Nyligen hemkommen från en långresa fann jag att min papaya, som jag trodde att jag hade lämnat i goda händer hos min vän som vaktade lägenheten, var jätteblek och hade börjat sloka. Omplanteringen (den ganska enkla proceduren) som jag hade bett honom göra var hafsigt utförd och krukan bara fylld till hälften med jord. Jag kunde se rötterna ovanifrån och på stammen syntes tydligt att jorden hade sjunkigt två-tre centimeter sedan omplanteringen, utan att någon ny jord hade fyllts på.
I kväll planterade jag om plantan själv och fyllde på rikligt med jord, men till min stora förskräckelse fann jag att rötterna liksom hade lossnat: när jag drog försiktigt i stammen uppåt lossnade plantan från jorden med ett endast drygt knytnävsstort paket av rötter kvar – resten låg kvar i jorden. Men jag jorde vad jag kunde; hällde på ny jord upp till kanten och fyllde med leikakulor över hela toppen.
Dömt utifrån bilderna och min beskrivning, går plantan att rädda? Hur ska jag göra nu? Vilken typ av växtnäring ska jag ge den och hur mycket?
Tack,
S