|
|
  |
Frostrisk..., tråd för att varna om frost, tips om skydd mm |
|
|
|
02-10-2008, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Tänkte det vore bra med en tråd för att diskutera frost, varna för att den är på väg och tipsa om hur man bäst skyddar sina växter! I natt hade vi bara 4,5 grader hos oss! Måste fixa fiberduk o frigolit för mina växter... Vi håller ju på att fixa i huset nu så jag har växter på två ställen, har grävt ner rabattväxterna vid huset men alla krukor står kvar på lägenhetens uteplats - där jag aldrig är längre, kommer sent på kvällarna o stupar i säng... I morse skulle jag vattna men då var stora vattenkannan vid huset!  Fick springa ut med en saftkanna o vattna de törstigaste... Jag läste i Allt om trädgård om hur man kan skydda sina växter i krukor ute, de rekommenderade att man sätter dem på frigolit med bubbelplast eller fiberduk runt, vid en varm vägg. Jag funderar på antingen det eller att sätta dem i vår lekstuga på tomten, den är oisolerad men ger ju bra vindskydd, lite varmare blir det kanske också? Vad tror ni är bäst?
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
02-10-2008, 10:27
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
beror vilka växter det handlar om vad för skydd dom behöver . en björk i kruka i zon 2-3 behöver inget skydd medan en tåligare palm behöver .
bubbelplats är inte bra , isolerar dock bra men stänger in fukt . bör inte användas över långtid
skippa frigolit får du in is eller annat så isolerar frigoliten istället kylan . dock en frigolit låda överväxter som du fyller upp med leca,mineralull,papper ger ett bra skydd om där inte kommer in is innanför skyddet ( vädras vid mildare väder ).
vita lakan och vit tunn fiberduk är värdelösa de skyddar inte mot frost så bra . dock skyddar det mot vårsolen och mot vind . istället ska man använda grön vinterväv eller geotexväv man ska sträva efter så mörkt och så tjockt som möjligt det är det som skyddar mot frost och samverkar med solen som bäst .
att sätta växter intill väggen är bra det håller ca +5c varmare än övriga områden är det dessutom inne i centrum av en stad eller större samhälle så blir det ca +2c +5c mer värme , så har man en skyddad innergård i centrala Malmö så har du ett plus på +7c +12c än övriga områden . en vit vägg ger mycket solljuse en svart vägg ger mycket värme .
står växten torrt så klara den kyla bättre .
jag skyddar mindre härdiga växter som är planterade i marken med grön vinterväv ( fler lager om det är kallt ) sedan vid basen av växten utanpå skyddet så kupar jag upp runtom löv,lätt jord,halm får extra isolering och skydd mot tjäle .
känsligare växter får en tät frigolitlåda över sig som jag invändigt fyller med leca,papper,löv . har skurit ut i toppen så det går att vädra . även har isolerar jag utan på med löv,halm,jord .
det som är i krukor tas in och förvaras runt +5c +10c . det som ska vara ute i krukor grävs ner i marken intill väggen och ev skyddas som ovan . krukväxter som ska vinterförvaras inne låter jag stå ute i så mycket forst dom tål sedan viras dom in i enbart grön vinterväv ca 1til5lager ( slår in det , så det även kommer undertill ) då kan jag ha dom ute lite längre till , sedan tas även dom in svalt .
örtaratde växter skyddar jag med en hög med löv(20-50cm högt) sedan över det någon form av plats . men det är mer beroende av hur snön är plus oftast behöver dessa inte skydd .
Snön är det bästa skyddet du kan få !! . har du ett snö djup på 50cm så skyddar det väldigt bra .
Trädgården i Skåne har inte fått frost än lägst +3c , här där jag bor i Västragötaland zon 3 i Mark har det inte varit frost här lägst ca +3c .
Redigerat av flaxss: 02-10-2008, 12:31
|
|
|
|
|
02-10-2008, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
Tja, vad finns mer att tillägga? Tycker att flaxss har ringat in problematiken storartat....
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
02-10-2008, 14:06
|

Medlem

|
Oj vilket utförligt svar! Tack Flaxss! De växter jag är mest orolig för är ett litet olivträd, en rosmarin, citrongräs och en myrten. Jag har tyvärr ingen källare eller så, så de är svårt att få 10-15 grader på vintern... Oliven klarar ju ner till -5 o rosmarin oxå tror jag, så det får klara sig ute med skydd, men myrten o citrongräs tar jag nog in, myrten klarar ju inte ens 0-gradigt. Snö har vi tyvärr sällan längre här på västkusten... Men tror du det är bäst att ställa vid väggen eller i lekstugan?
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2008, 14:30
|
Medlem

|
Lekstugan tillför ju ingen extra värme . men husväggen läcker ev ut värme plus att den blir varmare .
Olivträd - Kan du lugnt ha ute flera nätter , mitt eget är på friland i zon 1-2 . det tål ner till -10c -12c ( växten då ,rötterna får man skydda om det går under -3c -5c ) . vill inte övervintra varmare än +10c .
Rosmarin - har jag alla mina på friland den tål mer än Oliven i kyla . så den kan du ha ute längre än oliven . Rosmarin tål om den står torrt ner till -12c -20c . vill ha frost för att stimulera blomningen samam med oliv .
Citrongräs är en tropisk växt bör inte ha det under +5c . även om den tål det . övervintras bättre inne varmt och extra belysning .
Myrten tål frost också är den i dvala tål den neråt -9c -10c . här tål den dock inte så mycket plus Myrten behöver inte frost . så den kan man ta in innan frosten dock är den svår att övervintra ( tycker jag ) .
Ja snö är det sällan här i sydsverige någon längre tid . men när du får kan du skotta över krukorna .
|
|
|
|
|
02-10-2008, 14:44
|

Medlem

|
Tack så mycket, nu har jag jättebra idéer om hur jag ska göra! Du har ju helt rätt i att lekstugan inte tillför nån värme, men då gräver jag ner krukorna vid husväggen o lägger över löv o så, o ev fiberduk om det behövs. Hoppas på en del snö i vinter... Myrten o citrongräs får komma in nu då.
Vad skulle vi göra utan dig Flaxss?!? många fler växter skulle nog dö, hos mig iaf...
En till fråga om rosmarin -Ska jag inte vattna den alls då, när det går under noll? Förra året dog den för mig men då stod den i en liten kruka, i år har jag i en stor kruka ihop med citronmeliss, det är kanske bättre?
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2008, 15:17
|
Medlem

|
ska du ha dom ute hela vintern så får du ge dom ett par lager med skydd(köp den gröna vinterväven ) . och sedan täcka över med löv eller nåt annat material .
min Oliv har i kruka klarat -18c -19c med skydd plus snö .
hoppas du lyckas hålla dom vid liv !! , Rosmarinen ska stå torrt på vintern sedan vattnar du dom båda tidig vår när det börjar att växla plus solen skiner . dom båda kan få solskador på våren men överlever det väl .
|
|
|
|
|
02-10-2008, 15:32
|

Medlem

|
Ok, jag köper grön vinterväv att ha när blir riktigt kallt! Ska försöka att inte vattna den, hoppas den klarar sig!!  Finns det nån tumregel för när man ska sluta vattna, vid en viss temperatur?
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2008, 19:31
|

Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 19 003

|
Jag har två klematis och en humle i krukor, men har ingen möjlighet att gräva ner dem. Tror ni att det räcker att stoppa ner krukorna i svarta sopsäckar som jag sen fyller med gamla gardintyger, knyter åt hårt och gör små lufthål? Jag undrar också när man ska sluta vattna?
--------------------
Zon 2
|
|
|
|
|
02-10-2008, 19:50
|
Medlem

|
CITAT (Österläge @ 02-10-2008, 15:32)  Ok, jag köper grön vinterväv att ha när blir riktigt kallt! Ska försöka att inte vattna den, hoppas den klarar sig!!  Finns det nån tumregel för när man ska sluta vattna, vid en viss temperatur? när det är runt +10c +5c så behöver dom inte vatten . CITAT (lisa_klump @ 02-10-2008, 19:31)  Jag har två klematis och en humle i krukor, men har ingen möjlighet att gräva ner dem. Tror ni att det räcker att stoppa ner krukorna i svarta sopsäckar som jag sen fyller med gamla gardintyger, knyter åt hårt och gör små lufthål? Jag undrar också när man ska sluta vattna? en svart plastpåse blir nog för varmt och för fuktigt . ingen bra metod . Humlen klara sig nog utan skydd . clematisen vet jag inte
|
|
|
|
|
02-10-2008, 20:28
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 02-10-2008, 20:50)  när det är runt +10c +5c så behöver dom inte vatten . Oj, så varmt redan? Trodde det var vid noll eller så... Var på Plantagen idag o köpte grön vinterväv o täckbark, hittade inga frigolitkrukor men tänkte försöka få i nån elektronikaffär, annars lägger jag täckbark över o så virar väven runt när det blir riktigt kallt...
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2008, 20:36
|
Medlem

|
CITAT (Österläge @ 02-10-2008, 20:28)  Oj, så varmt redan? Trodde det var vid noll eller så... Var på Plantagen idag o köpte grön vinterväv o täckbark, hittade inga frigolitkrukor men tänkte försöka få i nån elektronikaffär, annars lägger jag täckbark över o så virar väven runt när det blir riktigt kallt... både oliv och rosmarin börjar vila när det går under +10c +5c . är det ca +10c under vintern så kan man vattna dom 10gånger under vintern är en bra tumregel . täckbark måste du ha sist . har du växt,täckbark,skydd så kan det bli för fuktigt plus så kan du få läckage . det ska vara växt,skydd sedan täckbark sist som extra isolering .
|
|
|
|
|
03-10-2008, 07:24
|

Medlem

|
OK, barken över skyddet alltså. Jag funderar även på att skydda några andra växter (små frösådda perenner) genom att bara lägga täckbark över dem där de står i rabatten, är det bra tror du, eller blir det fuktigt? Säger det igen, tur att du finns här så man kan fråga!!
--------------------
|
|
|
|
|
03-10-2008, 09:18
|
Medlem

|
jag tycker det är bättre med luftiga löv ( helst eklöv ) ger nästan samma skydd som snö tycker bark blir för kompakt och fuktigt om man inte blandar ut det med nåt . men utanpå skyddet funkar det för då vill man ju gärna ha det tätt .
|
|
|
|
|
05-10-2008, 19:41
|

Medlem

|
OK, får se om jag hittar några eklöv, annars får täckbarken duga... Nu blev det ju lite varmare igen här i götet, har inte varit under 7 grader på några dagar... men första frosten kommer säkert när som helst! Bra att vara förberedd...
--------------------
|
|
|
|
|
05-10-2008, 20:06
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Är det dumt att klippa ner rosmarinen innan vintern?
ingrid
|
|
|
|
|
05-10-2008, 20:21
|
Medlem

|
Rosmarin klipps till våren eller försommaren .
|
|
|
|
|
06-10-2008, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
I natt kan det blir frost här.2,9°nu.Ställde fuchsiorna i garaget och lade fiberduk över krukorna vid entren.Pelargonerna står i uterummet,de får klara sig.Alla krukväxter är inne nu.Citrus står kvar i uterummet och mina 2 olivträd står ute intill en södervägg.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
07-10-2008, 09:27
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
Inatt var det frost utanför Söderköping (Östergötland).
|
|
|
|
|
07-10-2008, 10:18
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (karlsdal @ 07-10-2008, 09:27)  Inatt var det frost utanför Söderköping (Östergötland). Lokalt kan temperaturen skifta mycket, annars kan yr.no vara bra: http://www.yr.no/place/Sweden/%C3%96sterg%...ur_by_hour.html
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|