CITAT (Iwo @ 30-03-2009, 20:10)

Jag har aldrig odlat någonting tidigare, men nu har jag fått för mig att jag vill ha lite egenodlade primörer att använda i matlagningen.
Vitlök är ett självkart val och jag tänker chansa på att det inte är för sent att sätta ett gäng för att förhoppningsvis få lite skörd redan i år.
För att se om jag har hittat ett nytt intresse så ska jag hålla årets odlings projekt begränsad till ett par tre pallkragar medans jag börjar bereda en sydlig slänt på min tomt inför nästa år.
Eftersom jag är en komplett amatör så har jag ingen som helst aning om utbud på vitlöksfronten. Finns det någon som anses som särskilt lämplig att sätta så här sent?
Har ingen aning om vilken zon jag bor i men jag är belägen utanför Västerås.
hej Iwo!
kul att du intresserar dig för odling och matlagning, ett intresse som du delar med många. svar på dina frågor finns redan i tråden och länkar till olika återförsäljare odyl finns även det i tråden. sen är sökfunktionen här på odla en bra gruva för information.
om du kan skörda i år? det beror sig på vad du vill skörda. klippgrönt går bra, sätt ner några klyftor i jorden och använd blasten i matlagning. färsk lök, dvs som purjo, kan oxå funka. ner med löken i jorden och skörda innan klyftbildning. klyftbildning ja, tror att det kan bli svårt för dig att skörda i år. ta en kalldusch och vänta in hösten vetja så att du kan skörda nästa år.