Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintra physalis
          kajsalota
          Inlägg 21-10-2008, 12:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 099

Jag hittade en physalisplanta i växthuset - något frö måste följt med någon annan planta!
          Tog upp den och har nu planterat den i egen kruka och ny jord. Nu är den ca 40 cm hög och några grenar går ut åt olika håll. Den står i rumstemp, men rätt kallt iofs, och i ett fönster som har rätt mkt sol.
          Kan den överleva där?
          Något man ska tänka På?
          DEn är ju rätt ny - ska dne klippas ner ändå?

Citera
          Kee
          Inlägg 21-10-2008, 18:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Står den kallt och "rätt ljust" får den ju övervintra under närmast idealiska förhållanden så länge det inte blir minusgrader, så placeringen låter bra. Tänk på att vara sparsam med vattnet bara, åtminstone under den mörkare delen av året. Jag skulle inte klippa ner en liten frösådd planta nu. Jag har på prov testat att toppa några av mina små frösådder för att se hur de reagerar på det. För till skillnad från den stora plantan har de inte börjat grena sig ännu. Anledningen till att klippa i plantan såsom jag ser det är för att den tar mindre plats att förvara. Så länge din inte är alltför stor så skulle jag låta den vara, kanske klippa lite till våren om den blivit för stor då.

Redigerat av Kee: 21-10-2008, 18:58

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-10-2008, 17:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Frukterna trillar av plantan när de blir helt mogna, och de ta orange färgen inne, men om dem omogna och blir man oroligt för att ska skada av frost, man kan plocka de och sätta de i mörka stället inne i lägenhet, man kan övervintra de i svalt och ställe.
          H: Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-10-2008, 19:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Bassam @ 23-10-2008, 17:42) *
          Frukterna trillar av plantan när de blir helt mogna, och de ta orange färgen inne, men om dem omogna och blir man oroligt för att ska skada av frost, man kan plocka de och sätta de i mörka stället inne i lägenhet, man kan övervintra de i svalt och ställe.
          H: Bassam

det beroro , alla tappar inte frukterna när dom är mogna . min har aldrig tappat frukterna ( bären ) . plockar jag dom inte så torkar dom istälelt .

Citera
          Kee
          Inlägg 23-10-2008, 19:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Precis jag håller med flaxss här. Min tappar inte heller frukten, och låter man den sitta kvar för länge spricker frukterna och är inte lika saftiga och goda längre.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Scout
          Inlägg 02-11-2008, 21:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Tog in min jättestora physalis från balkongen för ett tag sen. Den har massor av omogna frukter. Nu har den börjat tappa dem fast både pappersfodradlet och bären är gröna. Jag misstänker att luftfuktigheten är lite för låg här inne (~30% RH). Innetemperaturen är 17grader.

Vad kan jag göra för att den ska behålla frukterna på? Går det att spara dessa avtrillade gröna frukter så att de mognar som tomater gör?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-11-2008, 21:40
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

konstigt att dina tappar bären gröna ? det har aldrig min gjort även i vanligt ''rumsklimat'' . bären på min mognar efter hand under vintern . eller klipper jag av grenen och hänger den upp och ner då brukar bären mogna fort . så jag tror att du kan låta dom mogna som tomater .

jag skulle gissa på att den blev chockad av att komma in ( från att vara ute i okt till att komma in i +17c och torrluft plus lite ljus ) av chocken tappar den bären . jag tar in mina i sept och då är det ändå hyfsat varmt ute på dagen att den inte blir chockad så mycket .

Redigerat av flaxss: 02-11-2008, 21:41

Citera
          Scout
          Inlägg 02-11-2008, 23:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (flaxss @ 02-11-2008, 21:40) *
          konstigt att dina tappar bären gröna ? det har aldrig min gjort även i vanligt ''rumsklimat'' . bären på min mognar efter hand under vintern . eller klipper jag av grenen och hänger den upp och ner då brukar bären mogna fort . så jag tror att du kan låta dom mogna som tomater .

jag skulle gissa på att den blev chockad av att komma in ( från att vara ute i okt till att komma in i +17c och torrluft plus lite ljus ) av chocken tappar den bären . jag tar in mina i sept och då är det ändå hyfsat varmt ute på dagen att den inte blir chockad så mycket .

Låter vettigt, tack. Det var ju nästan frost ute när jag tog in den. Ska tänka på att ta in i god tid till nästa år.

Har en skål med gröna bär. Funderade på att slänga dem. Men då får de stå med tomaterna och eftermogna istället.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 17:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon