på över disk?
Tack för påminnelsen Ladyn  ! Jag tänkte på nemablom förra veckan men sedan försvann tanken lika fort igen. Är det tänkbart att du upprepar den här påminnelsen ända tills jag säger till om att det är beställt……eller att någon regelbundet lyfter den här tråden  ? ”Ur öga, ur minne” gäller för mig med min teflonhjärna . /Anki
WingDing
15-09-2008, 18:25
Nu vet jag inte om jag är helt ute å cyklar MEN jag vill ha lite blomfluger till mina köttätande växter.
Å jag har inte haft några strul med mina "frösådder" men jag kanske har haft ren tur då.
Mvh Fredrik
CITAT (WingDing @ 15-09-2008, 18:25)  Nu vet jag inte om jag är helt ute å cyklar MEN jag vill ha lite blomfluger till mina köttätande växter.
Å jag har inte haft några strul med mina "frösådder" men jag kanske har haft ren tur då.
Mvh Fredrik Ja blomflugor är ju intresserade av blommor och fastnar nog i de köttätande växternas fällor, men sorgmyggor är ju inte intresserade av blommor och skulle knappast bidra med näring.
CITAT (KURT @ 16-09-2008, 06:19)  Ja blomflugor är ju intresserade av blommor och fastnar nog i de köttätande växternas fällor, men sorgmyggor är ju inte intresserade av blommor och skulle knappast bidra med näring. Din teorin stämmer inte alls Kurt! Jag bifogar en tyvärr inte särskilt skarp bild på min köttätande Tätört - mitt i middan så att säga. Det är inte ovanligt med fyrdubbelt antal sorgmyggor som fastnat på bladens slemmiga yta, men jag hittade tyvärr ingen bild från nåt sånt tillfälle. Den är en riktig hejjare på att fånga sorgmyggor som blir till näring allt eftersom de absorberas av "köttätaren". [attachment=24277:tät.jpg]
Chamomille
16-09-2008, 14:27
CITAT (Betty @ 16-09-2008, 14:45)  Den är en riktig hejjare på att fånga sorgmyggor som blir till näring allt eftersom de absorberas av "köttätaren". [attachment=24277:tät.jpg] Wow! Vilken fin växt. En sån skulle passa i mitt fönster bland alla flugor  Är de svåra? Var har du köpt den?
Lady Hamilton
16-09-2008, 14:31
Jag fick min beställning i dag Men tyvärr var 2 påsar trasiga  vilket jag aldrig tidigare varit med om. Har mailat dem om attfå 2 nya. Anki V? Har du beställt ännu? du ville ju att jag skulle påminna dig................
Nu känner jag mig plötsligt vansinnigt präktig  Jag beställde förra veckan  Kommer du att starta en tråd ladyn så man kommer till skott med vattningen också, kylskåpet är en bra plats för nematoder... /Åsa
Tack för påminnelsen Ladyn! Det hade jag förmodligen inte kommit ihåg om du inget sagt Och nu är det beställt så det är bara att vänta på leverans Håller med Betty om "Hasse/Tina" som jag kallar min Tätört efter vad Brutala blommor kallar den  ( eller hur det nu var ). Den fångar småflugor i mängder, men jag har aldrig haft min inne än så jag vet inte hur den ska "skötas" där, men jag har tänkt mig att ha den i ett vanligt fönster i ganska fuktig torv. edit: glömt ord
NU är det beställt! Ännu en gång...... tack för påminnelsen!  /Anki
WingDing
16-09-2008, 22:23
Köttätande Tätört tror jag att Blomsterlandet säljer nu.
De fanns å köpa i borås iallafall 39,90st
5-6 olika köttätande växter hehe inkl ett par STORA monster med stora kannor på kommer inte ihåg namnet sorry dock 225kr st
Mvh Fredrik
Chamomille
16-09-2008, 22:44
CITAT (WingDing @ 16-09-2008, 23:23)  Köttätande Tätört tror jag att Blomsterlandet säljer nu.
De fanns å köpa i borås iallafall 39,90st
5-6 olika köttätande växter hehe inkl ett par STORA monster med stora kannor på kommer inte ihåg namnet sorry dock 225kr st
Mvh Fredrik Blomsterlandet... blomsterlandet.. Undrar ifall det finns här i östra Svealand? 39,90 är ju ganska billigt. Jag såg nåt pris på knappt 100 kr på internet och då tillkommer ju porto också (och exp. avg). Jaa, sen fanns de andra som kostade runt 300. Det är kanske roligare att expediera sig själv någonstanns på en handelsträdgård.
CITAT (Chamomille @ 16-09-2008, 15:27)  Wow! Vilken fin växt. En sån skulle passa i mitt fönster bland alla flugor  Är de svåra? Var har du köpt den? Skötselråd. Jag köpte min Pinguicula 'Tina' på Älvsjömässan -06 av Odla-forumisten Adrian som har firman Brutala Blommor.
Chamomille
16-09-2008, 23:48
CITAT (Betty @ 17-09-2008, 00:33)  Skötselråd. Jag köpte min Pinguicula 'Tina' på Älvsjömässan -06 av Odla-forumisten Adrian som har firman Brutala Blommor. Tina... Jaha, hur har du skött den? Det fanns en hel massa olika substrat till köttisar såg jag  Jag vet heller inte riktigt hur jag ska placera den ifall jag köper en. Jag menar skötselråd är ju en sak, fast det är ju roligare att höra från någon som har den hemma och lyckas med den. Jag har t.ex Orkideer som blommar titt som tätt fast jag inte har gjort ett dugg på flera år med dom (som man ska enl. skötselråd...) Kanske lite vatten nån gång
therese.kvist
17-09-2008, 07:50
CITAT (Chamomille @ 16-09-2008, 23:44)  Blomsterlandet... blomsterlandet.. Undrar ifall det finns här i östra Svealand? 39,90 är ju ganska billigt. Jag såg nåt pris på knappt 100 kr på internet och då tillkommer ju porto också (och exp. avg). Jaa, sen fanns de andra som kostade runt 300. Det är kanske roligare att expediera sig själv någonstanns på en handelsträdgård. Blomsterlandet finns i Bromma/Stockholm, gamla Grubbshandelsträdgård bakom Bromma flygfält
Chamomille
17-09-2008, 07:57
Jaha, ja just det. Tack
Jag har den tillsammans med frösådderna, under lysrör 15 tim/dygn,feb,/mars - maj. I övrigt står den i ett fönster med mycket ljus. Försöker hålla den fuktig hela tiden. Har den planterad i ogödslad torv.
Chamomille
17-09-2008, 09:58
CITAT (Betty @ 17-09-2008, 10:51)  Jag har den tillsammans med frösådderna, under lysrör 15 tim/dygn,feb,/mars - maj. I övrigt står den i ett fönster med mycket ljus. Försöker hålla den fuktig hela tiden. Har den planterad i ogödslad torv.
Lady Hamilton
17-09-2008, 15:32
CITAT (Lady Hamilton @ 16-09-2008, 15:31)  Jag fick min beställning i dag Men tyvärr var 2 påsar trasiga  vilket jag aldrig tidigare varit med om. Har mailat dem om attfå 2 nya  Fick svar på mitt mail i dag De skickar nya påsar!
WingDing
08-10-2008, 21:01
Så om man handlar NEMAblom så kan man alltså "lagra" den till våren i kylen ?
Å de behöver inte hmmm matas/vattnas eller nått liknade under tiden i kylen å hur länge kan de leva där i kylen ?
Fick med mig "blomflugor" till jobbet å de som jobbar bredvid diggar INTE denna så retliga sakerna så nu blir man tvungen att handla NEMAblom iallafall.
Mvh Fredrik
Lady Hamilton
08-10-2008, 21:07
Ett år klarar de sig i kylen Men de tål inte frost
Nemaslug
20-02-2009, 20:24
Hej alla glada odlare! Vill bara tala om att ni är välkomna att beställa Nemablom när som helst under året. Julstjärnorna brukar ju ha med sig sorgmyggor t.ex. Vi skickar Nemablom efter att ha kollat långtidsprognoser för vädret i den del av landet du beställer ifrån så ibland får man vänta. Trasiga Nemablom vid leverans byter vi naturligvis ut. Fråga gärna efter Nemablom i din butik, fler och fler butiker tar in Nemablom i sortimentet för nu vill folk kunderna inte köpa hem gift längre.
Lady Hamilton
28-08-2009, 17:29
Dammar av denna tråd igen eftersom det åter är aktuellt Själv har jag även köpt hem så-och planteringsjord så jag kan starta mina odlingar redan i Januari. För av erfarenhet finns det begränsat med jordsäckar att köpa fram tills i Mars när den riktiga odlingssäsongen startar enligt "experterna" (Försök att ha överseende med det ev. reklaminlägget som finns med i denna tråd.)
emmas matte
30-08-2009, 09:13
NÅGON räddade mig i våras,så jag fick lite kvar av min sådd,tack LADYN
Barfota
19-01-2010, 23:57
Hej Ringde de som säljer Nemablom (Bionema) och de kan skicka automatiskt nya Nemablom varje år inför vårsådden. Synd att inte fler butiker säljer Nemablom för det är tydligen billigare att köpa över disk eftersom det blir mindre jobb förpackning och porto  . Apropå Blomflugor tips: googla och sök bilder på blomflugor, jag blev förvånad för jag trodde att det var små getingar eller bin, de som är riktiga blomflugor Nu är paprikafröerna och chilifröerna i jorden, nu är jag på gång!! Barfota...men inte i januari
Men sådanadär klisterlappar som man sätter i krukorna eller på fönstret vid krukorna? Är inte de bra då? Jag brukar ha dem emellanåt och de fylls snabbt med små flygfän - oavsett vad de heter och kallas. De tar ju inte död på de larver som redan är i krukan men å andra sidan så när de utvecklas till flygande historier så fastnar de och kan väl då inte föröka sig så någon nytta borde de ha. Åtminstone så får jag inte in dem i näsan längre...  För de verkar ha en förkärlek till att flyga i ansiktet på oss här hemma och sedan åker de in i näsan när man andas - usch!
skogstroll
20-01-2010, 10:31
jag köpte några gödsel/ohyre-pluttar igår på Weibulls. Är rädd att bladlössen tar över chilisarna. Hoppas de funkar
Lady Hamilton
20-01-2010, 11:18
CITAT (Peztis @ 20-01-2010, 10:28)  Men sådanadär klisterlappar som man sätter i krukorna eller på fönstret vid krukorna? Är inte de bra då? Jag brukar ha dem emellanåt och de fylls snabbt med små flygfän - oavsett vad de heter och kallas. De tar ju inte död på de larver som redan är i krukan men å andra sidan så när de utvecklas till flygande historier så fastnar de och kan väl då inte föröka sig så någon nytta borde de ha. Åtminstone så får jag inte in dem i näsan längre...  För de verkar ha en förkärlek till att flyga i ansiktet på oss här hemma och sedan åker de in i näsan när man andas - usch! Klisterlapparna är väldigt bra mot redan utvecklade flugor. Men nematoderna förhindrar att larverna äter upp sådderna som är nygrodda. Det är därför denna tråd ligger i denna avdelning. Många har tyvärr problem med att nygrodda fina små pytte plantor helt plötsligt bara "rasar i hop" och då beror det ofta på blomflugelarver som kalasar på de nygrodda rötterna. Och visst kan man låta företaget skicka ut påsar lämpligt till sådd MEN vilken sådd? jag med fler börjar i januari o då är det för kallt för att skicka, även i mars brukar det vara för kallt. Inte förrens april/maj kan man börja lita på vädrets makter. Men det är ju olika temperaturer i landet beroende på vart man bor.
Crazy4Flowers
21-01-2010, 09:16
Provado pinnar är toppen, jag brukar lösa upp en pinne i vattenkannan, slänger ner en när jag har vattnat och fyllt på kannan och nästa gång är den redo bara att blanda runt lite och sedan vattna, sorgmyggorna(blomflugorna) blir riktigt arga, vet inte om larverna dör men det blir inga fler flugor i vart fall, upprepa behandlingen efter ett tag igen, bra med lite näring också.
CITAT (Crazy4Flowers @ 21-01-2010, 09:16)  ...sorgmyggorna(blomflugorna) blir riktigt arga... Huuuuu! Vad rädd jag blir!
Crazy4Flowers
21-01-2010, 10:34
Hihi ja visst dom blir ju det, flyger runt och är jätteupprörda, dom tycker inte om jorden längre, så vill du se en sorgmygga riktigt pissed off så testa
Kul, tråd! Provado bör nog undvikas om man ska äta något av växten senare.
Jag har också postivit erfarenhet av Nemablom. Det bör tilläggas att det är vitigt att man köper bra såjord som är sterliserad eller att man steriliserar den själv. Jag fick ett tips av en finsk odlare att man kan hälla kokande vatten på såjorden innan sådd. Använder man förra årets såjord som legat framme så kommer sorgmyggorna som ett brev på posten.
Patrik
Crazy4Flowers
21-01-2010, 21:42
Tror du att det lagras något giftigt i frukterna? Hmmm måste ta och kolla lite på det.
blomkronan
21-01-2010, 22:23
CITAT (Pata @ 21-01-2010, 14:47)  Använder man förra årets såjord som legat framme så kommer sorgmyggorna som ett brev på posten.  Jag hade en halv påse kvar (50 liter) som jag tog och sådde i... nu har jag fått sorgmyggor och det är för kalt ute att beställa via nätet. Någon som vet var man kan köpa Nemablom över disk, norr eller väster om Stockholm...
Bionema
01-02-2010, 14:45
Jag tror att Weibulls Citybutik på Sveavägen 32 i Stockholm har Nemablom.
blomkronan
03-02-2010, 08:15
CITAT (Bionema @ 01-02-2010, 14:45)  Jag tror att Weibulls Citybutik på Sveavägen 32 i Stockholm har Nemablom. Tack för tipset men det var den enda jag kände till som har  Jag får väll ta mig in till city då... det verkar som dom inte har någon annanstan  På plantagen fick jag svaret "vi håller inte på med sånt" ???? vad håller dom på med då ?  vilket dumt svar!
Crazy4Flowers
03-02-2010, 08:59
Är det ingen som har provat mitt förlag med Provadopinne i vattenkannan? Ska väl inte användas för grönsaker, men borde fungera bra för krukväxter, perenner, bienner och annueller.
Rosmarin
03-02-2010, 09:55
Hm... jag har ett par säckar blomjord som blev över förra året. De har stått ute i kylan (tidvis -10°). Vågar man använda den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|