| |
Ännu ett vansinnesdåd., 5-åring dödad |
|
|
|
|
12-09-2003, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
10 september va de fullmåne
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
|
|
|
13-09-2003, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662

|
mördaren har ju erkänt nu, han hade sett anna lindh nyheten strax innan han for ut.... och honnom skulle de snart släppa... Man var fick han knviven ifrån? På sådanna härna inrättningar borde de inte så tillgång till sådant...
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 00:44
|
Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 1 111

|
Ska man nu ha ett öppet och mänskligt och demokratiskt samhälle som svenskarna tycker sig vilja ha och berömmer sig för - så har det ett pris. Och vill man inte låsa in sådana här dårbollar på obestämd tid (minst 20 år krävs det för att deras driftsliv ska lugna ner sig) så får man vara beredd på att oskyldiga människor (och barn) dör. Det är bara att välja. I Sverige har man ju valt att släppa ut galningar som man i Finland inte ens skulle drömma om att släppa ut ens på en övervakad frigång.
Skulle Anna Lindhs mord ha skett på ett motsvarande ställe i det centrala Helsingfors skulle mördaren ha varit registrerad på minst femton olika bandande videokameror - och han skulle redan ha åkt fast. I Stockholms centrum finns tydligen inte en enda övervakningskamera i bruk - ofattbart!
I och för sig kan man fråga sig vad detta har att göra med vansinnesdådet mot femåringen? Jo, kanske man borde vara mer försiktig i Sverige och inte släppa ut alla dårbollar på så lösa boliner som man gör i Sverige. Varken dom eller någon annan mår bra av dom att släpps ut hur som helst.
Micke
(f.d. sinnesjukvårdare - ja det är faktiskt min officiella titel, hur absurt det än låter - i Finland, 8 år på sluten "tung" psykiatrisk avdelning - som vårdare...)
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 13:19
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Sjuka människor skall vara i tryggt förvar på anstalt. Både för sin egen säkerhet och andras. Sedan kan man undra var galanskap kommer ifrån. Är det ärftligt kroppligt sjukdomsbetingat eller kommer det av en taskig uppväxtmiljö. Eller ytterligare ett alternativ. Kommer det från en till ytan bra uppväxtmiljö men där man inte har vuxna som bryr sig. Vuxna som formar den nya generationen helt enkelt, fattar att barn blir som man själv gör , inte som man säger åt dem att göra. Jag tror att det finns alla sorternas galenskap. En del av dom kan vi förhindra andra inte. Tänk bara tanken, alla barn föds oskyldiga. Dock är inte alla barn varken önskade eller älskade. Hur går det för dom? Troligtvis står de för en hel del av den galenskap som uppträder i vuxen ålder. Det är nästan lika illa att inte bry sig, fostra eller att försöka köpa sig fri från sitt ansvar som förälder som att slå misshandla missbruka barn. Många barn som blivit misshandlade som barn säger ofta att det var den psykiska misshandeln som var den värsta. Trots att allt verkar hopplöst, att våldet verkar ta över så kan vi alla göra något i det lilla. Att låta våra barn bli sedda, att lyssna, och våga sätta gränser och framförallt ge kärlek. Ju fler barn som blir utsatta för den kuren desto färre galningar har vi i den vuxna generationen. Dom galningar som finns och kan skada andra skall däremot vara på sjukhus.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 13:35
|
Medlem
Antal inlägg: 338
Medlem nr: 2 221

|
CITAT (Ina @ 11-09-2003, 15:25) Jag bojkottar för det mesta tv-nyheter och håller mej till radio och tidningar. För mej räcker det att läsa och höra ... och, som slutkläm; Ja, jag vet att dom otrevliga sakerna händer - jag försöker inte att säga att vi inte skall låtsas om dom, jag vill bara att dom positiva sakerna som faktiskt också sker skall få lite mer utrymme! Universums lag säger, att när vi är tillräckligt många, som tänker på samma saker, det är då det blir verklighet! Du har fullständigt rätt i att vi måste koncentrera oss mer på positiva saker för att minska ondskan. Utan att blunda för vad som händer förstås. Allting börjar med en tanke... Det är inte fel att hålla sig underrättad via massmedia, men risken är att dom negativa tankar vi får till oss där stannar kvar hos oss. Jag har medvetet försökt undvika att matas med våldstankar via tv:ns nyheter. Så länge rädslan får styra oss människor, så länge kommer vi att bekämpa varandra.... Begrunda det onda som händer, men låt tankarna fyllas med godhet...... Hitler försökte skapa en stormakt med våld, det gick inte. Nu står länder i kö för att få vara med, på en fredlig, frivillig väg. Är det kärlek eller pengar det handlar om?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 15:34
|
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12

|
CITAT (Saiai @ 14-09-2003, 14:35) Nu står länder i kö för att få vara med, på en fredlig, frivillig väg. Är det kärlek eller pengar det handlar om? Det kanske inte går att säga om det är det ena eller det andra - det kanske handlar om både och....
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
Men hur stor är godheten och för vem? Ännu har dom inte tagit ner valaffischerna, och bilden av Anna Lindh fick mig att haja till. Stackars hennes familj, men samtidigt har dom något mycket stort, som det är få förunnat. Dom har ett enormt stöd. Jag ser på dessa enorma mängder av blommor, och jag tänker på, att överallt hålls det en tyst minut för Anna Lindh. Alla mässor, alla tal, alla manifestationer, alla kondoleanstelegram, allt skriveri och allt i TV och radio osv osv. Vilka tysta minuter, blommor, tal, mässor, manifestationer, kondoleanstelegram, fick uteliggarna, som frös ihjäl på en parkbänk eller i en portgång. Dom ensamma gamla som ligger döda i månader innan någon hittar dom. I morse sa dom på radion "Ett helt lands folk är i chock och förlamade av sorg". Men nästan dagligen misshandlas människor till döds. Unga människor dör av en överdos, eller i så dåligt skick att dom dukar under för den minsta förkylning. Gamla mer eller mindre svälter ihjäl på flera av våra serviceboende. En man med en bruten rygg och revben misshandlas på det grövsta i tre dar på ett serviceboendet innan han dog. Varför blir vi inte chockade och förlamade av alla dessa som mister livet på sådant fruktansvärt sätt? Men det blir bara en liten notis i en tidning eller ett litet inslag på TV. Dessa som tydligan är vårat samhällets spetälska, får inga tårar eller tysta minuter, ingenting för någon av dessa oönskade, glömda, osynliga och bortvalda. Är det så att i dag kan vi bara beröras när det är kändisar som dör eller far illa? Vi talar så vackert om demokrati, men vad är det för demokrati, där bara vissa räknas, vara värdiga vår empati och medkänsla. Med detta vill jag inte på något sätt misskreditera Anna Lindh. Jag är fullständigt övertygad och helt uppriktig när jag tror att hon var en alldeles underbar människa och bara ville väl. Men jag kan inte med den här kultförklaringen som har pågått de här senaste dagarna, och ännu värre blir det vid minneshögtiden och dagen för begravningen. Tänk om bara några av alla dessa vackra ord, blommor och tårar, hade nått till dom som aldrig några fick. Precis samma tanke hade jag när uppståndelsen runt Dianas död var som värst. En sommarkväll för en 8-9 år sedan var min man och jag ute och cyklade. Då fick vi syn på ett bylte som låg på en parkbänk, tillsynes livlös. Vi stannade och gick fram till byltet som visade sig vara en redlös berusad medelålders kvinna. Satte mig på bänken och försökte få kontakt med henne, i hopp om att få reda på var hon bodde. Men det var resultatlöst. Folk gick och cyklade förbi, men inte en kotte brydde sig. Efter ett tag gick jag till en bensinmack och försökte ta reda på var Frälsningsarmén fanns, det fanns ingen här i Nybro, bara i Kalmar. Försökte höra om det fanns någon annanstans att få tak över huvudet på kvinnan. Det fanns ett ställe, men det fick jag reda på långt senare.Varför tog jag inte hem henne själv, varför var det andra som skulle ta hand om henne? Just den kvällen kunde jag inte. Till slut var det bara polisen kvar, men här i Nybro fanns/finns det inga poliser på helgkvällar, bara patrullerande bil från Kalmar. Så det blev att ringa till Kalmar, där fick jag beskedet att dom kunde inte komma förrän om två timmar, så det var bara att vänta. Till slut kom det en bil och en snygg ung och tillsynes trevlig polis klev ut. Vi förklarade situationen för honom och då säger polisen så här: Jag ljuger inte, jag har vittne på vad han sade. " Sådana där borde man slänga framför en lastbil" Jag blev så häpen och överraskad så jag kom helt av mig. I stället borde jag ha gett karlskrället en smocka, visserligen hade jag åkt dit för våld mot polis, men det hade det varit värt. Han kunde inte ordna något för kvinnan, men lovade att kontakta ett närliggande samhälle som han trodde kvinnan bodde i. Ytterlig väntande en timme så kom nästa bil och nu hade kvinnan vaknat till. Ur bilen kommer två snygga glada leende ungdomliga poliser. Till oss är dom hur trevliga som helst, men när dom talar med kvinnan blir dom direkt nedlåtande, och så kommer det. "Har du tackat dom snälla människorna som har tagit hand om dig? Nu måste du räcka fram handen och tacka dom" Kvinnan kunde vara deras mormor, men dom behandlade henne som ett treårigt barn. Var fanns nu kärleken empatin och omtanken? Någon sade senare. "Jag hade aldrig gått fram till någon som ligger på gatan, det kan ju vara ett fyllo."Men kan inte ett fyllo få ett infarkt, eller någon annan dödlig sjukdom, som behöver snabb insats? Var finns kärleken?? Som Felix matte skrev. Vi måste känna empati för att kunna ändra vårt samhälle.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 17:52
|

Medlem
Antal inlägg: 566
Medlem nr: 1 716

|
Intressant etisk fråga: ska man då låsa in alla som kan tänkas begå våldsbrott?? Mannen som dödade femåringen hade aldrig begått våldsbrott förut. Det finns många exempel på människor som begår vådlshandlingar utan att ha uppfattats som kapabla till det. Ska man låsa in alla???
Vet inte om jag vill leva i ett sådant samhälle.
--------------------
zon 1 Ett steg i taget så är man på väg
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 17:56
|

Medlem

|
Vilket våldsbrott är värst, den som håller i kniven, eller den som står vid sidan och låter det ske? Vem skall då låsas in?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2003, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 92
Medlem nr: 928

|
En förmodligen kontroveriell fråga: Sak man nånsin gå fri igen efter att man dödat en människa? Psykiskt sjuk eller inte? En människa är ju ändå död.
Angående femåringen i Arvika fick jag idag veta att ett av de sex barn som var kvar ute var son till en barndomskamrat till mig. Ödet ville väl att det inte var han som skulle dra nitlotten. Usch vad hemskt det känns....
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 08:19
|

Medlem

|
Det beror väl på hur man ser på straff - handlar det enbart om vedergällning, eller om skydd för allmänheten - så förespråkas förmodligen inlåsning i all evighet. Har man någon tro på att människor kan förändras (som jag) anser man att man avtjänar sitt straff - helst med behövlig vård och sedan släpps man ut. Jag säger inte att det är enkelt - vet ju från insidan vilka bristande resurser ex. psyk och missbruksvården har, och vilken i princip obefintlig "rehabilitering" som sker på fängelserna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Det har väldigt länge varit ’humant’ att låta gamla bo ensamma i sina lägenheter, låta mentalsjuka bo utan tillsyn, mördare, missbrukare, alkoholister blandas med ’vanligt’ folk. Med följd att väldigt många människor är väldigt ensamma idag, ofta vanvårdade och ibland gör de illdåd, lik detta. Det är inte humant att stänga alla institutioner – där fick man åtminstone mat, hygien och lite sällskap.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 14:47
|

Medlem

|
Där slog du huvudet på spiken Hannele.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 15:56
|

Medlem

|
Vem sa något om att det var humant att stänga alla institutioner? Jag vet allt för väl genom jobbet vilka effekter den s.k. psykreformen har fått.
Jag kommenterade bara att det inte alltid är den självklara lösningen att "stänga in dem". Efter sådana här tragiska händelser kommer så ofta sådana tillrop.
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|