Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mögel i grunden?, Hjälp mig stilla min oro...
          Azur
          Inlägg 10-11-2008, 17:14
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Ralf @ 27-09-2008, 14:18) *
          Med tanke på att det är en väldigt vanlig grund och dessutom beprövad så är det knappast så många som har problem.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...3BPrivatNyheter

Intressant vidare läsning:
          http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/1...ev%20070722.pdf

Redigerat av Azur: 10-11-2008, 17:16

Citera
          chrille112
          Inlägg 10-11-2008, 19:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 14 775

Nu har domen fallit! En mycket tystlåten man kom 15 min sent från Anticimex. Han har installerat en fuktmätare och kollat runt lite i grunden. Fuktmätaren visade 80% relativ fuktighet, och den ska gärna ligga runt 70-75%. Virket uppmätte han 18%, och den ska helst ligga under 17%.

Han tyckte inte att det var någon panik att göra något åt detta, eftersom dessa siffror är så beroende av väder/säsong, men att man ska hålla det lite under uppsikt. Han tyckte även att vi ska plocka upp byggspillet under huset så att eventuell fukt inte har något att bindas i.

De vita fläckarna var väldigt gammal torkad mögel, så det var ingen fara.

Skönt att ha detta ur världen smile.gif

Citera
          LasseB
          Inlägg 12-11-2008, 13:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Vill inte salta i såren men jag tror inte dina problem är över.
          Om det var så fuktigt för säg x år sedan hur vet du att det inte kan bli det igen och denna gång är virket inte lika friskt som vid första angreppet.

Du har redan fått förslaget att rensa ut och det är ju halva vägen. Om jag var i dina kläder skulle jag knacka upp stora hål vid varje hörn så att du kan få en luftgenomströmning under huset oavsett från vilket håll det blåser, ta inte de minsta gallren utan maxa med stora
          18% fuktighet i virket så här års är faktiskt inte lite

Citera
          chrille112
          Inlägg 12-11-2008, 13:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 14 775

Ok, men hur ska jag kunna knacka hål - det är ju stora stenblock...?

Anticimex tyckte inte att det var så farligt. Han tyckte vi först och främst skulle rensa byggspill, sedan lägga plast och som sista åtgärd sätta in en avfuktare.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 13-11-2008, 09:40
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Har huset stått så länge kan du nog lugnt avvakta och mäta luftfuktigheten under en längre period. På sommaren när det är värmebölje så märks det ju inomhus på morgonen när den varma luften svalnat att allt är fuktigt inomhus. Ju kallare det är på vintern desto torrare luft inomhus. Förmodligen så svänger inte luftfuktigheten lika fort i källaren, men du ska absolut vänta och avvakta. Du har ju också stöd från anticimex i det.

Citera
          LasseB
          Inlägg 13-11-2008, 11:14
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Jag vill absolut inte påstå att det är panik men att bara lugnt vänta förstår jag inte meningen med.

Om du har en grund av natursten blir det ju lite knepigt att göra hål men du har ju en lucka som du krupit in i låt den stå öppen eller ännu bättre ta bort luckan och sätt in en ram med nät i så slipper du löv och djur.

Problem du har framför dig är att den dagen luftfuktigheten stiger så börjar möglet att växa till, etableringsfasen är ju redan klar. Hur du ska angripa problemet långsiktigt kan du dock klura på en stund

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-11-2008, 13:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Azur @ 10-11-2008, 17:14) *

Länk 1, 50 % har problem.... ok, när man läser att tex 80% av alla äldre bilar för besiktningsanmärkningar så innebär det ju inte att dom åker omkring i livsfarliga bilar. man måste till vilken grad det hela är.

Länk 2, ja en rätt utför krypgrund är inget problem. Att sen folk struntar att göra som dom ska av olika skäl och till och med missköter sitt hus kan du ju inte lasta konstruktionen för. Inte anklagar vi bilfabrikanter när folk kört deras produkt vårdslöst.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-01-2026, 22:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon