| |
Gallica rabatt!, Rosa mundi med sällskap? |
|
|
|
|
03-01-2009, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Intressant Tuscany-diskussion, jag har också funderat på skillnaden mellan TUascany och Tuscany superb. Dom ser rätt lika ut.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2009, 11:25
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
CITAT (Stiffe @ 02-01-2009, 02:00)  The: Då är vi två om att karaktärisera vissa rosers doft som handkräm. Tyvärr en negativ association för min del. Rosor som doftar handkräm vill jag inte ha.
T ex så doftade Venusta Pendulan i år riktigt mycket, (handkräm för övrigt tyvärr). LÅG beskriver den ju som doftlös, och så vitt jag kan komma ihåg har den aldrig tidigare doftat nämnvärt. Jag ser också handkrämsdoften som negativ. Och i år åkte jag till Fredriksdal och konstaterade att Venusta Pendula doftade riktigt starkt av handkräm. Så den strök jag direkt. Förstod inte heller varför den benämndes som doftlös, men tydligen var det här året ett undantag. Inget ont om alla som tycker om Venusta Pendula, förresten...
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2009, 22:48
|

Medlem
Antal inlägg: 710
Medlem nr: 13 877

|
Nej, nej, folk tycker olika, och det är nog bra. Tänk vad trist om alla tyckte om samma saker, och ville ha t ex samma rosor - vad enformigt. Dessutom kan man ju inte bli positivt överraskad av saker som man trodde att man inte tyckte om!  Nåväl. sist men inte minst, så har jag ju i år införskaffat en Venusta Pendula, så inte kan man racka ner på folk som har den minsann.  Jag tycker fortfarande inte om doften, och inte heller doftlösa rosor, men väl omväxling, och dessutom har jag satt den långt bort bakom vedboden. Tanken är att den ska synas från uppfarten på 100 m håll! Ett vitt "skum" i blodlönnen, några meter upp. Då behövs en starkväxande och härdig ros som inte fryser ner, och då jag redan har 3 Hybridor så ville jag ha något annat. /S
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2009, 23:34
|

Medlem

|
oops jag trodde denv ar doftlös... jag har sat tmin alldeles nära helenae och nära entrén.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2009, 01:37
|

Medlem

|
Det är den nog mestadels också. LÅG har ju beskrivit den som doftlös. Visserligen kan det ha blivit ett fel då så mycket information om så många rosor sammanställts, men om inte jag missminner mig så var förra året första gången jag kände någon doft. Tror jag skulle komma ihåg det, eftersom jag reagerade med rejäl förvåning i somras då jag tydligt kände att den doftade. Det var jag inte inställd på då jag förväntat mig att den skulle vara doftlös.
Det är lurigt med rosdofter, (se nytt inlägg om just det), de, precis som färgerna, varierar med vädret och tiden på dagen. Kanske också med åldern?
Du kan nog sova lugnt. Skulle bli förvånad om du känner någon annan doft än Helenans, inte minst om några år när den vuxit till sig. Den är rejält starkdoftande, och sprider sin doft rejält sägs det. Jag vet inte själv, för mina är inte så stora och omfångsrika än.
/S
|
|
|
|
|
|
|
|
12-01-2009, 08:52
|
Medlem
Antal inlägg: 369
Medlem nr: 16 600

|
Tack Stiffe för bilden på din vackra gallica häck!! Jag ser fram emot att få plantera mina! Hur länge tog det innan rosorna nådde höjden på bilden?
--------------------
Cecilia
Norrlandskusten zon 5/6
|
|
|
|
|
|
|
|
13-01-2009, 23:12
|

Medlem

|
Hmm, tuff fråga. Hippolyte planterades hösten 2006, och redan hösten 2007 var den uppe i 120 cm (fullhöjd). Men, den plantan var ett praktexemplar (=läs undantag). Det är den enda av Gallicorna som är över metern. Duchesse de Angouleme är äldst, planterad hösten 2004. Conditorum spettades ner våren 2005. Tuscany Superb är relativt nyplanterad, hösten 2006. Som du ser, eller snarast inte ser, så syns i princip inte Tuscanyn bakom Hippolyten. Det är alltså de två senaste planteringarna, där den ena är den största och den andra den minsta rosen. Officinalisen, (den skjuter rotskott), är samtida med Conditorum, dvs våren 2005. Rose de Rescht (x3) är från ... någon gång 2004 - 2005. Kazanlikarna är från hösten 2004. De är uppe i 120-130 cm, men de hade högst sannolikt varit högre om de stått lite skuggigt. Slutligen Isphahanen, den är från hösten 2005, och den är rotäkta och har därför vuxit långsamt. Den är nog dock också uppe i ca 120 cm nu. Kazanlik & Isphahan är ju då inte gallicor utan damascener, och blir lite större (1.5 - 2 m). Rose de Rescht ska enl LÅG bli 1.5 m, men inte dessa. De har stått och stampat på sin nuvarande höjd (70 - 80 cm) i 3 år. Har läst någonstans att det inte bara är mina som är förkrympta, utan att det mer är regel än undantag. Rose de Rescht är halvgallica, även om Biferagruppen också kallas höstdamascener. Alltså tyckte jag att det kändes som en bra övergång mellan gallicorna och damascenorna. Ännu en pedagogisk bild: så här såg det ut sommaren innan (2007).
Schersmin___mittrabatt_baksida.JPG ( 165.85k )
Antal nedladdningar: 32/S
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 16:49
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Så bra din roshäck har växt till sig,jättefin är den.Jag har en sk röda rosrabatt med gallicor men även andra rosor,för att det inte ska ser dyster ut har jag planterat in några rosa rosor som förstärker och framhävar den mörka färgen.Jag har där: Great Westwern,Charles de Mills 2 Apotekerrosor,Hansa,Tuscany Superb,Adele Prevost,Rose de Rescht, Henri Martin, Mme Boll(tjurpelle)Terese Bugnet,Le Rosier Leveque och Poulsens Pearl.Jag har brddat rabetten nu så där får lite fler rosor plats tex en del av mina sticklinger.
2008_07_06_0309__Large_.JPG ( 122.4k )
Antal nedladdningar: 34En del av rabatten som har grannens staket som gräns,bilden är inte speciellt bra.
Redigerat av renate: 15-01-2009, 16:51
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 20:50
|

Medlem

|
Det måste vara en imponerande syn under blomning. Bara godingar. Där bör också vara ett visst ros-os? Vad menar du med att Mme Boll är en tjurpelle? Jag har precis införskaffat henne, (ja, hon gick under namnet Comte de Chambord, men jag utgår från att det är taget, och om det händelsevis inte är det så gör det inget). /S
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Stiffe @ 15-01-2009, 20:50)  Det måste vara en imponerande syn under blomning. Bara godingar. Där bör också vara ett visst ros-os? Vad menar du med att Mme Boll är en tjurpelle? Jag har precis införskaffat henne, (ja, hon gick under namnet Comte de Chambord, men jag utgår från att det är taget, och om det händelsevis inte är det så gör det inget). /S Min Mme Boll måste vara ett måndagsexemplar den vill inte växer bra,har blommat några somrar men aldrig remonterat.Jag köpte den 2002 tror jag det var hos Flora Linnea,den är flyttat nu till den röda ros rabatten.Efter komposthot sträckte den lite på sig.Jag hoppas den utvecklas till en anständig buske och blommar bra till sommaren annars får den fara till roshimlen.
PICT6368__Large_.JPG ( 144.33k )
Antal nedladdningar: 27 Mme B 2007
Mme_Boll_vill_inte_v_xer_sig_stor._1__Large_.JPG ( 98.73k )
Antal nedladdningar: 25 Mme B 2006
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 23:00
|

Medlem

|
Håller emd om att det var lite ynklig tillväxt  Men rosorna var fina.
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|