Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskålsslänt, tror att jag bor i zon3 eller4
          Klint
          Inlägg 25-09-2008, 18:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Hej evaisa!
          Flocknäva! Jag läste nån stans att den trivdes t.om med bland kirskål å jaa sen gick ja väl igång på det! dunno.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Maria_z5
          Inlägg 25-09-2008, 20:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 8 881

Hej.

Jag håller på att konkurrera ut brännässlorna runt tvättställningen med brokbladig kirskål, höstanemon och myskmadra samt hjärtbergenia och rosenhallon. Tanken är att hålla tillbaka mattan av kirskål med myskmadra och gräsklippare. Vet inte hur det kommer att fungera än, det syns nästa år men jag kommer aldrig se resultatet eftersom vi ska flytta lite oplanerat.

Mitt tips till dig är alltså att gå på med gräsklipparen och begränsa kirskålens yta på det sättet och plantera in sånt som går att klassificera som ogräs när det är etablerat och som höjdmässigt blir högre än kirskålen.
          Jag håller med vem det nu var som sade att kirskål är vackert och särskilt brokbladig sådan.

Lycka till, Maria

--------------------
          Entusiast i zon 5

Citera
          evaisa
          Inlägg 25-09-2008, 21:19
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Klint, nu börjar jag bli nyfiken på hur de ser ut, flocknävorna alltså. Jag kunde ju ha nåra såna hos alla mina kvarvarande Kirskål. Jag har en långsiktig plan på total kirskålsutrotning (på min lott alltså) men det är ju långsiktig. Det blir små attacker här och där efter humör.

Citera
          Klint
          Inlägg 26-09-2008, 16:20
          Länk hit: #24

Medlem

Bifogad fil  blomma.jpg ( 10.89k ) Antal nedladdningar: 14

Oj oj oj första gången hoppas bilden inte ä för stor.Jag hittade denna på Allt om Trädgård är allt utom expert
          (gäller såväl blommor som datorer och bilder

CITAT
          [/color][color="#FF0000"]Det kommer en da i morron oxå,

å om inte då spelar det ingen roll
          CITAT

Redigerat av Klint: 26-09-2008, 16:58

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          evaisa
          Inlägg 27-09-2008, 10:04
          Länk hit: #25

Medlem

Tack för bilden! Den påminner om kirskål.......bladen i alla fall. Blommorna var söta. Jag tror att jag skall flytta min mynta till kirskålshålet. Där kan de vänslas med varandra.

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 28-09-2008, 10:14
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Vid guidning på Botaniska trädgården i Göteborg fick vi tips om att skogsvallmo kan konkurrera ut kirskål.
          Köp ett par påsar skogsvallmofrön, strö ut över ytan. Skogsvallmon kommer igång aningen tidigare än kirskålen, är aningen högre och aningen tätare och betydligt lättare att rensa bort när den gjort sitt. Jag har inte testat själv - har tack o lov inga kirskålsproblem - men det kan ju vara värt ett försök! smile.gif

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera
          evaisa
          Inlägg 28-09-2008, 14:53
          Länk hit: #27

Medlem

jag vill bara förhäva mej en stund.........Nu har jag rensat kirskål i ett par timmar..... och förhoppningsvis skapat en kvadratmeter kirskålsfri odlingslott.

Berget av kirskålsrötter bara växer........ angel_not.gif

Citera
          maria-pia
          Inlägg 30-09-2008, 09:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 10 256

När vi flyttade in i vårt hus för ca 2 år sedan härjade Kirskålen vilt. Vi hade en slänt som bestod av en matta med Kirskål och ett potatisland i utkanten av gräsmattan där man kunde tro att det var Kirskål som odlades.
          Nu är det inte något problem längre Kirskålen är borta. Vi började med att ta fram trimmern och klippa ner Kirskålen, sedan täckte vi med svart markduk och massor med ny matjord och täckbark. Där växer nu Lammöron, massor med Stäppsalvia och Kirgislök. I det gamla potatislandet planterade vi 2 äppelträd, 1 plommonträd, hallon , vinbär och i framkant smultron. Det dyker i bland upp en och annan Kirskål runt träden och buskarna eftersom där är det hål i markduken eftersom de behöver ett annat djup än blommorna.
          Men det handlar bara om enstaka exemplar.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 30-09-2008, 18:14
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Om man hela tiden plockar bort det gröna stressar man växten så den till slut försvinner. Det går åt mycket energi från roten för att bilda nya blad. Sedan är det då meningen att bladen ska ge tillbaka energi till roten. Men om man plockar bort bladen innan de hinner det utarmas roten mer och mer och dör till slut. Det optimala är att rensa bort plantan när det kommit 3 blad, då tar man mest energi från roten. (Detta gäller naturligtvis alla växter.)

Ibland diskuteras om det är vettigt att köra över kirskålen med jordfräs och hacka sönder den i småbitar. Det blir naturligtvis många nya små plantor då. Men om man rycker de nya plantorna varje gång de har 3 blad tar man död på växten mycket snabbare än om man inte fräst upp den. Det gäller förstås då att ha tid att verkligen ge sig ut och rensa ofta! rolleyes.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          evaisa
          Inlägg 30-09-2008, 19:21
          Länk hit: #30

Medlem

HelenJ!

Det verkar klokt. Men, hur menar du med tre blad? I och med att rotsystemet är så stort så har väl tre blad ingen större betydelse?

Men jag tror på ideen med ständig klippning. Sedan kan man ju ge sig på rotsystemet när man känner för det. En bit i taget. Det är lättare att dra upp långa sammanhängande tjocka rötter än sönderhackade små tunna. Nu sist grävde jag först med grep så att rötterna började lossna sedan krafsade jag med "luckrare" en sån däringa gaffel med tre böjda klor. Många rötter fick jag upp.

Himla stor hög blev det...........

tänkte försöka torka ihjäl dom.

Eller är det bättre att elda upp rötterna?

Citera
          HelenJ
          Inlägg 01-10-2008, 17:39
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (HelenJ @ 30-09-2008, 19:14) *
          Det optimala är att rensa bort plantan när det kommit 3 blad, då tar man mest energi från roten.

När den fått fler än 3 blad börjar den skicka tillbaka näring till roten igen, och det vill man ju undvika. Är roten stor tar det förstås längre tid (fler rensningar) att tömma den på energi än om det bara är en liten fnutt. Och jag håller med dig - jag nöjer mig inte med bladen utan försöker alltid få med så mycket rot som möjligt. Men allt får man ju inte bort...

Det spelar nog inte så stor roll vad du gör med dina kirskålsrötter - men lägg dem inte på komposten bara! laugh.gif
          Har du tillgång till gasbrännare dödar du dem lätt - de tål bara +70 grader innan cellerna blir förstörda.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Klint
          Inlägg 03-10-2008, 10:10
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (maria-pia @ 30-09-2008, 10:26) *
          När vi flyttade in i vårt hus för ca 2 år sedan härjade Kirskålen vilt. Vi hade en slänt som bestod av en matta med Kirskål och ett potatisland i utkanten av gräsmattan där man kunde tro att det var Kirskål som odlades.
          Nu är det inte något problem längre Kirskålen är borta. Vi började med att ta fram trimmern och klippa ner Kirskålen, sedan täckte vi med svart markduk och massor med ny matjord och täckbark. Där växer nu Lammöron, massor med Stäppsalvia och Kirgislök. I det gamla potatislandet planterade vi 2 äppelträd, 1 plommonträd, hallon , vinbär och i framkant smultron. Det dyker i bland upp en och annan Kirskål runt träden och buskarna eftersom där är det hål i markduken eftersom de behöver ett annat djup än blommorna.
          Men det handlar bara om enstaka exemplar.

Det där låter ju görsnyggt! Men hur mycket är mycket jord nåra lastbilsflak eller? Antar att ni har nån slags avslut eller annars åker väl jorden iväg?Ni planterade alltså med en gång då eller ? wacko.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon