|
Full version: Frostrisk...
Österläge
02-10-2008, 10:00
Tänkte det vore bra med en tråd för att diskutera frost, varna för att den är på väg och tipsa om hur man bäst skyddar sina växter! I natt hade vi bara 4,5 grader hos oss! Måste fixa fiberduk o frigolit för mina växter... Vi håller ju på att fixa i huset nu så jag har växter på två ställen, har grävt ner rabattväxterna vid huset men alla krukor står kvar på lägenhetens uteplats - där jag aldrig är längre, kommer sent på kvällarna o stupar i säng... I morse skulle jag vattna men då var stora vattenkannan vid huset!  Fick springa ut med en saftkanna o vattna de törstigaste... Jag läste i Allt om trädgård om hur man kan skydda sina växter i krukor ute, de rekommenderade att man sätter dem på frigolit med bubbelplast eller fiberduk runt, vid en varm vägg. Jag funderar på antingen det eller att sätta dem i vår lekstuga på tomten, den är oisolerad men ger ju bra vindskydd, lite varmare blir det kanske också? Vad tror ni är bäst?
Alexander-VG-zon3
02-10-2008, 10:27
beror vilka växter det handlar om vad för skydd dom behöver . en björk i kruka i zon 2-3 behöver inget skydd medan en tåligare palm behöver .
bubbelplats är inte bra , isolerar dock bra men stänger in fukt . bör inte användas över långtid
skippa frigolit får du in is eller annat så isolerar frigoliten istället kylan . dock en frigolit låda överväxter som du fyller upp med leca,mineralull,papper ger ett bra skydd om där inte kommer in is innanför skyddet ( vädras vid mildare väder ).
vita lakan och vit tunn fiberduk är värdelösa de skyddar inte mot frost så bra . dock skyddar det mot vårsolen och mot vind . istället ska man använda grön vinterväv eller geotexväv man ska sträva efter så mörkt och så tjockt som möjligt det är det som skyddar mot frost och samverkar med solen som bäst .
att sätta växter intill väggen är bra det håller ca +5c varmare än övriga områden är det dessutom inne i centrum av en stad eller större samhälle så blir det ca +2c +5c mer värme , så har man en skyddad innergård i centrala Malmö så har du ett plus på +7c +12c än övriga områden . en vit vägg ger mycket solljuse en svart vägg ger mycket värme .
står växten torrt så klara den kyla bättre .
jag skyddar mindre härdiga växter som är planterade i marken med grön vinterväv ( fler lager om det är kallt ) sedan vid basen av växten utanpå skyddet så kupar jag upp runtom löv,lätt jord,halm får extra isolering och skydd mot tjäle .
känsligare växter får en tät frigolitlåda över sig som jag invändigt fyller med leca,papper,löv . har skurit ut i toppen så det går att vädra . även har isolerar jag utan på med löv,halm,jord .
det som är i krukor tas in och förvaras runt +5c +10c . det som ska vara ute i krukor grävs ner i marken intill väggen och ev skyddas som ovan . krukväxter som ska vinterförvaras inne låter jag stå ute i så mycket forst dom tål sedan viras dom in i enbart grön vinterväv ca 1til5lager ( slår in det , så det även kommer undertill ) då kan jag ha dom ute lite längre till , sedan tas även dom in svalt .
örtaratde växter skyddar jag med en hög med löv(20-50cm högt) sedan över det någon form av plats . men det är mer beroende av hur snön är plus oftast behöver dessa inte skydd .
Snön är det bästa skyddet du kan få !! . har du ett snö djup på 50cm så skyddar det väldigt bra .
Trädgården i Skåne har inte fått frost än lägst +3c , här där jag bor i Västragötaland zon 3 i Mark har det inte varit frost här lägst ca +3c .
Tja, vad finns mer att tillägga? Tycker att flaxss har ringat in problematiken storartat....
Österläge
02-10-2008, 14:06
Oj vilket utförligt svar! Tack Flaxss! De växter jag är mest orolig för är ett litet olivträd, en rosmarin, citrongräs och en myrten. Jag har tyvärr ingen källare eller så, så de är svårt att få 10-15 grader på vintern... Oliven klarar ju ner till -5 o rosmarin oxå tror jag, så det får klara sig ute med skydd, men myrten o citrongräs tar jag nog in, myrten klarar ju inte ens 0-gradigt. Snö har vi tyvärr sällan längre här på västkusten... Men tror du det är bäst att ställa vid väggen eller i lekstugan?
Alexander-VG-zon3
02-10-2008, 14:30
Lekstugan tillför ju ingen extra värme . men husväggen läcker ev ut värme plus att den blir varmare .
Olivträd - Kan du lugnt ha ute flera nätter , mitt eget är på friland i zon 1-2 . det tål ner till -10c -12c ( växten då ,rötterna får man skydda om det går under -3c -5c ) . vill inte övervintra varmare än +10c .
Rosmarin - har jag alla mina på friland den tål mer än Oliven i kyla . så den kan du ha ute längre än oliven . Rosmarin tål om den står torrt ner till -12c -20c . vill ha frost för att stimulera blomningen samam med oliv .
Citrongräs är en tropisk växt bör inte ha det under +5c . även om den tål det . övervintras bättre inne varmt och extra belysning .
Myrten tål frost också är den i dvala tål den neråt -9c -10c . här tål den dock inte så mycket plus Myrten behöver inte frost . så den kan man ta in innan frosten dock är den svår att övervintra ( tycker jag ) .
Ja snö är det sällan här i sydsverige någon längre tid . men när du får kan du skotta över krukorna .
Österläge
02-10-2008, 14:44
Tack så mycket, nu har jag jättebra idéer om hur jag ska göra! Du har ju helt rätt i att lekstugan inte tillför nån värme, men då gräver jag ner krukorna vid husväggen o lägger över löv o så, o ev fiberduk om det behövs. Hoppas på en del snö i vinter... Myrten o citrongräs får komma in nu då.
Vad skulle vi göra utan dig Flaxss?!? många fler växter skulle nog dö, hos mig iaf...
En till fråga om rosmarin -Ska jag inte vattna den alls då, när det går under noll? Förra året dog den för mig men då stod den i en liten kruka, i år har jag i en stor kruka ihop med citronmeliss, det är kanske bättre?
Alexander-VG-zon3
02-10-2008, 15:17
ska du ha dom ute hela vintern så får du ge dom ett par lager med skydd(köp den gröna vinterväven ) . och sedan täcka över med löv eller nåt annat material .
min Oliv har i kruka klarat -18c -19c med skydd plus snö .
hoppas du lyckas hålla dom vid liv !! , Rosmarinen ska stå torrt på vintern sedan vattnar du dom båda tidig vår när det börjar att växla plus solen skiner . dom båda kan få solskador på våren men överlever det väl .
Österläge
02-10-2008, 15:32
Ok, jag köper grön vinterväv att ha när blir riktigt kallt! Ska försöka att inte vattna den, hoppas den klarar sig!!  Finns det nån tumregel för när man ska sluta vattna, vid en viss temperatur?
lisa_klump
02-10-2008, 19:31
Jag har två klematis och en humle i krukor, men har ingen möjlighet att gräva ner dem. Tror ni att det räcker att stoppa ner krukorna i svarta sopsäckar som jag sen fyller med gamla gardintyger, knyter åt hårt och gör små lufthål? Jag undrar också när man ska sluta vattna?
Alexander-VG-zon3
02-10-2008, 19:50
CITAT (Österläge @ 02-10-2008, 15:32)  Ok, jag köper grön vinterväv att ha när blir riktigt kallt! Ska försöka att inte vattna den, hoppas den klarar sig!!  Finns det nån tumregel för när man ska sluta vattna, vid en viss temperatur? när det är runt +10c +5c så behöver dom inte vatten . CITAT (lisa_klump @ 02-10-2008, 19:31)  Jag har två klematis och en humle i krukor, men har ingen möjlighet att gräva ner dem. Tror ni att det räcker att stoppa ner krukorna i svarta sopsäckar som jag sen fyller med gamla gardintyger, knyter åt hårt och gör små lufthål? Jag undrar också när man ska sluta vattna? en svart plastpåse blir nog för varmt och för fuktigt . ingen bra metod . Humlen klara sig nog utan skydd . clematisen vet jag inte
Österläge
02-10-2008, 20:28
CITAT (flaxss @ 02-10-2008, 20:50)  när det är runt +10c +5c så behöver dom inte vatten . Oj, så varmt redan? Trodde det var vid noll eller så... Var på Plantagen idag o köpte grön vinterväv o täckbark, hittade inga frigolitkrukor men tänkte försöka få i nån elektronikaffär, annars lägger jag täckbark över o så virar väven runt när det blir riktigt kallt...
Alexander-VG-zon3
02-10-2008, 20:36
CITAT (Österläge @ 02-10-2008, 20:28)  Oj, så varmt redan? Trodde det var vid noll eller så... Var på Plantagen idag o köpte grön vinterväv o täckbark, hittade inga frigolitkrukor men tänkte försöka få i nån elektronikaffär, annars lägger jag täckbark över o så virar väven runt när det blir riktigt kallt... både oliv och rosmarin börjar vila när det går under +10c +5c . är det ca +10c under vintern så kan man vattna dom 10gånger under vintern är en bra tumregel . täckbark måste du ha sist . har du växt,täckbark,skydd så kan det bli för fuktigt plus så kan du få läckage . det ska vara växt,skydd sedan täckbark sist som extra isolering .
Österläge
03-10-2008, 07:24
OK, barken över skyddet alltså. Jag funderar även på att skydda några andra växter (små frösådda perenner) genom att bara lägga täckbark över dem där de står i rabatten, är det bra tror du, eller blir det fuktigt? Säger det igen, tur att du finns här så man kan fråga!!
Alexander-VG-zon3
03-10-2008, 09:18
jag tycker det är bättre med luftiga löv ( helst eklöv ) ger nästan samma skydd som snö tycker bark blir för kompakt och fuktigt om man inte blandar ut det med nåt . men utanpå skyddet funkar det för då vill man ju gärna ha det tätt .
Österläge
05-10-2008, 19:41
OK, får se om jag hittar några eklöv, annars får täckbarken duga... Nu blev det ju lite varmare igen här i götet, har inte varit under 7 grader på några dagar... men första frosten kommer säkert när som helst! Bra att vara förberedd...
ingrid fuxwall
05-10-2008, 20:06
Är det dumt att klippa ner rosmarinen innan vintern?
ingrid
Alexander-VG-zon3
05-10-2008, 20:21
Rosmarin klipps till våren eller försommaren .
I natt kan det blir frost här.2,9°nu.Ställde fuchsiorna i garaget och lade fiberduk över krukorna vid entren.Pelargonerna står i uterummet,de får klara sig.Alla krukväxter är inne nu.Citrus står kvar i uterummet och mina 2 olivträd står ute intill en södervägg.
karlsdal
07-10-2008, 09:27
Inatt var det frost utanför Söderköping (Östergötland).
CITAT (karlsdal @ 07-10-2008, 09:27)  Inatt var det frost utanför Söderköping (Östergötland). Lokalt kan temperaturen skifta mycket, annars kan yr.no vara bra: http://www.yr.no/place/Sweden/%C3%96sterg%...ur_by_hour.html
Alexander-VG-zon3
07-10-2008, 11:20
CITAT (KURT @ 07-10-2008, 10:18)  Lokalt kan temperaturen skifta mycket, annars kan yr.no vara bra: http://www.yr.no/place/Sweden/%C3%96sterg%...ur_by_hour.htmlhur menade du ? klart det kan skifta mycket lokalt , kommer man bara utan för Söderköping så försvinner värme effekttiken av ett större samhälle och kan därmed bli någon grad kallare . lika så var man mäter kan ju skilja stort . annars var det en bra sida .
-2,4° i morse.Daliorna sa god natt så även höstanemonerna och en del andra blommor.Tomaterna i växthuset klarade sig.Alla pelargonerna i uterummet likaså. Idag har jag gjort i ordning uterummet inför vintern.La ut mattor med tidning under(köpte tom en matta på Kupa/myrorna) Nu kan jag använda min värmefläkt som frostvakt och håller plusgrader ett tag till.Jag vill inte ta in pelargonerna än,de blommar så fint ännu.
Alexander-VG-zon3
07-10-2008, 19:32
här va det i natt ca +2c +3c och lätt mark frost i markskommun .
Myosotis
07-10-2008, 20:32
Här var det -3,3.
Nordvästra Skåne.
karlsdal
08-10-2008, 09:41
Ett önskemål: skriv var ni bor så att man slipper leta i era profiler...
Österläge
08-10-2008, 14:11
Vi har inte haft frost här i nordöstra Göteborg än, som minst 6 grader senaste veckan. Förra året gjorde jag missen att täcka växterna för tidigt så de dog av torka istället för kyla, försöker ha is i magen nu...
CITAT (renate @ 07-10-2008, 20:07)  -2,4° i morse.Daliorna sa god natt så även höstanemonerna och en del andra blommor.Tomaterna i växthuset klarade sig.Alla pelargonerna i uterummet likaså. Idag har jag gjort i ordning uterummet inför vintern.La ut mattor med tidning under(köpte tom en matta på Kupa/myrorna) Nu kan jag använda min värmefläkt som frostvakt och håller plusgrader ett tag till.Jag vill inte ta in pelargonerna än,de blommar så fint ännu. Det blev ingen frost,i alla fall.I morse var det 7,9° här på gränsen mellan Halland och Småland
Bor också i GBG ( Hisings Backa ) men du anger zon 2-3 vilket får mig att fundera på var i GBG-området du bor?
Kanske har jag inte helt rätt men jag misstänker att Hisings Backa ligger närmare zon 1 än zon 3.
Bor du uppmot Alingsås?
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 13:36
här är zonkartan  Hisinge och utmed kusten och nära till havet är nog zon 1 och även inre Göteborg ligger nog i zon 1 . resten i Göteborg är zon 2 och sedan mer norrut zon 3 . men nu när det blivit varmare så tror jag mer att hela området ligger i zon 1 och zon 2 sträcker sig in i zon 3 . Själv bor jag i Markskommun och det känns mer zon 2 än 3,5 . har än inte haft frost här även då det är zon 3,5 . Nere i trädgården i skåne zon 1-2 . så har det varit kallare och markfrost en natt än här där jag bor i zon 3,5 .
skogstroll
09-10-2008, 14:18
jag märker att jag har varmare än grannarna nere på ängen (det är rätt kraftiga höjdskillnader där jag bor). Vi bor båda nära vattnet/havet. När det är frost och dimma hos dem höstetid så har jag rätt varmt o gott uppe på mitt "Bamses farmor-berg". I helgen ska jag natta in växterna för det känns som det blir kallt snart på riktigt.
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 14:24
skulle ju bli ca 12 till +17c i sydsverige nu i helgen enligt smhi .
Österläge
09-10-2008, 20:04
CITAT (Zidane @ 09-10-2008, 12:14)  Bor också i GBG ( Hisings Backa ) men du anger zon 2-3 vilket får mig att fundera på var i GBG-området du bor?
Kanske har jag inte helt rätt men jag misstänker att Hisings Backa ligger närmare zon 1 än zon 3.
Bor du uppmot Alingsås? You talkin to me? Jag bor i Angered, nordöstra Göteborg. Är inte helt 100 på vilke zon det är men det är högt, ca 150 m ö h, o på vintern har vi ofta snö när det regnar inne i stan. Iofs ligger vårt hus nära en tjärn, kan det sänka zonen? Vet ju att havet sänker men tjärnen är ju inte så stor...
Solstorm
09-10-2008, 20:13
Jag tycker att man ser zongränsen väldigt tydligt. Enligt kartorna så är det zon 2 väster om Göta Älv och zon 3 öster om älven. Jag tycker att det stämmer bra, inte ovanligt att det snöar på östsidan när det regnar på västsidan. Snön brukar ligga kvar längre på östsidan också.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-10-2008, 20:30
Österläge jag tror att Angered har nog zon 2, aldrig zon 3
Bor ju på andra sidan älven och då är det zon 1
Sedan har man ofta 2 olika zoner i sin trädgård.
Elisabeth
Österläge
10-10-2008, 12:54
Jo fast det här med zonkartan är ju lite lurigt, Göteborg som helhet har väl zon 2 men vissa delar kan ju vara både zon 1 och 3, o då tänkte jag att Angered (o särskilt Rannebergen där vårt hus ligger, allra högst upp) kanske är zon 3... Om man dessutom ofta har två zoner i sin trädgård, vore det väl ännu troligare att Rannebergen kan vara zon 3 fast Göteborg brukar räknas som zon 2. Eller tänker jag fel?
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 13:45
som jag skrev innan så inre är nog zon 1 och utmed kusten , resten är nog zon 2 och som du skrev att på högre höjd också zon3 , men skulle ändå tro att större delen även ligger i zon 2 . ett större villa område har ju också en effekt och gör det någon grad mildare .
Österläge
10-10-2008, 20:17
Hur räknar man ut zon då? Jag skrev ju förut att det ofta är snö i Angered när det regnar inne i stan, och det händer även att det är snö i Rannebergen när det regnar i Angered centrum - för att Rannebergen ligger så högt. Iofs som du säger Flaxss så värmer ju ett villaområde upp, men hur mycket? Idag em var det 10 grader vid huset i Rannebergen och 11,5 grader vid lägenheten i Lövgärdet, så även mellan de områdena (3 km från varann) skiljer det 1-2 grader. Zon 2-3 är ju lite vagt så det passar nog ändå i min signatur...
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 21:47
fast det snöar ju även om det är plusgrader . och det kan ju också vara underkylt regn .
det hände en konstig sak en vinter här , hos mormor regnade det och sedan frös det till snabbt som bara den och allt var täckt av is ( ingen snö och natten blev under 0c ) . hos mamma ca 2-3km bort så började det istället att snöa hela natten och där var på plussidan natten ut .
det man istället bör kolla på är snösmältningen,första frost och sista frost och lägsta temp plus längden av vintern då kan man veta om man har en sämre eller bättre zon .
ett större samhälle gör det ca 5-10grader mer .
Blomstersmurfen
16-10-2008, 06:36
Jag bor på en kulle mitt i Mälaren och har inte haft under 4 grader ännu. Vi har alltid mycket varmt på höstarna (det är väl vattnet som ännu så länge värmer och höjden gör ju sitt till också). Idag är det nog dags att börja bära in de saker i uterummet som inte är härdiga, men änglarna är överfulla med blommor och kannorna vägrar ge sig, känns jobbigt att klippa ner... Klipper änglarna så lite som möjligt nu, men de måste ju gå in genom dörren!
Stefan P
17-10-2008, 11:58
Österläge, jag bor också i Rannebergen, och vad gäller zoner kanske de träd jag har på tomten kan ge en fingervisning. Svart mullbär har överlevt i 5 år men växer väldigt långsamt. Den brukar ha zonangivelsen 1-2. Magnolia 'Heaven Scent" har klarat sig bra genom de två senaste, visserligen milda, vintrarna och blommar som den ska. Tayberry (zon 2) växer hyfsat mot husväggen och ett hösthallon 'Diana' som angavs som zon 2 har klarat sig bra. Så även om det kan vara ett par grader kallare än i centrala Gbg tror jag att området kan räknas till zon 2.
Gör inte det faktum att man bor på en höjd att frosten blir mildare när kalluften tenderar att lägga sig i sänkor?
/Stefan
Myosotis
17-10-2008, 22:03
Redan -1,3° (Skåne)
Alexander-VG-zon3
17-10-2008, 22:12
har två termometrar här
den ena visar +4c den andre +1,9c och 0,3c .
ja då blir det den första frotsnatten här ! klar himmel och redan så kallt , tråkigt .
har täckt över mina känsliga växter som mina inne hibiskusar som än blommar där ute .
rapporterar i morgon vad som klarar sig och hur kallt det blev .
Alexander-VG-zon3
18-10-2008, 09:15
-2c som kallast allt klarade sig .
Myosotis
18-10-2008, 10:24
Här var det -2,5 men mot morgonen mulnade det på.
skogstroll
18-10-2008, 10:25
idag åker änglatrumpeterna in under huset... chilin får komma in. Ska beskära druvan oxå
+2 som kallast men det var ändock kallt.
Österläge
18-10-2008, 20:40
Natten mellan torsdag och fredag hade vi bara 1,2 grader här! Det var 6 grader vid 22-tiden så jag borde nog ha skyddat växterna men inte tänkte jag på det... Allt klarade sig dock. Igår var det bara 3,3 grader kl 22 så då tog jag in amaryllisarna, myrten och citrongräs, lade en filt rumt chili o oliv för säkerhets skull. Men imorse såg jag att det aldrig hade blvit kallare än 3.3! Skumt. Alltså ingen frost här än. Stefan P, bor du i Rannebergen alltså?! Vad kul! Jag PM:ar dig...  Och ok då, det verkar ju som att det är zon 2... Men det blir jag bara glad för, vill oxå jättegärna ha en magnolia och om din klarar sig så vågar jag kanske testa!!
Alexander-VG-zon3
18-10-2008, 20:42
oliven behöver du inte täcka nu .
Föregående natt i Sjöbo var det +2,2 grader. Nu regnar det och är +10. Skönt att frosten ännu inte har svärtat vare sig Dahliorna eller Flitiga Lisorna. Och Änglatrumpeterna står också ute helt oskyddade.
Anders zon 1
19-10-2008, 09:23
Här (söder om Malmö) var det långt ifrån frost förra natten, som lägst +7,3 grader. I natt var det riktigt milt, +9,5 som lägst. Lägst hittills denna höst är +3,9 grader för ett par veckor sedan. Envisa västvindar från Öresund har hållit frosten borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|