För tio år sedan flyttade jag och min man ut i skogen. Vi köpte en jordbruksfastighet och jag fick möjlighet att utöva mitt trädgårdsintresse.
I begynnelsen var det högst anspråkslöst - fastigheten vi köpte hade varit en vildsvinsfarm så det mesta av naturen var just - natur och igenvuxet.
Jag gjorde en lite rabatt för att så ringblommor och hittade något som inte liknade det lokala ogräset - en liten fröplanta men hade ingen aning om vad det var.
Gjorde i ordning en liten rabatt bredvid en hög sten och planterade växten där.
Såg att den ville klättra och hittade ett gammalt vitt och fult klätterstöd och hujedamej vilken fart den fick.
Nästa sommar blommade den och jag insåg att det var en clematis. Sedan dess har den fått växa fritt och har hittat en gammal äppelmadam som växer ca fem meter därifrån att klänga i. Den är jättestor och blommar för andra gången just nu.
Den blommar första gången tidigt på våren med rosa , vackra, nickande blommor och kommer alltid igen på hösten.
Till historien hör att här bodde en trädgårdsmästare på 40-talet, våra gamla äppelträd härstammar därifrån och jag gissar att denna trädgårdsmästare också planterat min vackra clematis.
Gissar också att detta är en art...
|