Full version: Höst
Gunilla T
Ja, den kom onekligen lite tidigare än jag planerat ... hösten. Men nu är den här för i dag tände vi första brasan i kakelugnen.

Luften inomhus börjar kännas höst - lite fuktigt och råkallt. Huset skall få en totalrengöring efter sommarens icke-städande. Idag har hela vardagsrummet fått sig en rejäl genomgång - sommarens flugskit är väck från fönstren.

Här ägnas inte sommarens soliga dagar och kvällar till städning och när hösten kommer börjar det gränsa till misär...inte precis jordgolv men inte långt ifrån med alla djur vi har som aldrig torkar sig om fötterna, till slut så slutar även vi att göra det - ingen idé liksom..

Trädgården har inga frostskador ännu trots att vi hade en liten frostnatt för något dygn sedan. Fiskarna i dammen är ff pigga men nu är snart gränsen nådd för matning - idag fick de ff mat.

Baggarna går och betar och trivs definitivt bättre nu än under den gassande sommarsolen.

Det blommar så vackert just nu, alla rudbeckior, sköldpaddsörten är så vacker för att inte tala om alla prydnadsgräs! September är verkligen gräsens paradmånad! För många år sedan köpte jag mitt första gräs Miscanthus sinensis - "Silberfeder" idag en jättestor rugge med silvriga plymer som står sig hela vintern. På våren använder fåglarna "tofsarna" till bobygget. Sedan dess har åtskilliga Miscanthus gräs hittat hit...

När jag var yngre gillade jag inte hösten men börjar faktiskt omvärdera denna vackra årstid. Det stora lugnet infinner sig..växterna kräver ingen omvårdnad mer, finns inte så många måsten just nu.

Igår träffade jag på en huggorm i trädgården och för första gången kunde jag stå stilla och betrakta den. Det måste vara hösten som inger lugn..den kröp så lungt och stilla in i skogen.

Ja, det finns mycket positivt med hösten..
Aqvakul
En sån trevlig liten betraktelse! tummenupp.gif
renate
Jag anslutar mig, väldig trevliga höstbetraktelser.Halva augusti känner jag bara ånej nu är sommaren snart slut,men i september har jag förliknat mig att det är höst men väldigt vacker i trädgården och naturen.Några timmar i trädgården täcker mitt utebehov.
Heda
Man börjar drömma om nästa säsong. Det gör ingenting att småplantorna är småplantor, de ska ju snart blomma. Man pular ner nya lökar och ser fram emot tidig vår. Det som planteras behöver knappt vattnas och man vet att till våren kommer de igång tidigt, tidigt.

Det känns ganska skönt att konstatera att det man inte hann, det får man göra nästa år. Nu kan man vila, det är ju snart för sent. Börja drömma om frösådderna och alla småplantor som ska växa nästa år...och tänk allt som ska blomma!

Nu kan det kännas långt till vår...men Höstamenonerna lyser så rosa och Sköldpaddsörten blommar länge än. Solhattarna har mycket kvar att ge och tänk på alla underbara vårlökar som får fart på inspirationen till våren! Då när det känns som om det var evigheter sedan fast ändå nästan igår!

Idag har jag haft en "tråkdag" med sorg över att det blivit höst...men så tittade jag ut genom köksfönstret över skyarna av lila, lila Jätteverbenor och lysande rödrosa Solhattar och bannade mig själv...än finns det blomster kvar...och ljus.

Den värsta tiden är november, tycker jag. Ännu inte vinter (hos oss i alla fall) och väldans långt till vår. Sedan kommer advent och snart undrar man vart tiden tog vägen och är det redan jul? Sedan kommer den tråkiga januari, när allt mys och pys är över och kan det ALDRIG bli vår? Ändå förundras man när första snödroppen tittar upp, att tiden gått så fort!

Ja, jag ska i alla fall måla och tapetsera så fort rusket sätter i och trädgården går i riktig vila...var sak har sin tid och jag håller med Gunilla T om att det verkligen behöver städas...vem har tid med det på sommaren??

//Heda
Myosotis
Ja, det är verkligen en jättefin tid, så lugn. Luften känns mycket renare än på sommaren. Dessutom slipper jag ju känna det vemod många beskriver; för mig är det lättnad över att hettan är över för i år, och jag ser fram emot vintern. Jag tror faktiskt också jag ska elda lite i kväll, det ska bli mysigt.
Gunilla T
Se där - fler än jag som upptäckt höstens tjusning.

Envisa dimmoln har täckt Mälardalen den senaste veckan och gjort att frosten ännu inte slagit till - så fort de lättar ökar värmestrålningen ut från jorden och då kommer frosten omgående..

Häromdagen såg jag den första plogen med gäss på väg söderut. De var många och det hördes ett innerligt snattrande, undrar vad de diskuterar där uppe i luften?
Tornseglarna lämnade oss för en månad sedan men igår hördes ormvråkens "piuuuande" ännu, brukar vara den sista som lämnar oss.

Småfåglarna har dock kommit tillbaka efter sommarens frånvaro. Under sommaren hörs knappast ett enda "kvidelitt" - inga fåglar syns till i buskarna men nu är de här igen och väntar på sina frön kan jag tänka. Även koltrasten börjar visa sig - käkar fallfrukten på marken.

Våra gamla och misskötta "äppelmadamer" ger massor av frukt i år. Några lådor äpplen har vi samlat in för att ha till fåglarna i vinter men resten får sitta kvar. De sista äpplena brukar sidensvansarna hitta. Även havtornsbären är populära, i morse tror jag det var en liten svarthätta som satt och mumsade i busken med de orangegula bären.

Höstgentianorna är så fulla med knoppar nu, hoppas de hinner blomma innan det blir alltför kallt. De brukar klara några minusgrader.

..och i morgon skall jag plantera en dillpion!
skogstroll
hösten är så skön tycker jag, lagom sval och vackra färger. Man kan dra på sig en skön stickad tröja och tända en brasa tummenupp.gif synd bara att allt tar slut så fort
renate
Det är likadant varje år,,,plötsligt upptäcker jag att Sädesärlan är borta,då är det höst.För ett tag sedan hörde jag tranornars trompetande läten på väg söderut.Fåglar har jag haft under hela sommaren i trädgården,de sjöng och åt larver och löss från träd och buskar.Nu är det många fåglar här,men på solrosfrö får de väntar allt lite till.
Netha
Så här ser hösten ut i skogen intill

men härhemma blommar det än, Campanulan har blommat i 5 mån. smile.gif

Netha
CITAT (renate @ 18-09-2008, 21:48) *
Det är likadant varje år,,,plötsligt upptäcker jag att Sädesärlan är borta,då är det höst.För ett tag sedan hörde jag tranornars trompetande läten på väg söderut.Fåglar har jag haft under hela sommaren i trädgården,de sjöng och åt larver och löss från träd och buskar.Nu är det många fåglar här,men på solrosfrö får de väntar allt lite till.

Vi har en sädesärla som fått fnatt, den tänker göra bo under takkanten i huset mittemot.
Normalt ska de ha flyttat härifrån, men denna är kvar och kämpar.

I går for ett sträck svanar mot ost ... det brukar vara ett säkert hösttecken.
Men, vi har haft sol och 10 -13 plusgrader under ca 10 dagar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon