Shougun
Nyligen hemkommen från en långresa fann jag att min papaya, som jag trodde att jag hade lämnat i goda händer hos min vän som vaktade lägenheten, var jätteblek och hade börjat sloka. Omplanteringen (den ganska enkla proceduren) som jag hade bett honom göra var hafsigt utförd och krukan bara fylld till hälften med jord. Jag kunde se rötterna ovanifrån och på stammen syntes tydligt att jorden hade sjunkigt två-tre centimeter sedan omplanteringen, utan att någon ny jord hade fyllts på.

I kväll planterade jag om plantan själv och fyllde på rikligt med jord, men till min stora förskräckelse fann jag att rötterna liksom hade lossnat: när jag drog försiktigt i stammen uppåt lossnade plantan från jorden med ett endast drygt knytnävsstort paket av rötter kvar – resten låg kvar i jorden. Men jag jorde vad jag kunde; hällde på ny jord upp till kanten och fyllde med leikakulor över hela toppen.

Dömt utifrån bilderna och min beskrivning, går plantan att rädda? Hur ska jag göra nu? Vilken typ av växtnäring ska jag ge den och hur mycket?

Tack,
S
Sussie F-Flower
Oj, Vad tråkigt för dig! Låter inget vidare...
Kan den ha blivit övervattnad?

Jag har aldrig haft någon papaya så jag kan inte ge några råd till dig.
Hoppas någon annan som läser kan svara.

Tröstekram!
Alexander-VG-zon3
det du har är en citrusväxt . ta upp plantan och skölj rent rötterna . plantera sedan om den i citrusjord som du blandar upp med extra leca kulor . placera den i kruka som rymmer rötterna precis . sätt den soligt och svalt ca +15c och höll den lätt fuktigt bara . lever den kommer den snart att bilda nya rötter . ingen näring förens i april-maj då kan du ge den citrusnäring varannan vecka från maj till aug-sept . om du kan ställ ut den under våren-sommaren-hösten och ta in den innan frosten kommer och sätt den svalt under vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon