Jag höll på att kapa tråden om melamin i kattmaten, nu startar jag en ny här istället.
Miro skrev:
"Efter kastreringen gick hon upp i vikt eftersom hon helt enkelt åt kopiösa mängder. Vi försökte på inrådan av hennes uppfödare att ge henne mer blötmat, bara för att upptäcka att hon numer blir helt rinnig i magen av minsta blötmat helt plötsligt! Alltså fick vi lov att ransonera hennes torrfoder (de får mat tre gånger om dagen + 25% läggs i "aktivitetsboll). Jag har länge varit rädd att det är som du beskriver: att hon går runt och är hungrig men vet inte hur vi ska lösa det när hennes mage revolterar vid minsta försök till byte. HAr du några kloka råd? "
Den allra bästa informationen om kattmat får du här:
http://www.devonrex.se/kokbok/http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html Om katten har diarré som inte ger med sig kan du ge morotspuré och kokt kyckling tills det ger med sig.
Jag brukar ge mina katter mjau på burk men vet att en del katter blir dåliga i magen av det. Mjau tetra ska vara snällare för magen men den är dyrare. Börja med att ge pytteportioner så att magen vänjer sig och rätt bakterieflora kan växa fram. Det är inte fel att ge lite youghurt med levande bakterier också. Dela upp tetran i miniportioner och frys in. Det är bätre att övergången tar lång lång tid och fungerar än att riskera att katten blir dålig i magen igen.
Det har kommit en del nya sorters burkmat som också de bara innehåller kött. Jag köper dem ibland som omväxling men du ska nog ta det väldigt försiktigt och långsamt med foderbyte. Jag tycker mjau är bra. Innehåller bara kött, ingen säd, det är svenskt kött och kräver mindre transporter än importerat foder. Kilopriset ligger på ca15-16 kr, alltså ett bland de billigaste fodren.
Jag barfar mina katter till en viss del, vågar inte göra det helt och hållet eftersom jag är rädd att de ska börja vägra vanlig burkmat. På forumet som jag länkar till kan du få jättebra hjälp om problemmagar.
Angående din katt med cystit så kan katter som äter blötmat få det också men det är nog mer ovanligt. Kanske kan du stänga in den katten i ett eget rum med blötmat ibland tills din andra katt är okej i magen. ( Så gör vi här med en äldre katt som hamnade här när tidigare ägaren dog. Han har levt på torrfoder tidigare och har njursvikt. Han får äta ensam ibland för att inte de andra katterna ska ta hans mat. Njursviktsfodret är tyvärr inte okej näringsmässigt för katter att leva på. )
Det gäller att få katterna (både den med cystit och dålig mage) att dricka så mycket som möjligt. Inte helt lätt att locka en katt att dricka som inte är törstig. En del köper vattenfontän till dem. Det har jag aldrig prövat. Kattskålar som man köper är ofta löjligt små. De tycker bättre om skålar som är så vida att inte morrhåren tar i kanterna. Placera gärna ut vattenskålar lite här och var i olika rum. Mina katter tycker bättre om vattnet när det stått framme ett tag och inte är helt färskt. Därför byter jag inte vatten i alla skålar samtidigt.
Hoppas din katt snart blir bra i magen.