Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fröså orkideer, var få tag i grejor?
          MariaS
          Inlägg 18-10-2008, 13:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Markus_H @ 17-10-2008, 20:12) *
          Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte stå i konflikt med pågående markanvändning, så plöja borde man få.

Inte om marken har legat i träda så länge att orkidéer har börjat visa sig där. Då får man INTE ta marken i bruk igen. Vi talar altså om en träda på minst - år.

CITAT (Markus_H @ 17-10-2008, 20:12) *
          Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte stå i konflikt med pågående markanvändning, så plöja borde man få.

Inte om marken har legat i träda så länge att orkidéer har börjat visa sig där. Då får man INTE ta marken i bruk igen. Vi talar altså om en träda på minst - år.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 18-10-2008, 15:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Azur!
          Det går att dela orkideer trots att det bara är en rosett per planta. Man måste bara veta hur. Du gräver upp plantan ungefär när blommorna börjar vissna. Då har den nya knölen redan bildats. Den nya knölen skär du försiktigt bort och planterar, sedan planterar du plantan. Ta bort blomställningen. Eftersom det finns blad och växtkraft kvar så bildar den gamla plantan en ny knöl som övervintrar och nästa år så har du två plantor. Jag har provat på dactylorhizza och det brukar fungera, dock inte alltid. Det har alltid varit minst en planta som växt vidare.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Azur
          Inlägg 18-10-2008, 18:06
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 14:16) *

Jag är rätt säker på att du har fel där. Det är vad jag förstått helt lagligt att plöja upp eller bygga garage mitt på orkidéängen - det är det som menas med att "markanvändning inte får försvåras".
          Orkidéerna är fredade mot plockning, uppgrävning för trädgårdsändamål, och försäljning, men inte mot upp-plöjning, grävskopor, kalhuggning, eller byggnation. Man kan nog sammanfatta det som att orkidéer är fridlysta mot allt som är riktat mot dem, men inte mot nånting som påverkar dem indirekt. Om länsstyrelsen anser att en lokal är så värdefull att markägaren måste hindras från att t.ex. göra potatisland där, så får de skapa reservat.

Jag kan t.ex. berätta att där Visättra idrottshall i Huddinge ligger idag, låg tidigare en jättefin lokal för orkideer, med bl.a. ett bestånd Skogsknipprot.

Redigerat av Azur: 18-10-2008, 18:08

Citera
          Azur
          Inlägg 19-10-2008, 15:35
          Länk hit: #24

Gäster

En fråga: vad tror ni om att tillsätta antimögelmedel i odlingsmediet?

Jag kommer att försöka sterilisera mediet genom tyndallisering, men lite atamon kanske kunde hjälpa till att stoppa ev. överlevande mögelsporer?

Citera
          Azur
          Inlägg 28-10-2008, 19:42
          Länk hit: #25

Gäster

OK, då är det igång. Jag kör med det "improviserade" mediet, och har steriliserat mha tyndallisering & klorin. För jämförelse satte jag också frön på jord som kommer ifrån där moderplantorna växer. Eftersom jag inte vet om fröna behöver kyla står hälften på vår frostfria balkong, och hälften inne i ungefär 25 graders värme.

Jag kommer rapportera hur det går, men jag tror inte detta kommer att fungera, allt har gått snett - värst var att agarn är oren och behövde tillsättas i 3-4x högre dos för att bilda gel, plus att den stelnar så lååångsamt att mediet hinner skikta sig.

Menmen, jag har en bunt frö kvar, kanske kan göra ett försök till senare i vinter.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 18:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon