Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > VARNING ALLA KATTÄGARE, Rädd om missen
          Solstorm
          Inlägg 17-09-2008, 11:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Hos en och annan person kanske det beror på sjukdom, hjärnskada eller så, men i de flesta fall tror jag nog att det beror på vad man har fått med sig för värderingar hemifrån. Jag tycker det är självklart att man växer upp med och lär sina barn att djur kan känna smärta, skräck och lider på samma sätt som vi människor. Lär sig barnen det från början så tror jag inte att sådant här kan hända utom av någon enstaka sjuk individ.

För länge sedan bodde jag utomlands ett tag. Där sprang omkring flockar med vildhundar på gatorna. Där var det vanligt att man lockade till sig hundarna och slog dem med järnrör och misshandlade dem bara för att det var kul. ( Att landet var i krig också är väl inget att förundras över). Några utländska kvinnor försökte förklara hur fel det var. Att djur lider på samma sätt som människor, att det är lika illa att slå hundar som människor, tänk om någon gjorde så med er president. Kvinnorna hamnade i fängelse för att de jämfört presidenten med en hund. Jag kan ju lugnt säga att jag inte stack ut näsan och protesterade mot något där.

Missförstå mig inte nu, jag vill inte att det blir en bråktråd. Jag vet ju att det är svenska ungdomar som gör så här i Sverige. Men det handlar om de värderingar man växer upp med. Jag har svårt att tro att de skånska ungdomarna i inlägget innan har vuxit upp med värderingar från sina föräldrar om människors lika värde och att djur ska respekteras som levande varelser som man inte ska orsaka lidande.

Jag har upptäckt en sak om mig själv. Man ska ju inte döma barn utifrån sina föräldrar. De kan ju inte hjälpa vad de har för föräldrar och vilka förutsättningar de växer upp med. Däremot har jag allt mer börjat döma föräldrarna utifrån hur deras barn beter sig. Jag vet ju att det händer att bra föräldrar ibland får dårar till barn men det är väl en fördom då som jag dragit på mig med åren.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-09-2008, 13:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

sjuka ungar och ännu sjukare föräldrar som bara tänker på jobb, karriär och inget mer. Ungar ska man bara ha för att alla andra har det tydligen. När jag kliver på bussen några kilometer från min trygga skogsvärld så kliver plötsligt 50 pers odrägliga människor på bussen och gapar, knuffas, pratar privatliv i telefon och beter sig allmänt svinaktigt. Bara några kilometer därifrån så hälsar folk fortfarande på varandra även om man inte vet vilka det är. Vad är det med folk nuförtiden?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Azur
          Inlägg 17-09-2008, 13:50
          Länk hit: #23

Gäster

Om vi överger djurtortyr-biten, så läste jag en rätt intressant artikel i New York Times nyligen. Den handlade om barn från s.k. "curling-föräldrar", dvs föräldrar som gör allt för sina barn, ser till att barnen aldrig får möta några motgångar, aldrig behöver ta ansvar. Artikeln hävdade att resultatet är barn och ungdomar som är helt motiverade av sina egna önskemål, dvs ren egoism. Artikeln kallade såna barn för "hajar", för de var inte onda, men egoistiska och hänsynslösa mot andra.

Artikelns poäng var att det var inte synd om "hajarna", det var synd om de barn som lärts att ta hänsyn, följa regler, och känna empati - och därmed hamnade i underläge mot "hajarna".

Jag vet inte. Visst är det så att barn kan lära sig elakhet av elaka föräldrar eller onda omgivningar, men kanske kan de lära sig egoism och hänsynslöshet av alltför medgörliga föräldrar också?

Jag vet bara att jag skulle känna mig säkrare med mina djur lösa vid en motorväg än vid en högstadieskola.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 15:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon