Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska ni så penséer i år?, Funderingar
          Anki V
          Inlägg 11-10-2008, 20:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag sådde den 1/1 och då var "såklådan" så stor att jag även sådde fyra olika sorters pellisar. angel_not.gif

Pelargoniorna blev lika lyckade som penseérna.

Ja känner fakriskt redan av lite "klåda" så idag har jag tagit sticklingar av de pelargonior som jag är lite extra rädd om samt sått lite basilika för att motivera att jag drar igång en av lysrörshyllorna (2X18 W) whistling.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          rosita
          Inlägg 11-10-2008, 20:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Lady Hamilton @ 11-10-2008, 15:31) *
          Penseé fröerna gror när det är tillräckligt varmt så de innebär att jag skulle rekommendera dig att låta plantorna gro innomhus. Om du vill kunna "styra" över när dina plantor skall blomma. Men när det sedan är lämpligt att placera ut dem i ditt övervintringsrum? det är lite knepigar att svara på. Helt klart så skulle Penseér som blivit "plantor" trivas väldigt bra där Men problemet är medans de "växer på sig" g.gif ......hur lång tid det skulle ta?........i +5° så växer de inte, eller mycket långsamt men de klarar sig. Ljuset är som vid alla frösådd gärna 14-16 timmar/dygn

Kolla gärna i mitt Penseé album om du vill

Temperaturen kommer ju upp mer de dagar som solen skiner, kanske även molninga dagar i alla fall över 5 grader. Men det är kanske bättre att hålla 10 grader, för att de ska växa på? Eller vilken temperatur är bäst medan de växer?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Maggan H
          Inlägg 11-10-2008, 21:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (Anki V @ 11-10-2008, 20:49) *
          Tror ni man vågar lita på att grobarheten är lika hög nästa år då? g.gif
          I påsen från Rara växter skulle det finnas 25 frön och man vågar väl inte tro att precis alla frön ska gro.....

Det blev 36 plantor om jag inte missminner mig rotfl.gif

/Anki .

HUR kan det komma sig?? coolgleam.gif Det måste ju bli ett antal tvillingar eller tom trillingar för att denna ekvationen ska gå ihop! Det brukar faktiskt bli så här med..... biggrin.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-10-2008, 23:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Som jag tidigare skrivit kolla gärna i mitt Penseè album tummenupp.gif där har jag skrivit lite tips och råd och även misstag jag har gjort giggle.gif

CITAT (Anki V @ 11-10-2008, 20:49) *
          Tror ni man vågar lita på att grobarheten är lika hög nästa år då? g.gif
          I påsen från Rara växter skulle det finnas 25 frön och man vågar väl inte tro att precis alla frön ska gro.....

Det blev 36 plantor om jag inte missminner mig rotfl.gif

/Anki .

Ok Anki! 18 kan bli för lite det förstår jag angel_not.gif men beställ 2 påsar då...........jag betalar ½ i så fall 000.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Anki V
          Inlägg 12-10-2008, 07:38
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (Lady Hamilton @ 12-10-2008, 00:51) *
          Som jag tidigare skrivit kolla gärna i mitt Penseè album tummenupp.gif där har jag skrivit lite tips och råd och även misstag jag har gjort giggle.gif
          Ok Anki! 18 kan bli för lite det förstår jag angel_not.gif men beställ 2 påsar då...........jag betalar ½ i så fall 000.gif

Glöm det! En påse pense´frön kvittas mot en eller två förkultiverade kängurur (kängurar... confused.gif).

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-10-2008, 15:21
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Anki V @ 12-10-2008, 08:38) *
          Glöm det! En påse pense´frön kvittas mot en eller två förkultiverade kängurur (kängurar... confused.gif ).

/Anki

kompiskram.gif Ok DEAL! den första är på "tillväxt" Bifogad fil  showpic.jpg ( 9.91k ) Antal nedladdningar: 11
          giggle.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-10-2008, 07:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (Lady Hamilton @ 12-10-2008, 16:21) *
          kompiskram.gif Ok DEAL! den första är på "tillväxt" Bifogad fil  showpic.jpg ( 9.91k ) Antal nedladdningar: 11
          giggle.gif

Det här måste var en ny variant! rotfl.gif Hur vill den ha det, varmt förmodligen som alla andra kängurur?? blink.gif
          Hur snabbt växer dom? Bli dom inte jobbiga att ha å göra med med tiden? whist.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          therese.kvist
          Inlägg 13-10-2008, 08:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 7 483

Japp nu har jag oxå köpt frön!!! På rara växter, tre påsar penseer blev det!!
          Bla den coola frizzle sizzle!!!

Citera
          Heda
          Inlägg 14-10-2008, 18:12
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Å jag som trodde att de var bienner.... blush.gif fick en påse som "bonus" från Raraväxter sist...jag ska alltså så dem till jul...eller?? Blommar dom på våren då?? Eller är det olika sorters penséer?? 1åriga och 2åriga???

//Heda

Citera
          Gillan
          Inlägg 16-10-2008, 19:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Nu har jag efter mycket funderande bestämt mig för att så penseér igen efter många års uppehåll. Det beror endast på grund av att ni alltid har en förmåga att lura in mig i diverse knasigheter ( i alla fall så är det så Dealer kallar det giggle.gif ).

Men det här med såtid gör mig en aning förvillad, 1:e advent eller 1:e januari gör ju en skillnad på en månad. Jag som bor mitt i mellan, ska jag så julafton då kanske confused.gif ............nåja, det löser sig nog........vem har bättre för sig på julafton än att så lite fröer naughty.gif

Denna pensé beställde jag i alla fall http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...#036;22301=8630, tyvärr så fanns inte den krusiga blå som Anki V ? beställt, annars hade jag beställt den också yes.gif

Edit: blev nåt fel så nu får vi se om det fungerar bättre denna gång

Redigerat av Gillan: 16-10-2008, 20:18

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-10-2008, 20:31
          Länk hit: #31

Gäster

Förstår att jag gått vilse i tåten men jag har redan sått mina penséer ute tummenupp.gif .
          Dom blommade i början på juni när jag gjorde likadant förra hösten.
          Det följde iof med mig hem två söta plantor hem i våras. wub.gif

Platsbrist inne gjorde att jag fattade det beslutet även i år. g.gif . Hade vaga planer på att så på menlösabarnsdag men det dimper ner brev med fröer i brevlådan, som jag förmodligen har darrat till på handen och skickat iväg beställning på, som också ska sås och få plats.
          Har inte bättre plats i vår än vad jag hade i våras. Ingen idé att lura sig själv. no.gif
          Kanske, kanske.....om jag blir tillräckligt inspirerad kan jag tänka mig att driva upp tre plantor max inne. rolleyes.gifangel_not.gif
          Är ganska lättinspirerad tongue.gif
          Penséer är en klar favorit.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 16-10-2008, 21:17
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Gillan @ 16-10-2008, 20:49) *
          ....Men det här med såtid gör mig en aning förvillad, 1:e advent eller 1:e januari gör ju en skillnad på en månad. Jag som bor mitt i mellan, ska jag så julafton då kanske confused.gif ............nåja, det löser sig nog........vem har bättre för sig på julafton än att så lite fröer naughty.gif .........

Hur räknar du? g.gif naturligtvis blir det lämpligt att du sår på Lucia giggle.gif skämt å sido Jag är övertygad om att du kan så i början på Januari du med Och vilka underbart vackra Penseér du kommer stt få blush.gif sedan är det en lite speciell känsla när man drivit upp dem själv också Folk kan säga -Men vad fina Penseér du har! Var har du köpt dem? Då kan du svara lite nonchalant -Äsch! Jag slängde ner lite frön i en kruka för att se om det blev nånting angel_not.gif Men innombords är man stolt som en "Tupp" tummenupp.gif För just de krusiga sortena är ju så fina blush.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          HelenN
          Inlägg 16-10-2008, 21:56
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Jag har strött ut lite fröer där jag planterade årets Penseer....tar de sig så är de välkomna....annars kommer jag inte lägga ner mer tid på att så Penseer.....finns ju så snygga o billiga till våren:)

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Heda
          Inlägg 18-10-2008, 20:29
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Ska jag alltså så dem till jul???? ÄR dom inte bienner?!?!? På påsen står det HB = Härdig Bienn??? Eller är det olika sorters Penséer?? Snälla förklara...någon??

sos.gif

//Heda

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 18-10-2008, 21:52
          Länk hit: #35

Medlem

Visst Penseér är ofta bienna men..........Oftast så har vi ett par plantor på våren som vi sedan kastar bort för att göra plats åt sommarblommorna, eftersom de lätt blir rangliga å fula i värmen. Alltså är det en "slit-å-släng-blomma" för många. Men visst kan man spara sina plantor tills nästa år. Låt plantorna var kvar över vintern så kommer de att gro till våren igen. Men bor man långt norr ut så blommar inte Penseérna kanske förren i slutet på Juni och då är det ju liite sent. Ofta vill man ju ha Penseér i Maj eller slutet på April. Naturligtvis blommar det tidigare söder ut i Sverige.

--------------------
          Penseé album

Citera
          Alba
          Inlägg 19-10-2008, 10:25
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2008, 22:17) *
          Hur räknar du? g.gif naturligtvis blir det lämpligt att du sår på Lucia giggle.gif skämt å sido Jag är övertygad om att du kan så i början på Januari du med Och vilka underbart vackra Penseér du kommer stt få blush.gif sedan är det en lite speciell känsla när man drivit upp dem själv också Folk kan säga -Men vad fina Penseér du har! Var har du köpt dem? Då kan du svara lite nonchalant -Äsch! Jag slängde ner lite frön i en kruka för att se om det blev nånting angel_not.gif Men innombords är man stolt som en "Tupp" tummenupp.gif För just de krusiga sortena är ju så fina blush.gif

Visst är det så. Även om mina penseer kom lite väl sent i år var jag stolt som en tupp. De var kraftiga och fina.....mycket finare än köpes-penseer......så de så.
          Jag som inte tänkte så penseer i år. Fy vad ni frestar.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon