Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plommonträd, Beskärning
          Malus
          Inlägg 26-10-2008, 20:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 19 461

Grenvinklarna är i det närmaste obefintliga på trädet i fråga! - jag tycker gott att man kan spärra ut dem något med en försiktig nedbindning med snören alternativt spärrar mellan huvudstammen och grenarna, dock ej under 45° från horisontalplanet, gärna kring 60°. Kraftigt fruktbärande sorter som till exempel Viktoria bör ges alla förutsättningar att skapa starka grenvinklar som ej är för spetsiga. Man skall vara försiktig med beskärning av plommonträd - men ändå vara med från början och hjälpa trädet att undvika att till exempel skapa för spetsiga grenvinklar eller dubbla toppar som jag bedömer vara en risk i detta fall.
          Styr gärna formen på trädet till att få en mittstam med jämnt fördelade grenar runt stammen (ej för många från samma höjd på stammen utan spridda även i höjdled). Om trädet får karaktär av ett allmänt kronträd med ett fåtal kraftiga grenar och utan topp är risken stor att någon av de kraftiga grenarna bryts av när det blir en myckenhet av frukt.
          Det är ingen stress med beskärning i detta fall, och undvik generellt beskärning på plommon för sent på hösten när det är fuktigt och svalt i luften. Vänta hellre till våren (fram i april) när knopparna börjar brista och det är varmt och torrt för att undvika spridning av svampsporer.
          Spara hellre beskärningen till om några år när trädet har börjat bära frukt och beskärning kan behövas för att stimulera tillväxt eller undvika att grenar blir för långa och riskerar att brytas loss från stammen när det blir mycket frukt.
          Lycka till med många goda plommon framöver!

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-10-2008, 20:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det är sällan unga plommon har grenar på en nivå som man sedan kan ha dem, så att sträcka grenar för att skapa andra grenvinklar brukar vara aktuellt först när trädet bildat sidogrenar lite högre upp. Dubbeltoppen och annat håller jag med om att man bör fixa till - när trädet etablerat sig.

I områden där älgar och rådjur har få trädgårdar att mumsa på kan man behöva skydda mer än stammen. Visserligen gör det oftast inte så mycket när de ätit grenspetsarna, men det är förargligt och äter de mer är det synd. Nät od brukar funka en tid, men snyggare och effektivare tycker jag är armeringsjärnskupolerna. Jag har byggt upp några sådana runt omga fruktträd och det är en snabb och billig historia. 2 el 3 st 5mm armeringsjärn som är ca 5 meter långa. Sticker i järdet på ena sidan om trädet och som i båge över till andra sidan. Sedan najar eller knyter man snöre glest runt om, och på våren sätter man en och annan slingerkrasse runt om så att det blir lite färgglatt på sommaren. Konstruktionen är bra för att den skapar avstånd mellan trädet och skyddet som djuren inte når in igenom, medan man själv kan gå mellan snörena.

När trädet skapat lite präktigare krona som det inte gör så mycket att djuren äter av kan man använda järnen till något annat.

--------------------

Citera
          Malus
          Inlägg 07-11-2008, 21:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 19 461

En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?

Mer allmänt funderar jag på om någon har personliga erfarenheter kring problem med till exempel gummiflöde/silverglans vid beskärning av prunus under någon speciell tid på året? Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?

Citera
          Bassam
          Inlägg 07-11-2008, 22:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Stenfrukter är bra att beskära under JAS perioden, på grund att sina växtblod inte rör sig på den här tiden, så det är minska chansen för ohyra och sjukdomar till attackera växten.
          Obs: före tiden bönder och trädgårdsarbetare gör beskärning under JAS perioden för att minska skada av ohyra och virus och bakterie men idag de tycker vila eller gå på semester i stället.
          H:Bassam

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-11-2008, 01:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Är det inte precis tvärtom, Bassam?
          Förr hade trädgårdsmästarna mycket att göra under JAS-månaderna, så de beskar framför allt äppelträden på våren då de hade mera tid. Att man nu mer gått över till JAS-beskärning beror väl på att man lärt sig mer om trädens förmåga att läka beskärningsskadorna, minska risken för svampangrepp och undvika häftig tillväxt av vattenskott.
          Dessutom finns det ju en tendens att respektera trädens egen form och inte bråka med dem i tid och otid.
          För privata trädgårdsentusiaster (utan trädgårdsmästare, men med Cillas kloka råd i nypan!) passar JAS perfekt - trädvård under semestern är en högst värdefull och terapeutisk sysselsättning.

Redigerat av Fågelvägen: 08-11-2008, 01:07

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-11-2008, 16:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Du har rätt min kompis, det är vad menar jag.
          H:Bassam

Citera
          Zidane
          Inlägg 08-11-2008, 22:27
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 19 315

Har du det inte blåsigt så behöver du inget stöd , jag köpte ett plommonträd och tog direkt bort stödet, behövs endast om det står i ( riktigt ) blåsigt läge.

Lycka till.

--------------------
          Hisings Backa

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-11-2008, 02:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Malus @ 07-11-2008, 21:36) *
          En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?

Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?

Hej Malus!
          Jag har inte varit så regelbunden här på senare. Nästa Trädbladet är snart ute (efter många nätters jobb) och ett tag var forumet så långsamt att jag inte orkade läsa här. Nu är det bättre!

Jag kan inte säga om det kommer att vara läge för beskärning nästa sensommar. Det beror dels på hur viktigt det är för dig att kronan kommer lite högre än de lägst sittande grenarna (tänk att de kommer att gå närapå horisontellt efter en tid) och dels på hur tillväxten kommer att se ut. Om sidogrenar utvecklas väl och tillväxten blir ca 40 cm är det sälert läge. Iallafall om man som jag tänker att uppstamning är det viktigaste. Idag finns inte så mycket att beskära i den här plantan!

Etableringen har inte bara med om rötterna fått fäste i marken så att trädet kan stå av sig själv. Men också det. Med etalering brukar man mena att trädet ska ha utvecklat så stort och förgrenat rotsystem att det klarar sig utan stödvattning, årlig luckring och gräsborttagning mm. Det brukar ta ca tre år medan rotfästet bör ta en växtsäsong.

Erfarna pomologer har under ganska många år experimenterat med att skära yngre ved i plommon under våren och vårvintern. Resultaten är inte så omfattande ännu vad jag vet att man kan dra några slutsatser. Grundtipset är fortfarande att skära i JAS - inte förr eller senare. Det vet vi fungerar!
          Några forskare på SLU har också lanserat teorin att beskärning strax innan blomning kan vara bra i vissa sjukdomslägen. Jag har inte hittat empiriskt stöd för detta, men det kanske finns.

Själv skär jag så lite som möjligt i plommon, och hittills alltid i JAS.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-12-2025, 02:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon