Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som har canna?
          lissa
          Inlägg 08-11-2008, 23:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Nu är jag här igen med mina Kannas.. Den ena har fina blad och ser ut att trivas med omgivningen och tempen ( än så länge, vi får ser när det blir kallare, för än har vi runt 15+ på dagen på min balkong)
          På den andra däremot har bladen börjat gulna ,och jag har klippt av dom varteftersom dom blir så.
          Jag har flera i samma kruka, runt 8 skulle jag tro, och nu har jag alltså några smala pinnar utan ett blad, blandade med dom som har några blad kvar..
          Luftfuktigheten är ju stor här, och när det regnar mycket vevar jag ner markiserna för att skydda vissa växter, men markisen låter ju alltid något duggaktigt komma igenom, så att hålla dom snustorra för att dom ska kunna vissna ner av sig själva, det går inte har jag kommit fram till efter en massa försök....
          Så..... tycker ni att jag ska klippa ner stammarna totalt, eller ska jag fortsätta att klippa av bladen vartefter dom gulnar och när inga blad finns kvar, klipper jag dom då ??
          Jag har ju dragit upp dom från frö, och dom har inte börjat blomma ännu, men det kommer väl om något år hoppas jag...Ibland är det inte så lätt att bestämma sig för hur man ska bete sig när man har ett klimat som är lite mitt emellan...Jag hoppas att ni kan ge mig några råd.....

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-11-2008, 12:48
          Länk hit: #22

Gäster

cannorna kan du låta vissna ner av sig själva . dom vissnar i takt med att tempen blir svalare . förblir dom vintergröna är det ett plus för då kommer dom igång snabbare när det blir varmare .

Redigerat av flaxss: 09-11-2008, 12:49

Citera
          lissa
          Inlägg 09-11-2008, 22:53
          Länk hit: #23

Medlem

Efter vad jag ser finns det möjligheter att den ena kan vara vintergrön, men inte dom i den andra krukan...det är dom som bladen vissnar på, men själva stammaarna står kvar...och det jag ville veta är om man ska klippa ner dom, för bladen kommer ju inte nerifrån, dom kommer ju ut från vad som ser ut som ett vassrör,.. för dom som kanske kan vara vintergröna är över 1.80 cm..och bladen där har ju blivit lite fula pga insekter etc,men om det ommer nya blad på den skulle dom ju bli skyhöga. om dom börjar växa från ett ställe över 1.50 cm .
          Det som förvånar mig lite är att stammen inte verkar ha en tanke på att vissna..och främst gäller nog frågan om det kan bli problem om jag kapar den...så att det inte blir som det verkar ha blivit med Jasminerna som jag klippte ner lite, och nu verkar dom vara stendöda...Och tack för svar Flaxss thanks.gif

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-11-2008, 23:55
          Länk hit: #24

Gäster

nej bladen kommer nere ifrån från knölen . tillväxten ligger strax under jordytan . och så ''åker'' bladen hela vägen igenom den ''falska'' stammen och utvecklas i toppen .

klipp bara av allt det vissna på dina cannor så kommer det funka hur bra som helst . skulle den falska stammen också vissna så kan du klippa av den bit för bit . men spara som mints ca 5cm från jordytan .

Citera
          lissa
          Inlägg 14-11-2008, 02:54
          Länk hit: #25

Medlem

thanks.gif thanks.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-11-2025, 19:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon