yvonnef
Hej allihopa!

Jag måste fråga: Om man har hibiskusar som mår hur bra som helst, växer och frodas och blommar, och sen helt plötsligt ser hängiga ut och sen dör - vad händer?

Har nästan 30 hibiskusar hemma i olika storlekar och färger, under sommaren har två av de mindre
plantorna helt plötsligt dött. Den ena blommade och mådde jättebra innan.

Nu till det verkligt sorgliga; Jag har tre stora stamhibiskus varav en har mått dåligt i sommar men nu börjat ta sig och få nya blad. Nr två mår bra och den tredje, den som har mått bäst, växt bäst och även blommat i sommar blev hängig igår. Ser ut som att den inte fått vatten fast det har den. Precis samma symptom som en av de två hibiskusar jag skrev om högst upp.

Jag var dålig på att klippa den i våras så nu gjorde jag det igår och tänkte att den kanske orkar igång om den är nerklippt.

Har någon en aning om varför de plötsligt blir hängiga och sen tar sig?

Är det så att vissa hibiskusar kan trivas i 5-6 år och sen dö?

Kan det vara så att det är bättre för hibiskusarna om man klipper ner dem på våren så att de får nya grenar?
Att det är de gamla grenarna som inte orkar till slut?

Den står i en självvattningskruka, kan det vara så att de trivs bäst i vanlig kruka med lecakulor i? Vad har ni för erfarenhet?

Hoppas ni har tid och ork att läsa allt detta och ge tips.

lissa
Jag kan nog inte hjälpa dig mycket, bara kommentera lite.
Mina har uppfört sig som dina ända sen i våras, men ingen ( ta i trä) har dött trots att jag var övertygad om att dom skulle göra det, så det kan ju finnas hopp för dina också smile.gif Nu vet jag ju inte om dina har varit utsatta för frost, för då blir det ju en helt annan utgångspunkt
Jag uppförde mig som om inget hade hänt, jag tog bort bladen som var mest åtgånga och gula, vattnade dom och sen åkte jag bort ( dom står i självbettningskrukor i solen allihop)
När jag kom hem efter ca 10 dagar hade dom börjat blomma igen, och även om bladen fortfarande är mycket mindre på en av dom, så lever dom på som vanligt, "ungdomarna" har fått större blad igen, och det är dom som blommar mest.
Den som har små blad är den största och äldsta, så det du säger om åldern kanske har större roll än vad vi vill tro..Men ge inte upp med dom, Hibiskus är en starkare växt än vad vi tror.. tummenupp.gif
Bassam

självvattningskruka passar inte alla växter ofta händer att bli mycket fuktigt i jorden sen blir rötter rutna och växter ska dö, på det här sättet kan du ta bort växter från kruka borta alla jord och skada rötter sen lämna den utan omplantering till rötter nästan torkad doppa rötter i såpvatten sen, du kan omplantera
, omplantering tips:
skölj rötterna med en rätt så hård stråle sen klipp veck allt döda grenar (skrapa på stammen och kolla om där är grönt under barken) sen tar du en kruka som passar rotsystemet och planterar om i ny jord ingen näringsrik jord så ta så eller kaktus jord sen så vattna men låt torka upp lätt och sen om den börjar växa aktivt så ge den svag näring och öka med näring när den växer mer aktivt . och sen håll det varmt och fuktigt runt plantan (duscha hibiskusen lite lätt nån gång under dagen dock inte när det är mörkt) .
---i alla fall kan du kola på rötter och se om de rutna eller attackera från några maskar, maskar som äter finrötter så växt kan inte ta vatten som behöver så de vissnar.
-- om Svampen attackerad röttsväxtter, växter orkar inte ta vatten och näring som behöver så blir de vissna.
Hibiscus: kan leva mycket minst tolv år.
H:Bassam
lissa
Håller med dig om att alla växter inte pssar i självbevattningskrukor, men åtminstonde till mina Hibiskusar passar dom utmärkt, för dom vill ju inte torka ut på sommaren . Så i somras fick dom sista 2 som fortfarande hade vanliga krukor, byta till självbevattningskrukor, och dom blev verkligen tacksamma, det var dom 2 som repade sig bäst och snabbast, när dom hade perioden som vi pratade om i trådarna ovanför.
Men, naturligtvis måste man vara försktig så att dom inte blir övervattnade, speciellt i början, men det gäller ju även för vanliga krukor.
Att ha en fuktighetsmätare när man är tveksam är verklien till stor hjälp.

Bassam, Det var en bra beskrivning om hur man bör omplantera växter. Jag är rädd för att jag nog fuskar bland annat med att ta bort alla döda rötter och att skölja av rötterna .
Men nu undrar jag varför man inte ska ge växterna näringsrik jord vid omplantering ?? Jag trodde att en av anledningarna till att omplantera, var just för att tillföra växten ny närnigsrik jord confused.gif
Snigelhatare
Kan torr luft under vinter eller vår gett någon ohyra som så sakteliga tär på växten och och det syns att den mår dåligt på sommaren? En gissning bara.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 20-09-2008, 19:03) *
självvattningskruka passar inte alla växter ofta händer att bli mycket fuktigt i jorden sen blir rötter rutna och växter ska dö, på det här sättet kan du ta bort växter från kruka borta alla jord och skada rötter sen lämna den utan omplantering till rötter nästan torkad doppa rötter i såpvatten sen, du kan omplantera
, omplantering tips:
skölj rötterna med en rätt så hård stråle sen klipp veck allt döda grenar (skrapa på stammen och kolla om där är grönt under barken) sen tar du en kruka som passar rotsystemet och planterar om i ny jord ingen näringsrik jord så ta så eller kaktus jord sen så vattna men låt torka upp lätt och sen om den börjar växa aktivt så ge den svag näring och öka med näring när den växer mer aktivt . och sen håll det varmt och fuktigt runt plantan (duscha hibiskusen lite lätt nån gång under dagen dock inte när det är mörkt) .
---i alla fall kan du kola på rötter och se om de rutna eller attackera från några maskar, maskar som äter finrötter så växt kan inte ta vatten som behöver så de vissnar.
-- om Svampen attackerad röttsväxtter, växter orkar inte ta vatten och näring som behöver så blir de vissna.
Hibiscus: kan leva mycket minst tolv år.
H:Bassam

börjar få uppleva Déjà vu nu .

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...sen+lite+l%E4tt

CITAT (yvonnef @ 19-09-2008, 21:15) *
Hej allihopa!

Jag måste fråga: Om man har hibiskusar som mår hur bra som helst, växer och frodas och blommar, och sen helt plötsligt ser hängiga ut och sen dör - vad händer?

Har nästan 30 hibiskusar hemma i olika storlekar och färger, under sommaren har två av de mindre
plantorna helt plötsligt dött. Den ena blommade och mådde jättebra innan.

Nu till det verkligt sorgliga; Jag har tre stora stamhibiskus varav en har mått dåligt i sommar men nu börjat ta sig och få nya blad. Nr två mår bra och den tredje, den som har mått bäst, växt bäst och även blommat i sommar blev hängig igår. Ser ut som att den inte fått vatten fast det har den. Precis samma symptom som en av de två hibiskusar jag skrev om högst upp.

Jag var dålig på att klippa den i våras så nu gjorde jag det igår och tänkte att den kanske orkar igång om den är nerklippt.

Har någon en aning om varför de plötsligt blir hängiga och sen tar sig?

Är det så att vissa hibiskusar kan trivas i 5-6 år och sen dö?

Kan det vara så att det är bättre för hibiskusarna om man klipper ner dem på våren så att de får nya grenar?
Att det är de gamla grenarna som inte orkar till slut?

Den står i en självvattningskruka, kan det vara så att de trivs bäst i vanlig kruka med lecakulor i? Vad har ni för erfarenhet?

Hoppas ni har tid och ork att läsa allt detta och ge tips.

hur har du skött dom ?

hur ser stammarna ut på dom och hur ser rötterna ut ? ( kolla efter ev ohyra/skadeinsekter )

är dom ympade eller inte ?

hibiskus har ibland väldigt lätt för att ruttna vid ympstället eller vid stammen . det ger samam symtom som om den var uttorkad . har den ruttnat kan man inte göra nåt åt det utan ta sticklingar och slänga moderplantan .
lissa
Ympar man hibiskus , varför gör man det ?? Jag tror att det är första gången jag ser någt om det ... confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 21-09-2008, 17:02) *
Ympar man hibiskus , varför gör man det ?? Jag tror att det är första gången jag ser någt om det ... confused.gif

jag har en del ympade hibiskusar . dom som är ympade är mina ''fin'' hibiskusar med fantastiska blommor . dom vanliga sortena som finns i handlen är oftast inte ympad ( dock har jag även en inhandlad som varit ympad ) .

vet inte varför man ympar en del ! kanske för att ge en kraftigare och tåligare växt då ev dom mer förädlade sorten är känsligare . oftast ympar man på den enkla röda sorten eller hibiscus syriacus ( vilket jag inte förstår då den kräver vintervila och ädelsorten kräver tropiskt ) .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon