Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Njursten av torrfoder -, Var det melaminförgiftning hela tiden?
          Ingrid Zon3
          Inlägg 30-09-2008, 19:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (MariaS @ 29-09-2008, 19:38) *
          Man kan köpa minkfodet på de flesta minkfarmer.

Fast då stödjer man ju minkfarmen, om än indirekt. Jag avstår gärna från det.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Miro
          Inlägg 30-09-2008, 20:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

CITAT (Ingrid Zon3 @ 30-09-2008, 20:45) *
          Fast då stödjer man ju minkfarmen, om än indirekt. Jag avstår gärna från det.

Bra poäng....

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-10-2008, 06:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag undrar ändå om ett foder framtaget för ett djur som i vilt tillstånd äter en del fisk verkligen passar en helt annan art som i princip aldrig äter fisk vilt. Att just fiskallergi är så vanligt hos katter säger en del.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Azur
          Inlägg 01-10-2008, 09:52
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Whiskuchi @ 01-10-2008, 07:49) *
          Att just fiskallergi är så vanligt hos katter

Va? Är det? På allvar?

Det låter helt jättemärkligt, fiskar är ryggradsdjur och har inte några unika proteiner som inte också återfinns i däggdjur, reptiler, och fåglar.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-10-2008, 12:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Azur @ 01-10-2008, 10:52) *
          Va? Är det? På allvar?

Det låter helt jättemärkligt, fiskar är ryggradsdjur och har inte några unika proteiner som inte också återfinns i däggdjur, reptiler, och fåglar.

Hade det där stämt hade det inte funnits människor som var fiskallergiker heller. Och det finns det ju, en del till och med så svårt allergiska så de inte ens tål lukten.

"Protein är ett annat namn på äggviteämne. Det finns en oändlig mängd olika proteiner med olika ursprung och sammansättning."
          Texten tagen från allergi.nu

Redigerat av Whiskuchi: 01-10-2008, 12:28

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Miro
          Inlägg 01-10-2008, 12:47
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Azur @ 01-10-2008, 10:52) *
          Va? Är det? På allvar?

De har absolut en massa proteiner som skiljer sig! Till att börja med har de säkerligen en mängd helt unika proteiner som har att göra med deras habitat, dvs undervattensmiljö. Dessutom så skiljer sig de flesta proteiner även från närstående arter lite grann åt i uppbyggnad om än inte i funktion. Dessa små skillnader kan vara nog för att framkalla allergisk reaktion.

Ett bra exempel är motgift för tex ormgift. Detta består av antikroppar, (=protein) som framställs i annat däggdjur, vanligen får eller get tror jag. Efter man fått motgift så blir man allergisk mot dessa antikroppar eftersom de skiljer sig från ens egna. Då är ändå skillnaden mellan får och människor phylogenetiskt sett mycket mindre än den mellan katter och fiskar.

Redigerat av Miro: 01-10-2008, 12:50

Citera
          Azur
          Inlägg 01-10-2008, 14:57
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Miro @ 01-10-2008, 13:47) *
          De har absolut en massa proteiner som skiljer sig!

Som skiljer sig, visst, men detsamma gäller även fågel och däggdjurskött. Och för all del är allergi mot däggdjursmjölk och fågelägg bland de vanligaste matallergierna hos människa. Jag hade dock aldrig stött på fiskallergi bland djur, så att det skulle vara vanligt bland katter förvånade mig mycket.

Är det nån viss ras som har anlag för sån här allergi eller?

CITAT
          Efter man fått motgift så blir man allergisk mot dessa antikroppar eftersom de skiljer sig från ens egna. Då är ändå skillnaden mellan får och människor phylogenetiskt sett mycket mindre än den mellan katter och fiskar.

Det är dock stor skillnad mellan att injicera proteiner och att äta dem.

Citera
          Miro
          Inlägg 01-10-2008, 15:14
          Länk hit: #28

Medlem

visst är det skillnad mellan att injecera och äta. Jag tog det exemplet eftersom antikroppar är relativt väl konserverade proteiner. Poängen är att immunförsvaret är bra på att känna av minimala skillnader mellan "rätt" och "fel". I tarmen finns "immun-stationer" där födan övervakas. ALLT är potentiellt allergiframkallande men kroppen lär sig reglera vad de ska försvara sig mot. Vanligen vänjer den sig vid fördoämnen (kallas "oral tolerans" tror jag)

Möjligen ligger i alla fall katternas problem i att de evolutionärt sett inte äter fisk. Tillvänjningen är möjligen sämre då??? Hur som...

Hursomhelst ligger anledningen till att du inte reagerarpå ett föroämne troligen inte på att proteinerna är lika dina egna proteiner. För det är de vanligen inte, och immunförsvaret är fullt kompetent att uppfatta minimala skillnader. Problemet ligger någon annanstans, möjligen i hur immunförsvaret regleras.

Citera
          Azur
          Inlägg 01-10-2008, 17:55
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Miro @ 01-10-2008, 16:14) *
          Möjligen ligger i alla fall katternas problem i att de evolutionärt sett inte äter fisk. Tillvänjningen är möjligen sämre då??? Hur som...

Jag är mycket tveksam till att katter över lag har problem med fisk som födoämne. En sökning på nätet ger vid handen att den vanligaste matallergin hos katter är allergi mot biffkött, vilket antyder att problemet kanske inte har evolutionär bas utan helt enkelt beror på vilka födoämnen som är vanligast.
          CITAT
          Hursomhelst ligger anledningen till att du inte reagerarpå ett föroämne troligen inte på att proteinerna är lika dina egna proteiner. För det är de vanligen inte

Nej proteinerna är inte identiska, men normalt sett spelar det ingen roll, normalt sett bryts de ner till enkla beståndsdelar i mage och tarm.

Redigerat av Azur: 01-10-2008, 17:56

Citera
          Miro
          Inlägg 01-10-2008, 19:53
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Azur @ 01-10-2008, 18:55) *
          Jag är mycket tveksam till att katter över lag har problem med fisk som födoämne. En sökning på nätet ger vid handen att den vanligaste matallergin hos katter är allergi mot biffkött, vilket antyder att problemet kanske inte har evolutionär bas utan helt enkelt beror på vilka födoämnen som är vanligast.

Fäller dina katter många kor?flirting.gif Äh, skämtar bara, jag vet inte vad det evolutionära avståndet är mellan huskatternas förfäder och de storre biffätande djuren. Kan mkt väl vara som du säger men jag har hört från många rätt många håll att fisk tydligen inte är så bra för katter i större mängder....Jag är dock långt ifrån expert på kattmat. blush.gif

CITAT (Azur @ 01-10-2008, 18:55) *
          Nej proteinerna är inte identiska, men normalt sett spelar det ingen roll, normalt sett bryts de ner till enkla beståndsdelar i mage och tarm.

Molekylär immunologi är jag däremot rätt bra på. Att proteiner bryts ner i småbitar i tarmen stämmer, men vanligen inte helt utan till småsnuttar, så kallade peptider. En peptid kan utan problem kännas igen av immunförsvaret. Faktum är att det är sådana protein-snuttar man använder vid antikroppsframställning.

Citera
          Azur
          Inlägg 06-10-2008, 10:01
          Länk hit: #31

Gäster

Tänkte höra om nån vet: finns det nånstans man kan skicka en produkt man misstänker innehåller melamin för analys?

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-10-2008, 13:05
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Azur @ 06-10-2008, 11:01) *
          Tänkte höra om nån vet: finns det nånstans man kan skicka en produkt man misstänker innehåller melamin för analys?

Analysen i Lidköping pysslar bl.a. med sånt.
          Du kan lämna in provet på närmaste analys, så ombesörjer de att provet kommer dit det ska.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 15-10-2008, 10:16
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag hörde för ett par dagar sedan (kanske det har varit känt hela tiden men bara jag som har missat det) att melamin tillsattes för att höja proteinhalten. Därför är det ju inte helt orimligt att tro att ju mindre andel av fodret som är kött desto större är risken för att det innehåller melamin. Där är ytterligare ett skäl till att välja foder som innehåller så stor andel kött som möjligt.

Citera
          Ramoth
          Inlägg 16-10-2008, 13:45
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

En orsak till att katter mår dåligt av en diet som består av allt för mycket fisk är att de då får i sig på tog för mycket magnesium.

Bara genom att lyssna på andra kattägare/uppfödare är det lätt att konstatera att foderallergi bland katter ofta är just allergi mot fisk. Varför det är så överlåter jag åt andra att komma fram till.

Citera
          Azur
          Inlägg 27-10-2008, 10:59
          Länk hit: #35

Gäster

Med lite tur kanske jag snart kan få reda på hur det ligger till:
          http://www.nytimes.com/2008/10/27/world/as...l?th&emc=th
          Uppenbarligen har Kina fortsatt tillsätta melamin till djurfoder.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 06:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon