Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Era vintergröna favoriter?, Eller bara säkra kort...
          Jan Lindgren
          Inlägg 23-11-2009, 18:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Pieris floribunda är den enda art som är säker hos mig. Jag har mina ihop med rhododendron. Eftersom det är en ren art så går det lätt att föröka den med frö.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 23-11-2009, 23:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Instämmer med många förslag här men tror inte eldtorn har nämnts. Den är en favorit men kräver sol om den skall bli fin. Men då blir den super.

Kanske skall jag smyga till ett tidigare hus jag haft och fota ...

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 23-11-2009, 23:37
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 23-11-2009, 18:45) *
          Hej!
          Pieris floribunda är den enda art som är säker hos mig. Jag har mina ihop med rhododendron. Eftersom det är en ren art så går det lätt att föröka den med frö.
          MVH
          Jan Lindgren

jag fick frön från en för ett bra tag sen, men jag brydde mig aldrig om att så dom. det var kanske dumt gjort hade varit kul att så.

Citera
          flaxss
          Inlägg 23-11-2009, 23:44
          Länk hit: #24

Gäster

kom på en till som jag gillar

Aukuba - Aucuba japonica , finns olika bladfärger och former. jag har en liten på norrsidan. som växer sakta men för övrigt verkar trivas. och även den är dock känslig på vintern och i ett skyddat läge upp till zon 3. annars anses den vara en zon 0-1(2) växt.

och så Städsegröna magnolior, men även där zon 0-1 (dom kräver rätt så mycket sommar värme).

ja det är många jag gillar.

Citera
          Primavera in ant...
          Inlägg 24-11-2009, 11:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 26 758

OK flaxss, din thuja var faktiskt inte tråkig utan riktigt snygg. De tråkiga är de där som massor av folk slänger in i sina trista villaträdgårdar bara för att de saknar fantasi, är lata och totalt saknar trädgårdsintresse om ni förstår vad jag menar... giggle.gif

Ljung är mycket vackert men eftersom jag bor intill skogen i skärgårdsmiljö har jag så mycket vild ljung så att jag kan gödsla med den. Sen gillar jag absolut INTE de där som säljs i nuförtiden som är limegröna, gula, knallrosa, orange och syntetlila!!! ranting.gif

--------------------
          Människor är som vin. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre!

Citera
          Peztis
          Inlägg 24-11-2009, 11:50
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Eftersom Flaxss visade sin "stamrensade" tuja så måste ju jag få visa min! blush.gif

Den var liksom bara en pelare rakt upp och jag var tvungen att göra något för den började bli så bred att vi knappt kunde gå på gången. När jag klippte den nedtill så blev det bara torra grenar kvar och då gick jag bärsärkargång med sekatören!
          Som sagt, bland det bästa jag har gjort i trädgården!

Bifogad fil  IMG_2620.JPG ( 91.54k ) Antal nedladdningar: 32

Nu är bara frågan vad man ska göra med den vildvuxna häcken som skymtar till höger...

Redigerat av Peztis: 24-11-2009, 11:51

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          flaxss
          Inlägg 24-11-2009, 12:24
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Peztis @ 24-11-2009, 11:50) *
          Eftersom Flaxss visade sin "stamrensade" tuja så måste ju jag få visa min! blush.gif

det tyckte jag såg jätte bra och säkert mycket snyggare än innan. och det blir ju mer luftigt och mer ljust.

Citera
          Peztis
          Inlägg 24-11-2009, 13:35
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jamen visst gör det!

Ska bara försöka få ordning på resten av rabatten omkring också.. och ta bort de fula plattorna... och... och...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Primavera in ant...
          Inlägg 25-11-2009, 11:41
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 26 758

CITAT (Peztis @ 24-11-2009, 11:50) *

Den var liksom bara en pelare rakt upp och jag var tvungen att göra något för den började bli så bred att vi knappt kunde gå på gången. När jag klippte den nedtill så blev det bara torra grenar kvar och då gick jag bärsärkargång med sekatören!
          Som sagt, bland det bästa jag har gjort i trädgården!

Nu är bara frågan vad man ska göra med den vildvuxna häcken som skymtar till höger...

Ja den var snygg den med! Ni kanske rentav borde byta namn på era de där snygga, för "tuja" låter ju så tråkigt... biggrin.gif
          Sen det där med häcken. Antar att du vill få upp något annat så snart som möjligt så det inte blir helt tomt, eller? Något snabbväxande som luktar gott kanske? Fläder?
          Eller bygga/mura något med klängväxter på, murgröna eller vildvin? Blomman för dagen är grym och växer och blommar så det knakar hela sommaren.

--------------------
          Människor är som vin. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 22:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon