Gunilla T
27-09-2008, 17:03
För tio år sedan flyttade jag och min man ut i skogen. Vi köpte en jordbruksfastighet och jag fick möjlighet att utöva mitt trädgårdsintresse.
I begynnelsen var det högst anspråkslöst - fastigheten vi köpte hade varit en vildsvinsfarm så det mesta av naturen var just - natur och igenvuxet.
Jag gjorde en lite rabatt för att så ringblommor och hittade något som inte liknade det lokala ogräset - en liten fröplanta men hade ingen aning om vad det var.
Gjorde i ordning en liten rabatt bredvid en hög sten och planterade växten där.
Såg att den ville klättra och hittade ett gammalt vitt och fult klätterstöd och hujedamej vilken fart den fick.
Nästa sommar blommade den och jag insåg att det var en clematis. Sedan dess har den fått växa fritt och har hittat en gammal äppelmadam som växer ca fem meter därifrån att klänga i. Den är jättestor och blommar för andra gången just nu.
Den blommar första gången tidigt på våren med rosa , vackra, nickande blommor och kommer alltid igen på hösten.
Till historien hör att här bodde en trädgårdsmästare på 40-talet, våra gamla äppelträd härstammar därifrån och jag gissar att denna trädgårdsmästare också planterat min vackra clematis.
Gissar också att detta är en art...
Aqvakul
27-09-2008, 17:08
En sån fascinerande historia - det är sådana växter som kommer att betyda något alldeles speciellt. Var rädd om den!
Gunilla T
27-09-2008, 17:39
Ja Aquakul - visst är det märkligt. Jag satt och tittade på den idag - en gren av det gamla äppelträdet har vuxit så nära stenen där den är planterad så den har fått fäste i grenen och nu ser det ut som en valvbåge av clematis upp till äppelträdet.
Tänkte att dig måste jag berätta om - så tappert att du överlevt i naturen alla dessa år.
Har tänkt klippa ner den förut men när jag satt och tittade på den idag så bestämde jag att aldrig klippa ner den - naturen skall få sköta sitt utan annan inblandning av mig så får vi se vad det blir.
Underbar historia Gunilla, så nyfiken hur din klematis ser ut, har du ingen bild och visa, vet du vad den heter ?
Aqvakul
27-09-2008, 21:17
CITAT (Kajsa @ 27-09-2008, 22:15)

Underbar historia Gunilla, så nyfiken hur din klematis ser ut, har du ingen bild och visa, vet du vad den heter ?
Tänkte detsamma, en bild vore väldigt trevligt!
Agneta z5-6
27-09-2008, 21:43
Vilken fantastisk berättelse.
Gunilla T
28-09-2008, 09:04
Ja, idag lyser solen så kanske jag skulle kunna åstadkomma någon bild, är inte duktig alls på fotografering men det är roligt att ni tycker historien är intressant.
Det fula klätterstödet som var det enda som fanns till hands just då syns inte mycket av mera, hade tänkt ta bort det men det går inte utan att jag klipper ner blomman och det tänker jag inte göra.
Nu är det endast ett fåtal blommor men på våren ser man knappt bladverket.
Trägårdsmästaren som bodde här på 40-talet var estländare. Idag är estländarna stora vad gäller clematis - någon som vet när t.ex. Uno Kivistik på Roogoja började med sina clematisar?
Aqvakul
28-09-2008, 09:26
CITAT (Gunilla T @ 28-09-2008, 10:04)

Trägårdsmästaren som bodde här på 40-talet var estländare. Idag är estländarna stora vad gäller clematis - någon som vet när t.ex. Uno Kivistik på Roogoja började med sina clematisar?
Han och hans fru började med att ta fram Clematis 1974, enligt vad jag hittat på nätet.
Gunilla T
28-09-2008, 13:50
[attachment=24859:DSCN06030001.JPG][attachment=24857:DSCN05890001.JPG][attachmen
t=24858:DSCN06010001.JPG]
Några halvdåliga bilder på min rosa clematis.
Fågelvägen
28-09-2008, 20:14
Vilken skönhet, Gunilla, och närbilderna är fina! Och sån tur att du inte körde med jordfräs över alltsammans när ni flyttade "ut i skogen". Har du gett den benmjöl, hönsgödsel eller något annat godis?
Hoppas någon kan hjälpa dig med namnet på klematisen. Fast det kan ju vara en alldeles unik hybrid, som den gamla trädgårdsmästaren fått fram.
Gunilla T
30-09-2008, 12:06
Tack Fågelvägen - ja, det vore trevligt om någon kunde identifiera växten.
Stallgödsel får den varje vår - benmjöl använder man bara en gång om man har hundar

så det fungerar inte här.
Får väl återkomma i vår med en bild när den blommar som intensivast..
Begriper fortfarande inte hur jag kunde hitta den lilla plantan mitt i skogen - förövrigt min första clematis.
Finn Klematis
30-09-2008, 14:16
Hej!
Fröplanta. Sektion Atragene, subsektion Alpina.
Klippgrupp 1. En liten söt blomma.
Mvh.
Finn
Gunilla T
30-09-2008, 14:47
CITAT (Finn Klematis @ 30-09-2008, 15:16)

Hej!
Fröplanta. Sektion Atragene, subsektion Alpina.
Klippgrupp 1. En liten söt blomma.
Mvh.
Finn
Men oj - nu blir jag verkligen imponerad Finn Klematis. Kan bara inte låta bli att ställa följdfrågor...
När du skriver sektion, menar du då art eller sort? Antar att subsektion Alpina betyder att det är en underart alpklematis eller?
Vad jag vet har ingen odlat blommor här på evigheter - alltså inte sedan 40-talet. Kan denna fröplanta ha överlevt i skogsmiljö så länge eller har den hamnat här på något annat sätt? Här finns inga grannar inom synhåll och ingen alls med trädgårdsintresse..
Finn Klematis
30-09-2008, 15:17
CITAT (Gunilla T @ 30-09-2008, 15:47)

Men oj - nu blir jag verkligen imponerad Finn Klematis. Kan bara inte låta bli att ställa följdfrågor...
När du skriver sektion, menar du då art eller sort? Antar att subsektion Alpina betyder att det är en underart alpklematis eller?
Vad jag vet har ingen odlat blommor här på evigheter - alltså inte sedan 40-talet. Kan denna fröplanta ha överlevt i skogsmiljö så länge eller har den hamnat här på något annat sätt? Här finns inga grannar inom synhåll och ingen alls med trädgårdsintresse..
Hej!
En sektion är en slags släkte av klematis och har ett antal undergrupper.
Atragene. Alpina och Macropetala. Det finns både arter och sorter.
En art är okorsad,en sort är framkorsad.
Din klematis är en sort.
Har Du planterat några blommor, ca. 2 månader innan Du upptäckte Din
klematis? Alpinafrö gror på 5-6 veckor. På något sätt måste Du fått ett frö
som har grott. Om Du sår frö från Din klematis, kommer Du att få plantor
som liknar Din, men inte helt likadana.
Du får gärna ringa mig om Du har fler frågor.
Det finns mer information att hämta på min hemsida, under fakta.
Mvh.
Finn.
Gunilla T
01-10-2008, 13:20
Tack så jättemycket för informationen Finn!
Jag har nu förstått att jag har en klematis sort, ja, jag vet skillnaden mellan sorter och arter. Om jag skulle försöka mig på att sätta ett namn på den så skulle det kunna se ut såhär; Clematis atragene ssp. Alpina eller...? ..en kronklematis är det vad jag förstått.
Betr. hur den hamnat här är fortfarande ett mysterium, på den tiden hade jag ingen trädgård alls och höll inte på med fröer öht så dess ursprung förblir väl en gåta.
Vilken underbar historia och en vacker klematis....
Nyfiken på hur den kom dit, men som sagt, det blir väl en gåta. Funderar.....Hur tror du att den kom dit? Det finns ju faktiskt fler än vi människor som kan föra dit den.
Gunilla T
11-05-2011, 17:59
Kommer ni ihåg denhär gamla tråden? Jag blev ju så glad när jag fick min clematis identifierad av Finn. Förra vintern åt rådjuren upp hela stora plantan och jag trodde att nu var det "the end of the story" Jag klippte bort allt skräp ända ner till rötterna och på sensommaren ifjol började den slå nya skott.
I år (med rådjursstängsel runt trädgården) har den fått utvecklas ifred och nu är den alldeles full med blommor - en riktig överlevare!
[attachment=60504:DSCN02690001.JPG] [attachment=60505:DSCN02700001.JPG]
ingrids
11-05-2011, 18:23
Läste hela historien - vilken härlig växt (i ordets flesta bemärkelser)!
mamamaggan
11-05-2011, 22:02
Vilken historia och vilken vacker klematis. Otroligt att du kunde få ett namn också .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.