Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vitlöksodling 08/09, ungefär alles man har nytta av att veta
          Preussen
          Inlägg 31-03-2009, 08:55
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Iwo @ 30-03-2009, 20:10) *
          Jag har aldrig odlat någonting tidigare, men nu har jag fått för mig att jag vill ha lite egenodlade primörer att använda i matlagningen.
          Vitlök är ett självkart val och jag tänker chansa på att det inte är för sent att sätta ett gäng för att förhoppningsvis få lite skörd redan i år.
          För att se om jag har hittat ett nytt intresse så ska jag hålla årets odlings projekt begränsad till ett par tre pallkragar medans jag börjar bereda en sydlig slänt på min tomt inför nästa år.
          Eftersom jag är en komplett amatör så har jag ingen som helst aning om utbud på vitlöksfronten. Finns det någon som anses som särskilt lämplig att sätta så här sent?
          Har ingen aning om vilken zon jag bor i men jag är belägen utanför Västerås.

hej Iwo!

kul att du intresserar dig för odling och matlagning, ett intresse som du delar med många. svar på dina frågor finns redan i tråden och länkar till olika återförsäljare odyl finns även det i tråden. sen är sökfunktionen här på odla en bra gruva för information.

om du kan skörda i år? det beror sig på vad du vill skörda. klippgrönt går bra, sätt ner några klyftor i jorden och använd blasten i matlagning. färsk lök, dvs som purjo, kan oxå funka. ner med löken i jorden och skörda innan klyftbildning. klyftbildning ja, tror att det kan bli svårt för dig att skörda i år. ta en kalldusch och vänta in hösten vetja så att du kan skörda nästa år.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          katah
          Inlägg 02-04-2009, 08:17
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag stirrar och stirrar på mitt vitlöksland och försöker driva dom upp med bara stirrandet, men inget syns än...
          Jag börjar blir skraj att något har gått snett sad.gif

de brukar ju vara jättetidiga ( zon 2-3 ), visst våren har och väntat sig, men även tulpaner tittar en bit ut ur jorden, men inte vitlöken.
          Hjäälp!! jag måste snart börja leta efter någon vår-vitlök-variant!!!!!

Citera
          Preussen
          Inlägg 09-04-2009, 09:48
          Länk hit: #43

Medlem

förstår din oro. själv hade jag 3 lökar av sorten rysk 4 som ej kommit upp. vet inte riktigt varför utan det kan bero på fler olika anledningar såsom sådjup, lokal blöta, skadat utsäde eller sjukdom. hoppas inte på det sista.

vad för utsäde satte du?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Knytt
          Inlägg 09-04-2009, 09:50
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Så tråkigt, hoppas de bara är sena i starten!

Mina var sena med att kika upp, men sista veckan har de lagt in en högre växel

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          katah
          Inlägg 09-04-2009, 19:16
          Länk hit: #45

Medlem

-cry-.gif det är nog kört , totalt !
          Ingenting syns än och jag har nog satt 60-70 lökar , hela årsförbrukningen för vår familj, typ !

Det är första gången på 8 år jag inte får vitlökar, jag anväder klyftor från mina egna fjolårsvitlökar ( vet ej sorten)

SÅ nu behöver jag tips om någon vitlök som skulle ev. hinna om jag planterar den NU !!!

Finns det något överhuvudtaget och var kan jag köpa/ beställa , snälla hjäääääälp sos.gif

Citera
          Preussen
          Inlägg 10-04-2009, 08:55
          Länk hit: #46

Medlem

tyvärr kan inte jag hjälpa dig mer än att be dig kolla på någon av länkarna till återförsäljare i de första inläggen samt att vara delaktig i ditt sorgearbete -cry-.gif

jag har haft 3-5 lökar av olika sorter som ej kommit upp i år och det är det sämsta år jag varit med om. jag grävde där lökarna ej kommit upp och fann en lök utan skal som var utan tillstymmelse till att vilja gro. minns att vissa lökar hade mindre skal på sig när jag satte dem. de andra kan jag inte hitta. i luckorna i landet har jag sått purjo och salladslök.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          katah
          Inlägg 10-04-2009, 10:41
          Länk hit: #47

Medlem

Tack för deltagandet smiley_small_hug.gif

Alla andra löksorter har jag på G så vi kommer att klara oss wink.gif

ska kika lite vidare !

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 10-04-2009, 14:28
          Länk hit: #48

Gäster

Men lugna dig lite, det behöver inte alls vara någon fara på taket. Har du prövat att gräva upp en lök och kolla hur den mår? Mina vitlökar har inte kommit upp än (zon 3-4) och det är bara bra. Förra året kom grannens tidigt, tidigt, medan det inte syntes ett spår av mina. Jag blev så orolig att jag grävde upp en klyfta för att kolla - den var hård, fin, hade lite friska rötter men inget grönt än. Jag grävde ner den igen och väntade, medan grannens växte. Mina kom upp sent i april (ett bra tag efter tulpanerna!), och var friska och pigga. Grannnens, som var så tidiga, hade förlorat all sin kraft i juni och vissnade bort i torra pinnar, medan mina blev stora och starka. Så i år är jag bara glad att min vitlök inte har tittat upp än. Det är stor skillnad dels på olika sorter (jag har Thermidrome), dels på hur utsädet har behandlats (det vet man inte om man har köpt det), dels på vilken jord du har. Jag har numera bara eget utsäde, och vet att min vitlök kommer sent.

Så: ta det lugnt och gräv upp en klyfta!

Citera
          katah
          Inlägg 11-04-2009, 10:07
          Länk hit: #49

Medlem

över hälften av mina vitlökar har tittat ut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Citera
          Knytt
          Inlägg 11-04-2009, 16:09
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Åh, grattis! biggrin.gif

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          katah
          Inlägg 12-04-2009, 17:58
          Länk hit: #51

Medlem

Jag tänkte i går att bara en annan odlare förstår lyckan om en sådan sak som
          " mina vitlökar har tittat ut " kompiskram.gif

Citera
          Preussen
          Inlägg 23-04-2009, 19:42
          Länk hit: #52

Medlem

då skördade jag den första färskvitlöken idag. kan vänta någon vecka till för att de ska växa till sig i storlek men passade fint som salladslök med bättre smak biggrin.gif

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Laura
          Inlägg 24-04-2009, 07:46
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

CITAT (Preussen @ 23-04-2009, 20:42) *
          då skördade jag den första färskvitlöken idag. kan vänta någon vecka till för att de ska växa till sig i storlek men passade fint som salladslök med bättre smak biggrin.gif

Hej! Jag planterade vitlök i växthuset i feb/mars (kommer inte ihåg datumet - har det nedskriven i växthuset) och de är ungefär 15-20 cm långa nu. När kan man göra så som du gjorde? Och när blir dem mer som färskvitlök. Hur vet man?? Jag har 'bara' planterad ett 10-tal så jag vill inte experimentera bort för många... confused.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          katah
          Inlägg 24-04-2009, 08:55
          Länk hit: #54

Medlem

Hur lång " kallperiod" behöver vitlök egentligen , eller spelar det någon roll ?

jag skulle ju kunna plantera vitlök i mitt frostfritt växthus och få färdiga vitlökar redan nu !?

Tack Laura för en strålande idé !

Citera
          Preussen
          Inlägg 24-04-2009, 10:10
          Länk hit: #55

Medlem

du kan använda dem som färskvitlök fram tills att de börjar sätta klyftor. har för mig att jag läst i truedssons häfte att det är någon gång mitten av maj till midsommar. det går bra att använda blasten även därefter men ta inte för mycket av dem bara.

själv satte jag denna rad grunt och tätt i januari av klyftor jag hade över av en sort vi kallar Bengtriövskij. Det är en mjuknackad sort som påminner om Thermidrome. kommer att göra likadant nästa år fast då sätter jag fler lökar smile.gif

Redigerat av Preussen: 24-04-2009, 10:56

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 19-07-2009, 20:53
          Länk hit: #56

Medlem

då var all vitlök skördad. storlek och vikt är jag riktigt nöjd med men tyvärr har min odling drabbats av någon form av svampsjukdom så jag tar inget utsäde efter dem. köper nytt istället. sen så skördade jag för sent, några lökar hade knappt något ytterskal. vi har haft en varm vår och sommar vilket påskyndar skörden. nya tag till hösten. hur går det för er andra?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          FiddeP
          Inlägg 20-07-2009, 22:41
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 16 204

Jag har skördat hälften av mina vitlökar. De ser fina ut. Planterade rätt mycket. Nu funderar jag mest på hur jag ska ta hand om dem.

Kan man hänga dem på tork inomhus (uterummet)? Eller ska de ligga ute i solen/regnet?

Hur lagrar man vitlök bäst?

Hur ska man göra för att bäst få ett fint utsäde till hösten? Lagring av klyftor fram till dess?

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 20-07-2009, 23:04
          Länk hit: #58

Gäster

Jag har inte börjar skörda än, har inte tyckt att de ser klara ut (gröna och frodiga fortfarande) -- men då kanske det är dags att börja ha koll snart!

FiddeP: tork i uterummet går bra, det viktiga är att lökarna hänger luftigt så att de inte möglar. Jag brukar fläta mina innan de är helt torra, men det ökar risken för att blasten drabbas av mögel. Det finns olika teorier om lagring av vitlök. Jag lagrar mina torrt i rumstemperatur, och det fungerar ypperligt. Jag hänger upp vitlöksflätorna i köket och plockar av lökar efterhand. Förra årets vitlök är fortfarande jättefin och utan groddar -- jag brukar kunna använda föregående års skörd fram till jul utan problem. Samma sak med det du ska använda till utsäde: lagring torrt i rumstemperatur.

Andra menar att man ska lagra kallt, men jag tycker att det både är besvärligare (åtminstone om man har stor skörd) och fungerar sämre.

Citera
          FiddeP
          Inlägg 22-07-2009, 19:28
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 16 204

Tack för svaret smile.gif Hur gör ni andra? Nån mer synpunkt?

Citera
          katah
          Inlägg 22-07-2009, 20:36
          Länk hit: #60

Medlem

Jag har sneglat mina lökar och konstaterad att det börjar vara dax att skörda.
          Jag torkar mina säkrast i växthusgolvet (trågolv) för vi åker ut med båten ibland och då kan man inte bevaka regnet.
          efter en vecka eller två flätar jag dom och hänger också någonstans i köket.
          Det har fungerat fint nu många år.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 19:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon