Ja, den kom onekligen lite tidigare än jag planerat ... hösten. Men nu är den här för i dag tände vi första brasan i kakelugnen.
Luften inomhus börjar kännas höst - lite fuktigt och råkallt. Huset skall få en totalrengöring efter sommarens icke-städande. Idag har hela vardagsrummet fått sig en rejäl genomgång - sommarens flugskit är väck från fönstren.
Här ägnas inte sommarens soliga dagar och kvällar till städning och när hösten kommer börjar det gränsa till misär...inte precis jordgolv men inte långt ifrån med alla djur vi har som aldrig torkar sig om fötterna, till slut så slutar även vi att göra det - ingen idé liksom..
Trädgården har inga frostskador ännu trots att vi hade en liten frostnatt för något dygn sedan. Fiskarna i dammen är ff pigga men nu är snart gränsen nådd för matning - idag fick de ff mat.
Baggarna går och betar och trivs definitivt bättre nu än under den gassande sommarsolen.
Det blommar så vackert just nu, alla rudbeckior, sköldpaddsörten är så vacker för att inte tala om alla prydnadsgräs! September är verkligen gräsens paradmånad! För många år sedan köpte jag mitt första gräs Miscanthus sinensis - "Silberfeder" idag en jättestor rugge med silvriga plymer som står sig hela vintern. På våren använder fåglarna "tofsarna" till bobygget. Sedan dess har åtskilliga Miscanthus gräs hittat hit...
När jag var yngre gillade jag inte hösten men börjar faktiskt omvärdera denna vackra årstid. Det stora lugnet infinner sig..växterna kräver ingen omvårdnad mer, finns inte så många måsten just nu.
Igår träffade jag på en huggorm i trädgården och för första gången kunde jag stå stilla och betrakta den. Det måste vara hösten som inger lugn..den kröp så lungt och stilla in i skogen.
Ja, det finns mycket positivt med hösten..
|