Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HLR för papayaplanta – hur räddar jag mitt träd?, Behöver rädda min döende papayaväxt, hjälp!
          Shougun
          Inlägg 08-10-2008, 19:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 312

Nyligen hemkommen från en långresa fann jag att min papaya, som jag trodde att jag hade lämnat i goda händer hos min vän som vaktade lägenheten, var jätteblek och hade börjat sloka. Omplanteringen (den ganska enkla proceduren) som jag hade bett honom göra var hafsigt utförd och krukan bara fylld till hälften med jord. Jag kunde se rötterna ovanifrån och på stammen syntes tydligt att jorden hade sjunkigt två-tre centimeter sedan omplanteringen, utan att någon ny jord hade fyllts på.

I kväll planterade jag om plantan själv och fyllde på rikligt med jord, men till min stora förskräckelse fann jag att rötterna liksom hade lossnat: när jag drog försiktigt i stammen uppåt lossnade plantan från jorden med ett endast drygt knytnävsstort paket av rötter kvar – resten låg kvar i jorden. Men jag jorde vad jag kunde; hällde på ny jord upp till kanten och fyllde med leikakulor över hela toppen.

Dömt utifrån bilderna och min beskrivning, går plantan att rädda? Hur ska jag göra nu? Vilken typ av växtnäring ska jag ge den och hur mycket?

Tack,
          S
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_8711.jpg ( 85.63k ) Antal nedladdningar: 38
          Bifogad fil  IMG_8726.jpg ( 106.08k ) Antal nedladdningar: 67

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon