CITAT (Bassam @ 20-09-2008, 19:03)

självvattningskruka passar inte alla växter ofta händer att bli mycket fuktigt i jorden sen blir rötter rutna och växter ska dö, på det här sättet kan du ta bort växter från kruka borta alla jord och skada rötter sen lämna den utan omplantering till rötter nästan torkad doppa rötter i såpvatten sen, du kan omplantera
, omplantering tips:
skölj rötterna med en rätt så hård stråle sen klipp veck allt döda grenar (skrapa på stammen och kolla om där är grönt under barken) sen tar du en kruka som passar rotsystemet och planterar om i ny jord ingen näringsrik jord så ta så eller kaktus jord sen så vattna men låt torka upp lätt och sen om den börjar växa aktivt så ge den svag näring och öka med näring när den växer mer aktivt . och sen håll det varmt och fuktigt runt plantan (duscha hibiskusen lite lätt nån gång under dagen dock inte när det är mörkt) .
---i alla fall kan du kola på rötter och se om de rutna eller attackera från några maskar, maskar som äter finrötter så växt kan inte ta vatten som behöver så de vissnar.
-- om Svampen attackerad röttsväxtter, växter orkar inte ta vatten och näring som behöver så blir de vissna.
Hibiscus: kan leva mycket minst tolv år.
H:Bassam
börjar få uppleva Déjà vu nu .
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...sen+lite+l%E4ttCITAT (yvonnef @ 19-09-2008, 21:15)

Hej allihopa!
Jag måste fråga: Om man har hibiskusar som mår hur bra som helst, växer och frodas och blommar, och sen helt plötsligt ser hängiga ut och sen dör - vad händer?
Har nästan 30 hibiskusar hemma i olika storlekar och färger, under sommaren har två av de mindre
plantorna helt plötsligt dött. Den ena blommade och mådde jättebra innan.
Nu till det verkligt sorgliga; Jag har tre stora stamhibiskus varav en har mått dåligt i sommar men nu börjat ta sig och få nya blad. Nr två mår bra och den tredje, den som har mått bäst, växt bäst och även blommat i sommar blev hängig igår. Ser ut som att den inte fått vatten fast det har den. Precis samma symptom som en av de två hibiskusar jag skrev om högst upp.
Jag var dålig på att klippa den i våras så nu gjorde jag det igår och tänkte att den kanske orkar igång om den är nerklippt.
Har någon en aning om varför de plötsligt blir hängiga och sen tar sig?
Är det så att vissa hibiskusar kan trivas i 5-6 år och sen dö?
Kan det vara så att det är bättre för hibiskusarna om man klipper ner dem på våren så att de får nya grenar?
Att det är de gamla grenarna som inte orkar till slut?
Den står i en självvattningskruka, kan det vara så att de trivs bäst i vanlig kruka med lecakulor i? Vad har ni för erfarenhet?
Hoppas ni har tid och ork att läsa allt detta och ge tips.
hur har du skött dom ?
hur ser stammarna ut på dom och hur ser rötterna ut ? ( kolla efter ev ohyra/skadeinsekter )
är dom ympade eller inte ?
hibiskus har ibland väldigt lätt för att ruttna vid ympstället eller vid stammen . det ger samam symtom som om den var uttorkad . har den ruttnat kan man inte göra nåt åt det utan ta sticklingar och slänga moderplantan .