Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tallfråga till Cilla!, varför gulnar den...?
          Helen i Skåne
          Inlägg 09-09-2003, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Vet du varför flera av mina tallar gulnar och sedan blir bruna? De blir glesare också. Börjar bli bekymrad. Har du något förslag?

[/FONT]

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Ingo
          Inlägg 09-09-2003, 18:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Jag har sett liknande på tallar som har fått mycket föroreningar i sin närhet. Men Cilla har säkert bättre förslag..! smile.gif

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-09-2003, 18:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Trist detta, men mycket bra bilder. Jag måste fundera, läsa på och ska kontakta några arboristvänner som är bättre på barrträd än jag. Jag har svårt att skilja på de vanligaste, som är

tjältorka - missfärgade partier och sedan bruna eller grånande barr i hela grenpartier. Vanligast när tjälen varit djup.

barrträdsspinn - barren gulnar från basen och utåt, kan bli bruna och falla av. Ovanligt på tall.

röd tallstekel - en larv som jag inte tror detta är (äter fjolårsbarren och äldre barr, många barr blir endast uppätna på undersidan - dina barr ser hela men döda ut)

svampsjukdomar som
          tallskytte - fjolårsbarren rodnar eller blir bruna och faller. På hösten kan man se gula fläckar på de i övrigt gröna barren. Svampen är värst året efter regniga somrar.

gremmeniella (knopp- o grentorka) - skott och ofta hela toppen dör, unga träd brukar dö nedifrån och äldre ovanifrån, ofta innan man hinner upptäcka missfärgade eller bruna barr. På våren kan barren sitta löst. Man ser svampen som små svarta prickar.

--------------------

Citera
          Micke
          Inlägg 09-09-2003, 21:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Hmm, sommarens torka är det först man kommer att tänka på. Tallen fäller de äldsta barren under en relativt kort tid och just då lyser de äldsta barren gula. De äldsta sitter ju längst in och vanligen fälls en barrårgång per år, men om det har varit torrt kan de två äldsta barrårgångarna fällas.

Men det kan ju också handla om annat, varför inte kolla in SLU:s "sökmaskin" om skogsskador - om inte annat får du tips om vad du ska titta närmare på dina tallar. Sidan för skogsskador hittar du här.

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          KURT
          Inlägg 10-09-2003, 05:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Den allra vanligaste sjukdomen på tallar de senaste 3 åren har ju varit gremmeniella . Hela skogspartier har ju dött. Men gremmeniella brukar ju främst drabba yngre tallar.

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 10-09-2003, 08:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Usch så tråkigt! Jag har ingen susning. Men i mitt bostadsområde har massor av trädgårdstallar dött. Folk har fått lyfta bort dessa med stora grävmaskiner. De vilda som växer här runtomkring har klarat sig. Mysko. Men det gäller ju Skåne båda ställena och sandig jordmån (väl?) - som tallar trivs i.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 10-09-2003, 12:14
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Kära nån! Det här låter allvarligt... Var inne och kollade på Skogsvårdsstyrelsen men blev inte klokare...
          Har 5 tallar, med flera stammar på varje som står på en vall. Alla på den vallen ser mer eller mindre krya ut. Tycker att de har glesare barr än de andra tallarna på andra vallen men det kanske bara är inbillning. De har olika stadier av gula barr men jag har en känsla av att det har ökat. Tallarna är ca 30 år gamla och kanske 4-5 meter höga. De står som sagt på en vall med ganska sandblandad jord. Det växer MÄNGDER av lavendel som verkartrivas alldeles utmärkt och det är kanske ett tecken på att det finns mycket sand i jorden? Det finns dessutom en rad med tujor mellan tallarna och de ser krya ut. På andra sidan av tomten växer också tallar i samma sorts jord. Dessa är mycket högre och enstammiga. De ser helt friska ut. På den vallen växer bara lavendel och murgröna. Kan det ha betydelse eller är det så att det är olika sorters tallar? Detta är ut mot kvartersgata och i sol. Jag gödslade i våras med hönsgödsel överrallt, kan det var anågto sådant? Vill dock minnas att de såg lessna ut redan innan och att det var därför jag gödslade dem. Måste man ta bort tallarna? En har vi tagit ner, en lite mindre som såg bedrövlig ut...
          Nu blir jag orolig! Sjuka tallar, äppleträdet har kräfta och plommonträden har vecklare och annat kryp. Blir ju inga träd KVAR! Det atr ju evigheter att få nya träd att bli träd! sad.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 21:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon