|
Solstorm
29-09-2008, 02:43
Jag höll på att kapa tråden om melamin i kattmaten, nu startar jag en ny här istället. Miro skrev: "Efter kastreringen gick hon upp i vikt eftersom hon helt enkelt åt kopiösa mängder. Vi försökte på inrådan av hennes uppfödare att ge henne mer blötmat, bara för att upptäcka att hon numer blir helt rinnig i magen av minsta blötmat helt plötsligt! Alltså fick vi lov att ransonera hennes torrfoder (de får mat tre gånger om dagen + 25% läggs i "aktivitetsboll). Jag har länge varit rädd att det är som du beskriver: att hon går runt och är hungrig men vet inte hur vi ska lösa det när hennes mage revolterar vid minsta försök till byte. HAr du några kloka råd? " Den allra bästa informationen om kattmat får du här: http://www.devonrex.se/kokbok/http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html Om katten har diarré som inte ger med sig kan du ge morotspuré och kokt kyckling tills det ger med sig. Jag brukar ge mina katter mjau på burk men vet att en del katter blir dåliga i magen av det. Mjau tetra ska vara snällare för magen men den är dyrare. Börja med att ge pytteportioner så att magen vänjer sig och rätt bakterieflora kan växa fram. Det är inte fel att ge lite youghurt med levande bakterier också. Dela upp tetran i miniportioner och frys in. Det är bätre att övergången tar lång lång tid och fungerar än att riskera att katten blir dålig i magen igen. Det har kommit en del nya sorters burkmat som också de bara innehåller kött. Jag köper dem ibland som omväxling men du ska nog ta det väldigt försiktigt och långsamt med foderbyte. Jag tycker mjau är bra. Innehåller bara kött, ingen säd, det är svenskt kött och kräver mindre transporter än importerat foder. Kilopriset ligger på ca15-16 kr, alltså ett bland de billigaste fodren. Jag barfar mina katter till en viss del, vågar inte göra det helt och hållet eftersom jag är rädd att de ska börja vägra vanlig burkmat. På forumet som jag länkar till kan du få jättebra hjälp om problemmagar. Angående din katt med cystit så kan katter som äter blötmat få det också men det är nog mer ovanligt. Kanske kan du stänga in den katten i ett eget rum med blötmat ibland tills din andra katt är okej i magen. ( Så gör vi här med en äldre katt som hamnade här när tidigare ägaren dog. Han har levt på torrfoder tidigare och har njursvikt. Han får äta ensam ibland för att inte de andra katterna ska ta hans mat. Njursviktsfodret är tyvärr inte okej näringsmässigt för katter att leva på. ) Det gäller att få katterna (både den med cystit och dålig mage) att dricka så mycket som möjligt. Inte helt lätt att locka en katt att dricka som inte är törstig. En del köper vattenfontän till dem. Det har jag aldrig prövat. Kattskålar som man köper är ofta löjligt små. De tycker bättre om skålar som är så vida att inte morrhåren tar i kanterna. Placera gärna ut vattenskålar lite här och var i olika rum. Mina katter tycker bättre om vattnet när det stått framme ett tag och inte är helt färskt. Därför byter jag inte vatten i alla skålar samtidigt. Hoppas din katt snart blir bra i magen.
Hej! Vilken nattuggla du är som skiver kl 02! Åh så många bra råd! Kissan med cystit, Java, är just nu inget problem som tur är. Hennes underbara uppfödare skickade en rapport om ämnet med en massa tips så vi har vattenkällor överallt (hon föredrar att dricka ur vanliga glas) Den andra dricker bra att döma av lådbesöken. I övrigt slår vi vatten direkt på burkmaten och eftersom hon slickar i sig den så får hon i sig rätt mycket så. SOm tur är får hon ha maten ifred för den glupska katten med dålig mage, Caramel. Hon sitter artigt och väntar tills java ätit klart på andra sidan rummet. Java är inte heller så intresserad av mat att det känns taskigt att begränsa hennes tillgång. Burkmat för caramel vore den bästa lösningen för oss människor i alla fall eftersom vi bor i lägenhet med en väldigt liten frys och skulle få svårt att husera allt som verkar krävas för enbart BARF. Jag ska testa det du säger om att smyga in henne på blött men de gånger hon fått i sig även lite av den andras mat så blir hon dålig i magen, när hon bara får torrt så går det bra. Det skumma är att hon tålde blött innan hon kastrerades.  Jag ska läsa på på forumet! Efter att ha läst ditt inlägg igår gick jag genast och läste på Javas blötmatsförpackningar. Hon äter bäst om man varierar så vi hade massa olika märken hemma. Flera hade inte bara spannmål utan SOCKER som tillsatts  (Inklusive en Mjao tetra) Bara 2 av 7 innehöll bara kött och mineraler...
Solstorm
29-09-2008, 08:22
Det har pratats en del om sockret i tetran. Tydligen har man sockerkulör i för att det ska se snyggare ut för människor. Fånigt. Andelen socker är ändå så liten att man inte brukar bry sig om det. Om jag inte minns fel så finns det konserveringsmedel i burken men inte i tetran. Många katter tycker bättre om smaken hos tetran. Den har en mer miljövänlig förpackning. Jag har fem katter och backar för priset, därför blir det burkarna här.
ICA har någon sort av sitt eget märke med bara kött i, hette den ica färs kanske? Det finns fler märken men jag kommer inte på namn nu.
Barfforumet som jag länkade till är toppenbra. Det handlar inte bara om barf utan där man ser positivt på burkmat och kan de en hel del om burkmat också. Man kan fråga om hälsa också, inte bara mat. Där finns några som är jätteduktiga på sådant.
Svenska katters forum finns ju också, där är det otroligt många som är aktiva. Många människor som är mycket duktiga men det bliv ofta ett herrans massa tjafs och bråk i trådarna. En del är rent av hatiska mot människor som har andra åsikter än de själva har. Man kan få mycket hjälp där men får sålla bort det vissa människor skriver.
Nattuggla? Skönt att datorn finns när man inte kan sova.
Jag har också hoppat över till denna tråden. Orsak, foderrelaterad fetma på Devon.
Jag har under alla år som kattägasre och uppfödare, gett mina katter minkmat. Kattungar har fötts upp på burkmat. (Dyrt men bra) Sen fick jag en Devon Rex, som fick bejhandlas för tandsten. Veterinären som behandlade, rekomenderade "Sciens Diet, Oral Care" eftersom mina katter inte fick ngt att "tugga på" med bara minkmat?!
Två månader senare, började min katt svälla ngt kopiöst fort! På mycket kort tid hade han fördubblat sin vikt och såg ut som om han skulle ha 7kattungar vilken dag som helst! Min egen vet. misstänkte då torr FIPP, och katten togs för div provtagningar på djursjukhuset. Det visade sig vara FETT!!! Katten skulle nu sättas på diet! Åter rekomenderades fodret Sciens Diet (för katt med övervikt och diabetes)
Prinsen fortsatte att gå upp i vikt. En månad senare hade han tredublat sin normalvikt! Nu började man forska i gener, arvsanlag o.s.v. Själv beslöt jag då att gå tillbaka till minkmaten.
Gissa vad som hände! Katten började gå NER i vikt! Inte fort, men ner i alla fall. Nu kontaktade vet. minkuppfödarna, för att få reda på vilken sammansättning minkfodret har.
Denna vet. rekomenderar numera samtliga kattägare att köpa minkmat, eller burkmat. På hans klinik, går det inte längre att köpa ngt torrfoder till katter.
Prinsen då. Jo han har gått ner ordentligt i vikt. Tyvärr kommer vi nog aldrig få ner honom i normalvikt, men han har åtminstone en midja igen.
Kontentan av detta är: VARNING FÖR TORRFODER TILL KATT!!! Jag är t.o.m tveksam att ge det som godis, efter min erfarenhet. Behöver katterna ngt att tugga på (för tandstenens skull) är det bättre att de får en kycklingvinge lite då och då...
Solstorm
29-09-2008, 09:07
Det låter intressant med minkfoder. Heder åt en veterinär som plocka bort torrfodret. Jag blir lite fundersam på innehållet. Hur är det med taurin tex. Minkar lever ju inte så länge men katter ska förhoppningsvis leva bortåt 20 år eller mer. Låter intressant att låta dem få lite ibland i alla fall.
Vet du någon sida där det finns innehållsförteckning? Jag gogglade lite snabbt men hittade ingen. Såg att det tydligen kan innehåller lax, det ska ju katterna ha mycket lite av. Läste att det liknades vid klass kross också. Det är ju utmärkt att ge katterna om man kompletterar med annat för att få det näringsmässigt balanserat.
Solstorm
29-09-2008, 09:15
Tur för oss på forumet att din time out inte var så allvarlig.
Märkligt att en katt kan gå upp så fort i vikt som Prinsen. Tur att han började gå ner när ni bytte foder.
Jag är inte så hemma på kattnutrition, men bland fisk (som är mitt egentliga område) så har pellets-foder som regel skyhöga näringshalter. Rena broilerfodret, väldigt effektivt om man snabbt vill göda fisk till slaktvikt, men inte så bra för vuxna fiskar som mest går och tar det lugnt.
Jag har tittat lite på kattmatspåsarna, och även om näringhalten inte är riktigt lika hög som i vissa fiskmater så är ändå det mesta av vikten protein och fett. I "blötmat"/kött ligger proteinhalten betydligt lägre.
En katt som äter lika mycket torrfoder som den är van att äta blötmat kommer alltså att få i sig mycket mer näring - och gå upp i vikt.
Solstorm
29-09-2008, 09:50
Det går inte att jämföra innehåll rätt över mellan torrfoder och blötmat. Blötmaten innehåller massa vatten och måste räknas om till torrsubstans innan man kan jämföra. Jag har för mig att det står på den här sidan hur man räknar om, men såg att den håller på att uppdateras nu. http://www.devonrex.se/kokbok/
På det braiga forumet solstorm tipsade om, var det många som rekommenderade minkfoder. Men ett inlägg beskrev att vissa hundar hade fått någon ovanlig typ av cancer och trodde att det hängde ihop med fodret. Hon sa just att eftersom minkarna inte ska leva så länge så kanske det fanns ngt annat i. Å andra sidan verkar de flesta tala varmt om det...
Innehållsförteckningen på minkfodret, fick min vet. hos ngn på jordbruksverket. Exakt hur det är fördelat vet jag inte, men jag vet i stora drag vad fodret innehåller: Mald fisk, malt kött, gröt på fyra sädeslag, blodmjöl och vitaminer.
Detta foder ges även till avelsdjuren, vilkas livslängd är betydligt längre än hos skinndjuren. Dessutom ska ju näringsinnehållet räcka för att honan ska kunna föda upp sina valpar också.
Däremot är minkmaten INTE lämplig för hundar!!!! Den innehåller aldeles för mycke protein och fett!!!
Men som kattfoder är det utmärkt. Det enda negativa, är väl då att det just är malt. Annars har jag gett mina katter minkmat i 27 år nu! Alla har varit fullt friska och slutligen lämnat mig av åldersskäl!
Min första Devon blev faktiskt drygt 17år, en åldersklass man inte kan räkna många devons i! (genomsnitt 9år)
Whiskuchi
29-09-2008, 18:41
Men fisk till katter... 1: är den tillagad eller rå? 2: fisk är knappast lämplig kattmat
CITAT (Whiskuchi @ 29-09-2008, 19:41)  Men fisk till katter... 1: är den tillagad eller rå? 2: fisk är knappast lämplig kattmat Fisken är rå. Dessutom är det rätt mycke kött också.
Whiskuchi
29-09-2008, 19:22
CITAT (MariaS @ 29-09-2008, 19:42)  Fisken är rå. Dessutom är det rätt mycke kött också. Det avgör saken för mig. Rå fisk hämmar upptaget av thiamin (plus att det är för rikt på mineraler och att fiskallergi är den vanligaste allergin katter får). Tacka vet jag Mjau.
Här föredrar katterna fisk framför kött, torrfodret är fisk och mjukmaten är eldorados sardiner. Lilltesslan äter inte rått kött över huvud taget annars, får hon välja på rå köttfärs, köttputs, kyckling, lax eller en god sallad så äter hon salladen. Mjukmat med kött eller kycklingprodukter äter hon inte alls, och äter mycket ogärna köttorrfoder, så visst både kan och vill en del katter ha fisk.....kanske inte så vanligt med en salladsätande katt kanske.
Whiskuchi
29-09-2008, 19:36
CITAT (Pia L @ 29-09-2008, 20:27)  /.../så visst både kan och vill en del katter ha fisk..../.../ Javisst, mina katter ÄLSKAR fisk. Det gör inte fisk till särskilt lämplig föda för det (men som godis då och då är det ok så länge katten inte är allergisk)
LillTesslan är bara kattunge än så länge, så det märks väl inte ännu om hon är allergisk, men jag tror ändå att fisk måste vara bättre än alla svampar hon trycker i sig då hon är ute.....dumkatta!!!! (hon äter svamp så hon spyr!!)
Whiskuchi
29-09-2008, 19:51
Huuuu, och jag som tyckte att en av mina var lite märklig som älskar majs
CITAT (MariaS @ 29-09-2008, 09:46)  Jag är t.o.m tveksam att ge det som godis, efter min erfarenhet. Behöver katterna ngt att tugga på (för tandstenens skull) är det bättre att de får en kycklingvinge lite då och då... Okej, en säkert dum fråga nu men... vadå för kycklingvingar? sånna med ben från mataffären? råa? Lika bra att ställa alla dumma frågor på en gång: kan katter få salmonella?
Whiskuchi
29-09-2008, 20:11
Japp, rå (svensk) kyckling är utmärkt kattgodis. Så länge man inte tillagar det är benen ingen fara, vid tillagning blir de dock sköra och kan skada katten. Katter är enormt motståndskraftiga mot salmonella (och svensk kyckling bär enormt sällan på det, så... you do the math  ) En del katter tycker att vingar är "för mycket" första gången. Jag har läst att kycklinghalsar är utmärkt "prova-på-mat" i så fall, tuggmotstånd men inte lika överväldigande. tillägg: Ungefär halvvägs ner på denna sidan finns ett filmklipp på en liten kattunge, ätandes kycklinghals. Det märks att det är små rovdjur!
Ok! Underbart klipp!  De är så små, men jag tror jag skulle passa mig för att sno mat ifrån en sån liten tiger! Men nu till min nästa fråga!!! Vart köper man en kycklinghals? kan inte minnas att jag sett det i frysdisken...
Whiskuchi
30-09-2008, 06:38
Jag såg en påse på Willys en gång (döm om min förvåning!) Har din affär en manuell chark kanske de kan trolla fram något också
Annars brukar det finnas ett och annat smågodis i inkromspåsen, när man köper hel kyckling.
Ett lite ospecifiserat inlägg...
Mina katter är sedan några år tillbaka till 99% barfade - dvs de får nästan enbart rått kött och en liten del grönsaker. Sedan jag lämnade torrfodersträsket är dåliga magar och tandbekymmer ett minne blott. Råa kycklingvingar serveras dagligen och efter viss tillväjning (hm, stavningen ser skum ut) är det en riktig favorit. Kommer man inte över kycklinghalsar - som jag såg rekommenderas i ett tidigare inlägg - så går vingar lätt att dela. Ytterdelen (den del som har suttit längst bort från kycklngkroppen) delas på längden, mellan de två benen, och den knubbiga delen kan man vid behov skära av lite kött från (men ge för alla del katten köttet också - skär bort gör man bara för att få biten lite mindre)
Katter som får i sig mycket ben - malda eller de som de själva gnager i sig - blir automatiskt fasta i magarna.
Diare kan avhjälpas med hjälp av morotspuré (hemmagjord!) och rå lammfärs.
Matildas kokbok - som länkats till ett par gånger redan - kan inte nog rekommenderas! Botanisera sedan gärna bland Matildas länktips - en riktig guldgruva!
Solstorm
30-09-2008, 11:30
Nu sitter jag här och känner mig vinglig. Katter ska ju inte ha rå fisk precis som Whiskuchi skriver. De ska heller inte äta fet fisk, lite kokt mager fisk ibland kan ju vara okej. Förr gav man ju katterna mycket mer fisk, men det kan bli något skumt med skelettet av fet fisk, minns inte vad det heter. När jag var liten så fick katterna ofta kokt strömming hos mina föräldrar. En katt fick någon konstig utväxt i skelettet som fick opereras. Att det fanns ett samband med maten var nog inte känt på den tiden.
Nu när jag läser det MariaS skriver så blir jag ändå sugen på att ge bara lite som variation. Hmm, tål att tänkas på.
Okej...Inspirerad till att ta min glupska katt caramel ur torrfoder-träsket gav jag henne igår en mini-portion, 10g, av mjau tetra med lammfärs. Och idag är hon helt lös i magen!!! jaja...får testa med 5 gram, men är det inte konstigt att hon ärSÅ känslig? hon åt som sagt blötmat tills hon kastrerades då hon plötsligt inte tålde det längre, möjligen för att hon började äta mer... Snälla säg att detta är normalt och går över snart....
De flesta katter får problem med magen vid foderbyte. Särskilt om de går från torrt till vått foder. (Mer vatten...) Det är bara att hålla ut, det går över.
CITAT (MariaS @ 29-09-2008, 19:35)  Innehållsförteckningen på minkfodret, fick min vet. hos ngn på jordbruksverket. Exakt hur det är fördelat vet jag inte, men jag vet i stora drag vad fodret innehåller: Mald fisk, malt kött, gröt på fyra sädeslag, blodmjöl och vitaminer.
Detta foder ges även till avelsdjuren, vilkas livslängd är betydligt längre än hos skinndjuren. Dessutom ska ju näringsinnehållet räcka för att honan ska kunna föda upp sina valpar också.
Däremot är minkmaten INTE lämplig för hundar!!!! Den innehåller aldeles för mycke protein och fett!!!
Men som kattfoder är det utmärkt. Det enda negativa, är väl då att det just är malt. Annars har jag gett mina katter minkmat i 27 år nu! Alla har varit fullt friska och slutligen lämnat mig av åldersskäl!
Min första Devon blev faktiskt drygt 17år, en åldersklass man inte kan räkna många devons i! (genomsnitt 9år) skulle minkfoder funka på main cooner oxå? om ja, vart köper man det?
Whiskuchi
03-10-2008, 09:20
CITAT (MariaS @ 29-09-2008, 19:35)  Min första Devon blev faktiskt drygt 17år, en åldersklass man inte kan räkna många devons i! (genomsnitt 9år) Är snittåldern på en DRX verkligen bara nio år?
Nu var det många på en gång... mimmin, ja jag har haft minkmat även till Perserkatter och skogisar. Så det går nog utmärkt.
Whiskuchi, ja den är inte högre där. Vet inte varför...
Nu till dagens rapport: Har varit och hämtat 20kg minkmat idag. Passade då på att fråga förhållande fisk/kött i maten. Fick då till svar att det är 17% hela fiskar, typ strömming sill o liknande. Fisken ångas till 45grader innan den mals ner. Sen är det 50% kött, varav hälften slakteriavfall som lever, lunga, njure, hjärta, öron, knorr... ALLT kött och fisk är vet.besiktigat! Dessutom tar minkgården själva prover och analyser på ALLT foder minst fyra ggr/dygn. Minkar är nämligen mycke känsliga för vissa bakteriefloror (fick inte reda på vilka) och behöver sedermera mycke färskt foder.
Min kisse med den känsliga magen blir inte längre helt lös av 10g mjau!!! Nu kör vi på med 20 g (dvs typ 2 matskedar om dagen!!!)
Whiskuchi
13-10-2008, 17:56
CITAT (MariaS @ 03-10-2008, 16:35)  Whiskuchi, ja den är inte högre där. Vet inte varför... Märkligt. Jag känner både devonägare och -uppfödare och har aldrig hört det förr. CITAT (Miro @ 10-10-2008, 08:23)  Min kisse med den känsliga magen blir inte längre helt lös av 10g mjau!!! Nu kör vi på med 20 g (dvs typ 2 matskedar om dagen!!!) Yay! Sakta men säkert, detta kommer gå vägen!
Varför ge minkfoder till katt när det innehåller spanmål?
Om man nu vill undvika de olämpliga ingredienserna i torrfoder, varför då gå till ett blötfoder som innehåller både säd och fisk? Å har verkligen mink och katt samma behov?
Anki på Öland
27-10-2008, 10:36
Skall på tisdag åka till Djursjukhuset och hämta en moderlös hittekattunge till det gruppboende där jag jobbar. Ge mig lite handfasta råd vad vi skall ge den för mat. Vi hade en katt i 14 år där tidigare, en som en dag 1989 promenerade in och bestämde sig för att stanna (den var då ca 3 år), den åt bara Sience Diet torrfoder från den dagen den kom dit. Den var aldrig sjuk en dag i sitt liv. Eftersom jag själv intresserar mig för vad jag stoppar i mig för mat och likaså tänker på vad jag ger mina hundar vill jag att katten skall få så bra mat som möjligt. Anki
Whiskuchi
27-10-2008, 13:56
Jag är av åsikten att även en dålig burkmat är bättre än torrfoder, så jag skulle ge katten burk-Mjau (av flera orsaker - att det är svensktillverkat och innehåller 100% animalier är sakerna jag gillar mest)  Katten är ju köttätare, och torrfoder innehåller för mycket vegetabilier och på tok för lite vatten
Hej! Har haft katter i hela mitt liv och aldrig brytt mig vad dom äter. Nu har jag fått tillökning i familjen av smillan (se bilder separat tråd). Så jag har börjat titta på olika kattmater (om nu kan säga så låter inte rätt. Jag har funnit detta.Blöt mat (burk) innehåller cirka 10% protein (varav hälften från djur) och 80% vatten. Kostar runt 15-30sek/kg.
Torrfoder innehåller cirka 30% proteiner och 10% vatten kostar runt 20-120sek/Kg.Hoppsan katt påtangentbord svårt skriva. Nu biter den mig i tårna aj aj. Tillbaka till ämnet. Finns ett märke som sticker ut lite Orijen som innehåller 45% protein. och kostar 65sek/kg i 7kg säck. Kanske inte sådyrt om man tar hänsyn till vattenhalten.
Vad som är bäst för katten vet jag inte. så jag tänker blanda bjuda på två rätter Mjau burk och Orijen/perfect fit.Katterna får välja.
Mjau
Vi hörs
Whiskuchi
27-10-2008, 18:00
Man kan inte jämföra innehåll i kattmat om man inte räknar om till torrvikt
Solstorm
27-10-2008, 19:12
Burkmat som innehåller 100% kött är det bästa för kattens hälsa om man köper färdigmat. (Allra bäst är barf men det kräver lite mer) Mjau på burk kostar 15-17 kr/kg ungefär. Det är absolut högkvalitativt foder och hör ändå till de billigare fodren. Det finns några märken till som bara innehåller kött.
Anki på Öland
27-10-2008, 21:16
Tack, Mjau får det bli då, lätt att få tag på också så det alltid finns hemma! Anki
Var kan man hitta såna godsaker till kissen då? Typ kyckling halsar och sånt i chark disken eller??
Nu kommer en lite folisofisk fråga: Som jag tidigare sagt i denna tråd så har jag blivit inspirerad att byta till blötmat. Detta får gå lite i taget. Jag har nu märkt att ingen av katterna är jätteförtjusta i Mjau. Den matglada äter den motvillig (och nu får hon ändå bara 80g/dag) och den andra smakar och går därifrån (och hon är egentligen lite för smal). De äter andra bötmatsmärken (typ sheba och gourmet) med god aptit men dessa är för dyra för att ha som helfoder...
så vad gör man...? vänjer de sig? äter de när de blir tillräckligt hungriga? känns taskigt att göra så.... speciellt läskigt med den smala kissen, Just nu får de än så länge blandat....
hI! dOM ÄTER SÅ SMÅNINGOM.Dom vill bara försöka att lura dig!
CITAT (Carl @ 28-10-2008, 12:55)  hI! dOM ÄTER SÅ SMÅNINGOM.Dom vill bara försöka att lura dig! Och dom lyckas! jag är nog en rätt lättlurad och blödig typ
Whiskuchi
28-10-2008, 17:28
CITAT (Miro @ 28-10-2008, 11:41)  Nu kommer en lite folisofisk fråga: Som jag tidigare sagt i denna tråd så har jag blivit inspirerad att byta till blötmat. Detta får gå lite i taget. Jag har nu märkt att ingen av katterna är jätteförtjusta i Mjau. Den matglada äter den motvillig (och nu får hon ändå bara 80g/dag) och den andra smakar och går därifrån (och hon är egentligen lite för smal). De äter andra bötmatsmärken (typ sheba och gourmet) med god aptit men dessa är för dyra för att ha som helfoder...
så vad gör man...? vänjer de sig? äter de när de blir tillräckligt hungriga? känns taskigt att göra så.... speciellt läskigt med den smala kissen, Just nu får de än så länge blandat.... Har du provat tetrorna också eller bara burkarna? Mina vägrar tyvärr burkarna men tetrorna är smaskens. ICAs egna burkar är också ok, iaf burkarna med färs. Pjater - japp, hör efter i charkdisken. Har de inget för tillfället bör de kunna ta in
Solstorm
28-10-2008, 18:34
Roligt att höra att din katts mage vant sig vid Mjau så bra nu Miro. Jag tror att det bästa är att ta helt ta bort godismaten ett tag och bara ge mjau. Då slutar de att gå och vänta på annat när det aldrig kommer. Tetrorna brukar vara godare, det är bra storlek på förpackningen och mer miljövänlig förpackning. Jag tycker förstås att de är för dyra och är glad att mina äter burkmaten. Om man vill ge godis så är grishjärta uppskattat. (Fast jag har en katt som vägrar, när han känner doften av rått kött så går han och tuggar på en kofta i stället  . Hans hårbollar som han spyr upp är blåa. Han är taskigt vaggad, fick bara torrfoder hos uppfödaren så jag är glad att han i alla fall äter burkmaten här).
Anki på Öland
28-10-2008, 23:03
Nu är kattungen hämtad och installerad. Felix fick han heta. Han hade ätit Science Diet på Djursjukhuset så vi fick resten av påsen med oss. Var sen nere på ICA för att köpa ett par burkar Mjau. Dom stora burkarna var tillsatt socker i! Så dom avstod vi från.......  sen jämförde jag innehållet i tetrorna (där inget socker var tillsatt) och ICAs egna burkar. Det var lika innehåll, bara kött, samma mängd vatten, samma vitaminer och mineraler och ingen av dom var tillsatt socker i - så det blev ICAs burkar för dom var 3:- billigare..... Anki
Whiskuchi
29-10-2008, 08:55
Mjau-burkarna innehåller 0,025% socker (har jag för mig) enligt Doggy, det är bara sockerkulör
Tetrorna äter båda tjejerna rätt så bra av... Mjaus burkar smakar de av i alla fall, så hoppet finns, och ica ratar de helt. Men läget blir ju annat när de båda får endast blötmat, för då kan de ha tillgång hela tiden eller i alla fall längre och då är det ju lättare att gå och småäta. Nu måste vi reglera tillgången lite för att den glupska inte ska äta för mkt... Tetrorna kan vara en kompromisslösning, men det kan ju bli lite dyrt i längden, så jag hoppas de vänjer sig vid burkarna.... Idag är vi uppe i 100g! Tack för all hjälp allihop!
Anki på Öland
02-11-2008, 20:31
Vill bara visa en bild av vår lilla "vårdkatt" Felix. En jättemysig katt är det!!
[attachment=26799:6.jpg]
Anki
CITAT (Anki på Öland @ 02-11-2008, 20:31)  Vill bara visa en bild av vår lilla "vårdkatt" Felix. En jättemysig katt är det!!
[attachment=26799:6.jpg]
Anki Riktig liten sötnos! är han lika busig som han ser ut?
Anki på Öland
10-11-2008, 21:28
CITAT (Miro @ 10-11-2008, 08:07)  ...........är han lika busig som han ser ut? Ja det är han  full rulle!! Men han har stora ytor att rejsa över och många att bli klappad av och kelad med  ANki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|