Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Får man ta frön?
          Ingrid Zon3
          Inlägg 07-10-2008, 19:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Fast allemänsrätten gäller väl inte planteringar, iaf gäller den inte på min tomt! Men om någon vill ha frön så får de gärna fråga och såvia int fröna i fråga är inbäddade i frukt så kommer svaret bli ja.

Att hyfsa till kommunens planteringar av sommarblommor är säkert inga problem, de har värre saker att ta hand om.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Alba
          Inlägg 15-10-2008, 14:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Ja visst har det hänt att några fröer hoppar ner i min ficka.....sånt händer ju alla....eller.

Jag har länge undrat om man får eller inte. Nu gjorde jag slag i saken och mejlade till Parkförvaltningen där jag bor.
          De svara så här:

Detta är en fråga som vi inte får så ofta.
          Svaret är att så länge man inte skadar plantorna så är det tillåtet att samla frö till skillnad från att plocka blommor innan de vissnat. Beträffande perenner så är det ofta meningen att fröställningar ska stå över vintern vilket naturligtvis innebär att frön från dessa inte kan plockas

Ni na ni na ni na na ☺ ♪ ♫ ♪♫.....nu går jag med en påse.....nej tok då....inte en ICA-kasse.....bara liten påse.

Frihet under ansvar. yes.gif

Redigerat av Alba: 15-10-2008, 14:50

Citera
          Heda
          Inlägg 15-10-2008, 15:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag tror inte att vi är så himla många som gör så här, så vad 17! Tror mer att trädgårdsgubbarna och gummorna i kommunen tycker att det är roligt att någon visar intresse och uppskattning! Man skulle ju inte ta några fröer om man inte gillade växterna, så på så sätt är det ju en fantastisk komplimang!! happy.gif

Här har dom börjat skövla bort sommarplanteringarna och jag undrar särskiljt om de sparar Dahlia knölarna eller kastar dom?!? Någon som vet? Det fanns en underbar plantering, som jag passerade varje dag på väg till jobbet, med lila-vita dahlior och Jätteverbena tillsammans med lila och ljusgula petunior! Dom där Dahliorna hade jag velat veta vad de hette?!

Jag skulle sno fröer från perenner också om jag hittade några som jag gillade! ninja.gif jag har ju till och med snott plantor utanför mitt jobb (från kommunen).....en bortglömd före detta hundrastgård med små, snart döda Rosenplister bland nässlor och kirskål.... ninja.gif säg inget....om jag inte hade tagit dom hade de ju snart varit borta endå innocent.gif jag räddade ju dom....från att ha varit två rankor med kanske 5-10 blad till nu...stora frodiga tuvor i min rabatt!!! Dom är i alla fall glada över att slippa ifrån "nässeldöden" devil.gif

Hoppas att ingen anmäler mig nu...... sad.gif så att polisen kommer och hämtar mig... wacko.gif .

//Heda

Citera
          lissa
          Inlägg 15-10-2008, 19:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Blev faktiskt lite förvånad över att svaret till Alba blev att dom låter blommorna fröa sig för att dom ska ta sig året därpå, för det blir ju en himla massa jobb med gallring ogräsborttagning dyl,. Det enda jag kommer ihåg att jag har sett frösatt är små gräsmattor framför husen men dom kanske inte avser blommorna i rondellerna, utan andra sortes plantering i parker tex..
          Lökar skulle jag absolut fråga någon av trädgårdsmästarna om du ser någon... för visserligen är dom dyrare i inköp än vad blomsterfrön är, men det är ju massa jobb med lökar.. Dom ska tas upp försiktigt, ansas,,namnmärkas behandlas mot ohyra o mögel så att dom inte smittar varandra. Dom tar ju stor plats att förvara, och under den tiden ska dom ju ha viss temperatur också..just plats är antagligen ett problem det med, men dom kanske har kontrakt med någon plantskola som tar hand om dom över vintern...eller ska tex Dalior vara i marken över vintern ??
          Nu blir jag dessutom fundersam över om jag överhuvudtaget har sett lökväxter som växer sig stora på plats confused.gif Dom brukas väl placeras ut som små färdiga plantor...
          Men jag kanske är alldeles för skeptisk, så det vore intressant att höra om någon vet hur man gör i praktiken, för teorin är ju ofta en helt annan sak giggle.gif

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-10-2008, 20:59
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Heda @ 15-10-2008, 16:46) *
          jag har ju till och med snott plantor utanför mitt jobb (från kommunen).....en bortglömd före detta hundrastgård med små, snart döda Rosenplister bland nässlor och kirskål.... ninja.gif säg inget....om jag inte hade tagit dom hade de ju snart varit borta endå innocent.gif jag räddade ju dom....från att ha varit två rankor med kanske 5-10 blad till nu...stora frodiga tuvor i min rabatt!!! Dom är i alla fall glada över att slippa ifrån "nässeldöden" devil.gif

Hoppas att ingen anmäler mig nu...... sad.gif så att polisen kommer och hämtar mig... wacko.gif .

//Heda

Anmälla någon som är vänlig och tar hand om försummade växter, snarare är du värd en eloge tummenupp.gif
          Jag frågade ju parkförvaltningen om jag fick ta fröer och fick ett halvt löfte så när jag var i stora staden nästa gång gjorde jag slag i saken och givetvis kom de i bil just som jag hängde mig över en plantering - de skrattade åt mig - vilket sätt!

Citera
          Heda
          Inlägg 16-10-2008, 18:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Tack Ingrid!! smile.gif Jag visste väl att vi blomstervänner skulle känna likadant! rolleyes.gif

Så nu kan jag ju lika gärna berätta att på samma ställe såg jag en dag en liten, liten blå blomma nere bland nässelstjälkarna....en Kaukasisk färgätmigej!! Den hade bara två små blad kvar och att den hade överlevt bland meterhöga nässlor var ju fantastiskt!! Den fick genast följa med hem och har nu i alla fall fem blad, till våren tar den nog fart och tackar mig med vackra blå ögon!! wub.gif

Om det inte hade varit för rosenplistern hade jag ju aldrig gått och spejat efter mer och den stackaren hade stått och dött inne bland nässlorna..... sad.gif . Fast många tycker nog att - Äh, den där lilla fula! Kostar ju bara 30 spänn i plantskolan!

Varje liten planta är ju värd ett bra liv, eller? 000.gif Kanske skulle jag starta "Bortglömda blommors vänner" eller "Blommornas Rätt i Samhället"? wink.gif

//Heda

Citera
          lissa
          Inlägg 17-10-2008, 00:49
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Heda @ 16-10-2008, 19:43) *
          Tack Ingrid!! smile.gif Jag visste väl att vi blomstervänner skulle känna likadant! rolleyes.gif

Om det inte hade varit för rosenplistern hade jag ju aldrig gått och spejat efter mer och den stackaren hade stått och dött inne bland nässlorna..... sad.gif . Fast många tycker nog att - Äh, den där lilla fula! Kostar ju bara 30 spänn i plantskolan!

Varje liten planta är ju värd ett bra liv, eller? 000.gif Kanske skulle jag starta "Bortglömda blommors vänner" eller "Blommornas Rätt i Samhället"? wink.gif
          //Heda

Just dom blommorna sm man har lyckats rädda, tycker jag att man glädjs mest över...och där spelar priset på plantskolan ingen roll.. så både BBV och BRS är nog lika bra båda två att starta tummenupp.gif

Ingrid...jag ...öreställde mig dig hängande över staketet just när dom kom och fick mig ett gott skratt jag med, a0a.gif
          Å andra sidan var det ju bra att dom kom och skrattade, för nu fick du ju bekräftat att dom inte har något emot att du tar lite frön smile.gif

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 17-10-2008, 01:24
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag går mé i er förening oavsätt om det blir BBV och BRS. Jag räddade grannens pelagon gren idag!
          Krukan hade blåst ner från hennes lilla blomm hylla och en gren hade gått av crying.gif Jag tog hand om grenen och grannen kommer ta hand om krukan i morgon... hon hade nog bara kastat grenen! Men nu är den i tryggt förvar...innocent.gif

ps. röstar på BBV...namnet

Citera
          Alba
          Inlägg 17-10-2008, 17:53
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Lissa------jag uppfatade det inte som att de tar fröer året efter.

Jag tror det är så att vissa sorter med fina fröställningar skall finnas kvar. De är planterade med tanken att de ska vara vackra även höst och vinter.

Citera
          lissa
          Inlägg 17-10-2008, 19:54
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Alba @ 17-10-2008, 18:53) *
          Lissa------jag uppfatade det inte som att de tar fröer året efter.

Alba, jag hänger inte riktigt med i svängen med vad du menar confused.gif

Att inte förstöra vckra fröställningar som man vet ska lysa upp vintern, tycker jag är självklart...
          Dessutom har jag en känsla av att såna frön inte är riktigt mogna förräns dom antingen har suttit kvar hela vintern, eller innan dom har gått igenom en fågels matsmältningssystem, för vissa frön fungerar ju så...men det är bara en gissning från min sida smile.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 00:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon