Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slopa biffen, !
          Piccante
          Inlägg 14-10-2008, 21:57
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT
          CITAT (Markus_H @ 14-10-2008, 18:18) *
          ...men i min lokala affär tror jag knappt de har KRAV-kött eller naturbeteskött.

Konsum har väl kravkött.

Fast vi har inga Konsum kvar fear.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-10-2008, 12:26
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Markus_H @ 14-10-2008, 22:57) *
          Fast vi har inga Konsum kvar fear.gif

Nej, jag vet. Det i Klippan försvann också. Nu finns där Netto och två ICA-butiker. duh.gif Undrar vad det beror på (mer än att ingen handlar på Konsum för att det är så dyrt).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          eden
          Inlägg 15-10-2008, 14:46
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Boxer @ 12-10-2008, 22:55) *
          Men då är det väl jättebra om vi äter upp de hemska miljöbovarna som har horn och svans! flirting.gif

*retas lite bara* tongue.gif
          Muuu!

Håller med att början blivit diffus. för att slippa mijöproblemet måste jag hålla med Boxer.
          Det måste vara det bästa alltenativet./eden yes.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2008, 15:03
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Det viktigaste ändå tycker jag är att handla svenskt och närproducerat i den mån det går.
          Likaså skulle jag vilja uppmana till torghandel när det gäller grönsaker rotfrukter o ägg. Men även här får man se upp, gäller o kolla upp handlaren så h*n säljer från eget.
          Den torghandel som bedrivs t.ex. i storstäderna kommer varorna ofta från partihallar och kan ha rest långt.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-10-2008, 18:13
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Boxer @ 12-10-2008, 22:55) *
          Men då är det väl jättebra om vi äter upp de hemska miljöbovarna som har horn och svans! flirting.gif

Ja. Om vi samtidigt skulle sluta föda upp dem i samma rasande takt som nu.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-10-2008, 18:22
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (netaave @ 15-10-2008, 16:03) *
          Det viktigaste ändå tycker jag är att handla svenskt och närproducerat i den mån det går.
          Likaså skulle jag vilja uppmana till torghandel när det gäller grönsaker rotfrukter o ägg. Men även här får man se upp, gäller o kolla upp handlaren så h*n säljer från eget.
          Den torghandel som bedrivs t.ex. i storstäderna kommer varorna ofta från partihallar och kan ha rest långt.

Men i Göteborgs Posten var 2 helsidor om att köpa närprducerad och från Holland eller Spanien.

Närproducerade tomater t.ex. krävde mera energi än dom importerade. Dom testade på flera olika grönsaker.

Elisabeth

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-10-2008, 18:38
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Snöflinga @ 14-10-2008, 22:48) *
          Tycker nog att trådens ursprung ibland försvinner i gräddsås, maträtter och eget kostintag wacko.gif Det kanske vore en bra ide' att starta opp en tråd i detta ämne också flirting.gif

F´låt att jag drogs med i en OT-diskussion. Gjorde det klassiska felet att ägna mer uppmärksamhet åt de senaste inläggen av bl.a *stintan* istf att hålla koll på TS intentioner.

Diskussionen om vårt matintag är knepig. Det handlar bl.a om att äta nyttigt, någorlunda prisvärt och gärna miljövänligt. Om vi koncentrerar oss på det miljövänliga så handlar det också om flera saker som djurens miljö, ett klokt resursutnyttjande för en hållbar utveckling och naturligtvis också att hantera den förstärkta växthuseffekten. Hur väljer jag någorlunda konstruktivt som konsument och vilka genomslag får mina val. Det är lätt att valen utgår från det man tror är rätt, som att vissa köttslag är bäst eller allt svenskt är bra och allt brasilianskt är dåligt.
          Kyckling är vad jag förstår bra ur flera miljöperspektiv, men knappast för kycklingen.......

Jag tror att vi måste lära oss att äta betydligt mindre kött och mer vegetabiliska proteiner. Jag tror också att talet om GI och stenåldersmat är ett smart knep att motivera en helt orimlig och ohållbar köttkonsumtion.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-10-2008, 19:01
          Länk hit: #68

Medlem

Aquakul jag vad tycker du skall de göra som inte kan äta enligt GI???? Jag testade GI men dess Tarmkrämpor jag fick önksar jag ingen.

Snesk kött, vet ni att det bara görs stickprov? Inte som in andra länder som man testar varenda skaltat djur?

Jag är en förre detta bondmora, numera har ett av mina barn gården och är ekoligisk odlande bonde. Inte i Sverige utan i Tyskland. Hon har gårdsförsäjlning av kött. ägg osv.

Men jag vet att varje slaktat djur blir testat, inte tar ,man där bara stickprover. Sen finns det alltid folk som går förbi det och fuskar.Finns överallt.

Men vad jag aldrig köper , är dansnk kött /köttvaror. Dom ahr så mycket salmonella så jag vågar inte hur billigt det än är.

Sen får man tänka på ekonomin. Jag har inte råd att bara köpa kravodlad eller ekologiskt odlat. Då får dom först höja pensionen. Eller också ge oss pensionärer skatteavdrag.

Elisabeth

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-10-2008, 19:42
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Whiskuchi @ 14-10-2008, 13:10) *
          CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2008, 23:50) *

Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott...........
          Anki

Äter du bara kött, mjölkprodukter och spannmål? Vad jobbigt och enformigt det låter. Jag äter mycket mer omväxlande än så.

Det var första meningen i inlägget som var huvudmeningen. Naturligtvis äter jag annat, men en stor del av dom flestas kost är mjölk, grädde, smör, ost och andra mejerivaror. Mjölkkor äter väl också spannmål, hur skulle vi klara den biten om man skulle avveckla korna.
          För min egen del är mejerivarorna viktigare än köttet. Äter nästan aldrig nötkött men dagligen, flera gånger om dagen, mejerivaror.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-10-2008, 19:57
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har minskat rejält på köttet, anledningarna är djuretiska skäl, miljö- och klimatskäl.

När jag köper kött är det KRAV-märkt pga att djuren då haft ett bättre liv och för att minska gifterna. KRAV har strängare regler för hur djuren ska ha det än "bara" ekologiskt producerat. Jag lägger pengar på nästan uteslutande kravproducerad mat. Jag äter ofta vildfångade räkor.

Är det fördelaktiga eu-bidrag för att producera kött? Jag menar eftersom det produceras mycket mer än efterfrågan eftersom så mycket kött får slängas. Jag hörde att uppskattningsvis 30000 kor slaktas i onödan bara i sverige. För att få mejeriprodukter från kor, getter behöver man ju inte slakta djuren vad jag förstår. Undantaget är väl ost som bl a görs av löpe i kalvmagar vad jag förstår.

Redigerat av MimmiH: 15-10-2008, 19:59

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 15-10-2008, 20:43
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

MimmiH vad är skillnaden mellan vildfångade räkor och "vanliga" räkor confused.gif Har hört uttrycket tidigare och alltid undrat.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-10-2008, 20:47
          Länk hit: #72

Medlem

Det finns odlade räkor, jag tror det bara odlas sk tigerräkor, jätteräkor. Och så finns det dom som inte odlas, som lever vilt i havet - de är vildfångade - det är väl de flesta antar jag smile.gif

Redigerat av MimmiH: 15-10-2008, 20:49

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-10-2008, 20:50
          Länk hit: #73

Medlem

Jag tror Mimmi H du får nog sätta in dig lite mera i allt. En kor kan man inte mjölka i det oändliga. Får dom inte kalvar emellanåt så får du ingen mjölk. Och vad skall man göra med alla kor och kalvar om an inte får slaktar dom?

Tror du att en bonde kan kan har hur många djur som helst? Vem betalar allt foder? Vem skall sköter om djuren?

Man får nog tänka till lite

Elisabeth

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-10-2008, 21:07
          Länk hit: #74

Medlem

Självklart måste man slakta en del kor även om man inte äter köttet, om man bara har dem till mejeriproduktion. Men det blir ju färre som behöver slaktas, jag uttryckte mig fel. Många kor/tjurar föds ju upp enbart till kött.

Redigerat av MimmiH: 15-10-2008, 21:09

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-10-2008, 21:31
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (MimmiH @ 15-10-2008, 21:47) *
          Det finns odlade räkor, jag tror det bara odlas sk tigerräkor, jätteräkor. Och så finns det dom som inte odlas, som lever vilt i havet - de är vildfångade - det är väl de flesta antar jag smile.gif

Odlade räkor innebär att viktiga biotoper förstörs, typ mangroveträsk som skyddar mot översvämningar.
          Vildfångade räkor är dock inte heler utan problem. Normalt sker fångsten med stora bottentrålar som rensar rent och skapar stora bifångster som kasseras.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-10-2008, 21:56
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (MimmiH @ 15-10-2008, 22:07) *
          Självklart måste man slakta en del kor även om man inte äter köttet, om man bara har dem till mejeriproduktion. Men det blir ju färre som behöver slaktas, jag uttryckte mig fel. Många kor/tjurar föds ju upp enbart till kött.

Frågan var väl inte hur många kor som skulle slaktas utan att det går åt spannmål som människan kunde äta att föda upp dessa kor med. Men det går ju åt lika mycket foder om 1 mjölkko äter x kg foder i x antal år som om 5 djur hínner slaktas under dessa x år och äter samma mängd foder.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 15-10-2008, 22:13
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

För min del är jag övertygad om att den bästa kosten bör innehålla en stor del fullvärdigt protein, dvs kött, fisk och skaldjur, en stor del färsk frukt och grönsaker och betydligt mindre bröd, potatis ,mjöl och andra spannmålsprodukter än vad vi normalt äter idag. Det är väl bara att titta på inom vilka grupper i samhället fetmaepedemin sprider sig, inte är det bland de välbeställda som har råd att äta kött och fisk dagligen.
          Gita

Citera
          Pia L
          Inlägg 16-10-2008, 08:04
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

MimmiH : " Många kor/tjurar föds ju upp enbart till kött." Och vad tycker du att bönderna ska göra med alla tjurkalvar som föds?
          Det är ju knappast bönderna som bestämmer könen på kalvarna, och en annan sak om priserna, anledningen till att det är köttöverskott(OM det är köttöverskott) beror på priset, jag med dålig pension köper hellre billigare kött oavsett var det kommer ifrån, dö ska jag ju göra förr eller senare ändå.
          Jag äter hellre kött ofta när jag lever än att äta kaninmat.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Platinum
          Inlägg 16-10-2008, 08:32
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Snöflinga @ 12-10-2008, 22:50) *
          Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff fear.gif

Lite grann om köttproduktion och olika former av djurhållning.
          http://www.miljobussen.stockholm.se/templa...age.aspx?id=301

Den här punkten från ovan nämnda sida gillar jag.
          CITAT
          Ekologiskt nöt- och lammkött från betande djur i Sverige är relativt bra för miljön eftersom betesdjuren bevarar öppna landskap och gynnar den biologiska mångfalden. När djuren får leva naturligt och äta gräs slösar man inte heller energi och naturresurser i form av onödig odling av spannmål och soja.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 16-10-2008, 09:54
          Länk hit: #80

Medlem

Ni har rätt. Det räcker inte bara att minska ner på nötköttet för att få färre nötkreatur, man måste även minska sin konsumtion av mejeriprodukter smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon