Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slopa biffen, !
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2008, 10:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Rapchic @ 14-10-2008, 10:17) *
          det enda man inte kan få i sig av en helt vegansk kost är B12
          eller rättare sagt så kan man inte få i sig i nog stora mängder för tex groddar och syradegrönsaker innehåller B12 men i liten mängd. ok man behöver kunna lite om näringslära men det behöver igentligen blandkostare också eftersom vi i väst äter alldeles för mycket proteiner och för mkt rött kött och många äter på tok för lite grönsaker och har pga det näringsbrist. men det finns ju självklart veganer/vegetarianer som inte vet ett jota om näringslära och har näringsbrist men det finns det många av bland blandkostare också

Ja du var och en blir salig på sin tro. För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Rapchic
          Inlägg 14-10-2008, 10:21
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 11:02) *
          Ja du var och en blir salig på sin tro.

Right back at ya
          CITAT
          För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter.

konstigt att våra kroppar bara behöver några gramm protein per kilo vi väger
          (kan inte det exakta i huvvet)
          nog för jag skulle nog säga att vi äter för mkt av allt (utom nyttiggheter tex fibrer, grön osv för vitaminer etc)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          eden
          Inlägg 14-10-2008, 10:53
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 11:02) *
          Ja du var och en blir salig på sin tro. För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter.

Håller med dig Stintan bravo.gif
          Det viktiga är att maten är god och tilltalande upplagd. yes.gif
          Att det finns en köttbit+potatis+gräddsås gör inte mig ett dugg. yahoo.gif
          Tror att många har samma uppfattning som jag./eden.

Citera
          Pia L
          Inlägg 14-10-2008, 11:10
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Jag som f.d antivegetarian skulle förmodligen svälta eller dö av näringsbrist om jag skulle slopa köttet.
          Jag lärde mig att äta en hel del grönsaker när jag var på en odlaträff hos Yla förra sommaren, men inte såpass att jag skulle vilja leva av det helt och hållet.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-10-2008, 11:10
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (Myosotis @ 13-10-2008, 22:43) *
          Nej, så är det verkligen inte, utan tvärtom: står det bara "frigående" så är det inomhus vilket bl.a. innebär enorm social stress och att man klippar näbbarna på dem utan bedövning för att de inte ska hacka ihjäl varandra. Kolla på stämpeln på ägget, förklaringen brukar stå på insidan äggkartongen. 0 - ekologiskt, 2 - frigående inomhus, 3 - burhöns. De ekologiska har fortfarande för lite plats, men det är det bästa som finns i handeln om man inte har möjlighet att köpa av någon som har lyckliga höns. Jag anser att inredda burar är bättre än frigående inomhus. De har på tok för lite plats, men pinne, sandbad och rede och en naturligare flockstorlek.

Nu har jag kollat äggkartongen - ekologiska ägg från frigående höns inomhus som utfordrats ekologiskt med möjlighet till utevistelse.

Något luddigt kan jag tycka men det är väl rätt?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-10-2008, 12:10
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2008, 23:50) *
          Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott...........
          Anki

Äter du bara kött, mjölkprodukter och spannmål? Vad jobbigt och enformigt det låter. Jag äter mycket mer omväxlande än så.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2008, 13:21
          Länk hit: #47

Medlem

Whiskuchi du kan ju kolla i nedanstående länk med exempel och se om du tycker att kosten verkar jobbig och enformig. Mig passar det perfekt och jag äter god och mättande lchf-kost varje dag.

kostexempel

--------------------

Citera
          Rapchic
          Inlägg 14-10-2008, 13:38
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (eden @ 14-10-2008, 11:53) *
          Håller med dig Stintan bravo.gif
          Det viktiga är att maten är god och tilltalande upplagd. yes.gif
          Att det finns en köttbit+potatis+gräddsås gör inte mig ett dugg. yahoo.gif
          Tror att många har samma uppfattning som jag./eden.

att maten är god och tilltalande upplagd är inte svårt som vegetarian heller
          tex fröbollar (solrosfrö+lite pumpakärnor), tomatsås, potatis och kokta morötter
          eller fallafel med stark tomatsås, klyftpotatis och koktamorötter eller blandsallad
          eller stekt seitan med kokt potatis och morötter
          eller röbetsbiff met potatis och resten av det stekta ägget (äter fortfarande ägg, ägget är till panering) och råriven kålrot
          eller pasta med pastasås gjord på tomater och vitabönor och lök m.m.
          eller curry och morotsgryta med kikärter till couscous
          eller wokgrönsaker med soyabönor och nudlar etc etc

det är bara en liten del och vackert blir det med alla färger och gott blir det
          (ok inget grädde här för jag tycker inte om det men det finns veg alternativ till grädde också)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2008, 14:02
          Länk hit: #49

Medlem

Javisst Rapchic men för min del ingår kött/fisk/skaldjur i kosten medan potatis, pasta, ris, mjöl och socker går bort. Massor av grönsaker ingår också liksom smör, ost och grädde. Tur man kan välja själv vad man vill äta.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-10-2008, 15:44
          Länk hit: #50

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2008, 16:53) *
          Jag tänker fortsätta äta biff. Men jag köper endast svenskt kött och oftast från en gårdsbutik.

Jag håller med Myosotis, vi behöver kossor som betar i Sverige! Det går inte att jämföra våra svenska förhållanden med exempelvis Brasilien.

Det är delvis sant. Men inte ens KRAVs regler räcker för att få kossor att gå tillräckligt mycket utomhus. Fulkossor som stått mestadels inne och käkat utrikiskt kraftfoder tillför såklart inte Sveriges "öppna landskap" ett smack; däremot öppnar det upp Amazonas rätt bra.

Om vi lägger djurskydd och därtill kopplad etik åt sidan så är Sveriges resursanvändning vad gäller matframställning just nu i obalans. Vi bygger köpcentra, golfbanor och bostadsområden på förstklassig åkermark. Vansinne. Och inte låter vi kossorna beta i hag- och ängsmark med träd och stenar, mark som lämpar sig dåligt för att odla spannmål etc, nej, vi låter kossorna gå på finaste åkermarken och äta gräs, alternativt stå inne och käka kraftfoder.

Grisar ska leka jordfräs. Hönor ska picka mask och insekter, utomhus. Kossor ska gå under lövens skuggor och käka gräs och örter. Och får, glöm inte fåren, de kan gå på mark som annars klassas som "ekonomiskt oduglig" till såväl skogs- som jordbruk.

Det går att använda djur rationellt och effektivt i matproduktionen. Men det gör vi sällan idag. Köper man plastinpackat fulkött på Stora Mataffären får man snarare utgå ifrån att det är "värsta möjliga" och inte "bästa möjliga", eller hur? Står det på en förpackning "veg. olja" så är det liksom inte ekologisk jungfruolivolja; det är sannolikt palmolja från skövlade marker i asien någonstans. Står det inte varifrån grisen eller kycklingen kommer så får man utgå ifrån att det inte är den lokale biodynamiskt inriktade bonden som står bakom, snarare är köttskrället importerat från länder med ännu värre djurskydd än Sverige, exempelvis Danmark eller Thailand.

(Jag vet att KRAV inte alltid funkar, speciellt för väldigt små producenter, men överlag är det bättre än om produkten saknar märkning)

Redigerat av Pirum: 14-10-2008, 15:51

--------------------
          zon2.5

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-10-2008, 16:28
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 14:21) *
          Whiskuchi du kan ju kolla i nedanstående länk med exempel och se om du tycker att kosten verkar jobbig och enformig. Mig passar det perfekt och jag äter god och mättande lchf-kost varje dag.

kostexempel

Du missade min poäng. Anki på öland skrev att man om man slutar äta kött och mejeriprodukter bara äter spannmål, varpå jag svarade att jag äter mycket mer varierat än så - och jag är vegetarian.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-10-2008, 17:18
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Pirum @ 14-10-2008, 16:44) *
          Det är delvis sant. Men inte ens KRAVs regler räcker för att få kossor att gå tillräckligt mycket utomhus. Fulkossor som stått mestadels inne och käkat utrikiskt kraftfoder tillför såklart inte Sveriges "öppna landskap" ett smack; däremot öppnar det upp Amazonas rätt bra.

Om vi lägger djurskydd och därtill kopplad etik åt sidan så är Sveriges resursanvändning vad gäller matframställning just nu i obalans. Vi bygger köpcentra, golfbanor och bostadsområden på förstklassig åkermark. Vansinne. Och inte låter vi kossorna beta i hag- och ängsmark med träd och stenar, mark som lämpar sig dåligt för att odla spannmål etc, nej, vi låter kossorna gå på finaste åkermarken och äta gräs, alternativt stå inne och käka kraftfoder.

Grisar ska leka jordfräs. Hönor ska picka mask och insekter, utomhus. Kossor ska gå under lövens skuggor och käka gräs och örter. Och får, glöm inte fåren, de kan gå på mark som annars klassas som "ekonomiskt oduglig" till såväl skogs- som jordbruk.

Det går att använda djur rationellt och effektivt i matproduktionen. Men det gör vi sällan idag. Köper man plastinpackat fulkött på Stora Mataffären får man snarare utgå ifrån att det är "värsta möjliga" och inte "bästa möjliga", eller hur? Står det på en förpackning "veg. olja" så är det liksom inte ekologisk jungfruolivolja; det är sannolikt palmolja från skövlade marker i asien någonstans. Står det inte varifrån grisen eller kycklingen kommer så får man utgå ifrån att det inte är den lokale biodynamiskt inriktade bonden som står bakom, snarare är köttskrället importerat från länder med ännu värre djurskydd än Sverige, exempelvis Danmark eller Thailand.

(Jag vet att KRAV inte alltid funkar, speciellt för väldigt små producenter, men överlag är det bättre än om produkten saknar märkning)

Det är ju synd att det har blivit så. Medan man är stolt över sin lokala "slow food" i andra länder så verkar mest till lägsta pris vara det man strävar efter i Sverige. Jag äter hellre kött färre dagar i veckan men bättre men i min lokala affär tror jag knappt de har KRAV-kött eller naturbeteskött.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2008, 17:27
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 14-10-2008, 17:28) *
          Du missade min poäng. Anki på öland skrev att man om man slutar äta kött och mejeriprodukter bara äter spannmål, varpå jag svarade att jag äter mycket mer varierat än så - och jag är vegetarian.

Japp men du frågade henne om hon bara äter kött, mjölkprodukter och spannmål så skickade jag en länk eftersom jag har för mig att Anki precis som jag äter LCHF-kost (Anki får väl rätta mig om jag har fel). Spannmål ingår inte i den kosten. Inte heller potatis, pasta, ris och socker. Men grönsaker ingår liksom kött och vissa mejeriprodukter. Ville bara visa att man kan äta mycket varierat, sunt och gott även på andra sätt.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-10-2008, 18:03
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Rapchic @ 14-10-2008, 11:01) *
          konstigt att våra förfäder överlev då eftersom vi alldrig har ätit så mkt kött som nu.
          och att man rent näringsmässigt set kan äta en fullvärdig kost (minus B12 då men det vet ni redan)
          av vegetabilier idag (förr fanns ju inte lika mkt kunskap ) så då kan man välja.
          jag kommer antagligen att välja att gå över till en helt vegetabilisk kost
          men som gemene man kan man ju välja att äta ett mål i veckan tex vegetariskt

Dot är nog vanskligt att jämföra hur mycket kött våra förfäder åt i jämförelse med oss för vi vet mycket lite om hur mycket dom åt. Dom första människorna var samlare/jägare så dom fick nog i sig allt dom behövde. Det var först när människan blev bosatt och började odla säd som riskerna började dyka upp men eftersom dom samtidigt var boskapshållare var det nog inga problem. Det är först i våra dagar när olika fundamentalister dykit upp som riskerna har blivit uppenbara. Vet faktiskt inte riktigt hur mycket ärter och bönor man måste vräka i sig för att få tillräckligt med protein men det är definitivt mer än en liten köttbit.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-10-2008, 20:01
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 18:27) *
          Japp men du frågade henne om hon bara äter kött, mjölkprodukter och spannmål så skickade jag en länk eftersom jag har för mig att Anki precis som jag äter LCHF-kost (Anki får väl rätta mig om jag har fel). Spannmål ingår inte i den kosten. Inte heller potatis, pasta, ris och socker. Men grönsaker ingår liksom kött och vissa mejeriprodukter. Ville bara visa att man kan äta mycket varierat, sunt och gott även på andra sätt.

Vilket jag knappast gjort om hon inte skrivit:

CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2008, 23:50) *
          Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott...........
          Anki

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2008, 20:17
          Länk hit: #56

Medlem

Whiskuchi, det är möjligt men jag uppfattade det hon skrev som att hon inte tycker att kossorna ska bort eftersom vi behöver käka både kött och mejeriprodukter men att spannmål varken är hälsosamt eller gott. Eftersom jag delar den uppfattningen så svarade jag men det kanske var dumt.

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 14-10-2008, 20:26
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Pirum @ 14-10-2008, 16:44) *

Bra skrivet, Pirum tummenupp.gif Det tål att tänka på ... för mig är djurhållningen viktigast och den lämnar mycket i övrigt att önska angry.gif Både i Sverige och i andra länder. Så det bästa vore väl att enbart äta kött från vildlevande djur rolleyes.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-10-2008, 20:28
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är ett exemplar av Homo sapiens, en allätare. Jag är konstruerad för att äta det jag kommer över. Fett och socker var länge bristvaror, som jag därför passade på att vräka i mig när tillfälle gavs. Idag är jag försiktig med vad jag äter, eftersom utbudet är enormt och jag inte är så fysiskt aktiv som jag tvingades vara förr. Det har kommit många påbud genom åren om hur jag ska lägga upp mitt kostintag. Själv trivs jag bra med varierat begränsat intag. Framförallt är jag försiktig med snabba kolhydrater och för mycket fett.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-10-2008, 21:10
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gunilla T @ 14-10-2008, 12:10) *
          Nu har jag kollat äggkartongen - ekologiska ägg från frigående höns inomhus som utfordrats ekologiskt med möjlighet till utevistelse.

Något luddigt kan jag tycka men det är väl rätt?

Håller med, det är luddigt. De får väl bara vara ute "när vädret tilllåter" ( confused.gif ), men det är bättre än inget. Och det är som sagt färre höns per kvadratmeter - mindre social stress. När mina egna ägg inte räcker köper jag av en privatperson vars höns går ute året runt och har det jättebra. (För övrigt var det hon som fick mina Åsbohöns.) Men eftersom hon inte har råd att köpa ekologiskt foder får hon inte sälja äggen som kravmärkta. Jag köper ändå hellre hennes än ekologiska i affären.

CITAT (Markus_H @ 14-10-2008, 18:18) *
          ...men i min lokala affär tror jag knappt de har KRAV-kött eller naturbeteskött.

Konsum har väl kravkött.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 14-10-2008, 21:48
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Aqvakul @ 14-10-2008, 21:28) *
          Jag är ett exemplar av Homo sapiens, en allätare. Jag är konstruerad för att äta det jag kommer över. Fett och socker var länge bristvaror, som jag därför passade på att vräka i mig när tillfälle gavs. Idag är jag försiktig med vad jag äter, eftersom utbudet är enormt och jag inte är så fysiskt aktiv som jag tvingades vara förr. Det har kommit många påbud genom åren om hur jag ska lägga upp mitt kostintag. Själv trivs jag bra med varierat begränsat intag. Framförallt är jag försiktig med snabba kolhydrater och för mycket fett.

Tycker nog att trådens ursprung ibland försvinner i gräddsås, maträtter och eget kostintag wacko.gif Det kanske vore en bra ide' att starta opp en tråd i detta ämne också flirting.gif

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon