Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Min stamhibiskus dör...
          yvonnef
          Inlägg 19-09-2008, 21:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 11 607

Hej allihopa!

Jag måste fråga: Om man har hibiskusar som mår hur bra som helst, växer och frodas och blommar, och sen helt plötsligt ser hängiga ut och sen dör - vad händer?

Har nästan 30 hibiskusar hemma i olika storlekar och färger, under sommaren har två av de mindre
          plantorna helt plötsligt dött. Den ena blommade och mådde jättebra innan.

Nu till det verkligt sorgliga; Jag har tre stora stamhibiskus varav en har mått dåligt i sommar men nu börjat ta sig och få nya blad. Nr två mår bra och den tredje, den som har mått bäst, växt bäst och även blommat i sommar blev hängig igår. Ser ut som att den inte fått vatten fast det har den. Precis samma symptom som en av de två hibiskusar jag skrev om högst upp.

Jag var dålig på att klippa den i våras så nu gjorde jag det igår och tänkte att den kanske orkar igång om den är nerklippt.

Har någon en aning om varför de plötsligt blir hängiga och sen tar sig?

Är det så att vissa hibiskusar kan trivas i 5-6 år och sen dö?

Kan det vara så att det är bättre för hibiskusarna om man klipper ner dem på våren så att de får nya grenar?
          Att det är de gamla grenarna som inte orkar till slut?

Den står i en självvattningskruka, kan det vara så att de trivs bäst i vanlig kruka med lecakulor i? Vad har ni för erfarenhet?

Hoppas ni har tid och ork att läsa allt detta och ge tips.

--------------------
          Vänliga hälsningar från Yvonne i Roslagen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon