Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slopa biffen, !
          Anki på Öland
          Inlägg 16-10-2008, 10:36
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (MimmiH @ 16-10-2008, 10:54) *
          Ni har rätt. Det räcker inte bara att minska ner på nötköttet för att få färre nötkreatur, man måste även minska sin konsumtion av mejeriprodukter smile.gif

Eller minska ner ätandet av dom onyttiga spannmålsprodukterna och låta korna äta spannmålen, så man får nyttiga mejeriprodukter istället..... rolleyes.gif
          ANki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          eden
          Inlägg 16-10-2008, 10:39
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2008, 11:36) *
          Eller minska ner ätandet av dom onyttiga spannmålsprodukterna och låta korna äta spannmålen, så man får nyttiga mejeriprodukter istället..... rolleyes.gif
          ANki

bravo.gif Så tänker man på landet yahoo.gif /eden

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 16-10-2008, 11:31
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Om man äter kravmärkt nötkött så betar korna en del av året och behöver inte äta spannmål smile.gif

Redigerat av MimmiH: 16-10-2008, 11:32

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-10-2008, 13:47
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (MimmiH @ 16-10-2008, 12:31) *
          Om man äter kravmärkt nötkött så betar korna en del av året och behöver inte äta spannmål smile.gif

Vem ska då äta spannmålet när människorna får upp ögonen för att det är onyttigt?
          För övrigt är det väl lag på att korna ska gå ute och beta under viss tid av år.

Följande är hämtat från Jordbruksverket.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:5råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; Saknr L 100

Utkom från trycket den 29 juni 2007.beslutade den 18 juni 2007.

Med stöd av 2, 4, 8 a, 9, 9 a, 13, 13 a, 15, 17 och 18 §§ djurskyddsförordningen(1988:539) föreskriver1, 2 Djurskyddsmyndigheten följande, samt meddelar följande allmänna råd:

(nedanstående är utdrag)

Bete och utevistelse

25 § Nötkreatur som hålls för mjölkproduktion ska anses hållna på bete om devarje dygn kommer ut på bete och har tillgång till betesmarken under minst 6timmar. Andra nötkreatur med krav på bete eller annan utevistelse ska vistasute hela dygnet.

DFS 2007:5 Saknr L 100 16

26 § Nötkreatur ska i enlighet med 10 - 11 §§ djurskyddsförordningen hållaspå bete eller ges tillfälle att vistas ute under en sammanhängande tidsperiodsom infaller under perioden 1 maj – 15 oktober enligt följande:

1. Blekinge, Skåne och Hallands län – minst 4 månader

2. Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings,

Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Västra Götalands, Värmlands, Örebro och

Västmanlands län – minst 3 månader,

3. Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och

Norrbottens län – minst 2 månader.

27 § Nötkreatur får utan hinder av 25-26 §§ hållas inne hela dygn eller delar avdygn i följande fall:

1. om det är nödvändigt för att skydda djuren vid onormala väderleksförhållanden,

2. om det är nödvändigt för att skydda marken från skador vid onormala väderleksförhållanden,

3. om det är nödvändigt för att skydda djur mot allvarliga insektsangrepp,

4. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan undanröjas på annat sätt,

5. om djuren är anmälda för slakt och ska slaktas före den 15 juni,

6. kvigor för seminering under högst 30 dygn, förutsatt att betesperiodens sammanlagda längd minst motsvarar den tid som framgår av 26 §, eller

7. om djuren måste skötas, vårdas eller behandlas på ett sätt som inte är lämpligt utomhus. Om djur hålls inne hela dygn i enlighet med någon av ovanstående punkter ska detta journalföras.

28 § Djurbeläggningen på betesmarken får inte vara högre än att ett växttäcke

bibehålls på minst 80 procent av arealen i den aktuella betesfållan.

Allmänna råd till 2 kap. 28 §

Djurtätheten bör normalt inte överstiga följande genomsnittsvärden: Betestid (månader) Antal mjölkkor per ha

2 7

3 6

4 5

Om bete endast anordnas under en del av dygnet kan djurtätheten ökas i förhållande till den minskade användningen av betet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 16-10-2008, 15:10
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Men så bra att alla nötkreatur rent generellt får gå på bete biggrin.gif Tack Stintan för info smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-10-2008, 15:19
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja jag har en kompis som varit vegetarian länge... sen orkade hon till slut inte... började knapra lite kyckling... men sen var det ju kört och kött slukar hon som ett monster nu... äter vi ute så äter hon upp sin + halva min portion med smarriga hamburgare... tror det är jättesvårt att skippa kött helt. Människan är ingen liten ekorre som äter nötter och rötter... Jag skulle nog klara mig utan så mycket kött men ibland så är det ju liksom kört när man har en superkock hemma sweatingbullets.gif blir till att röra på sig istället

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Platinum
          Inlägg 16-10-2008, 16:08
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 16:19) *
          ja jag har en kompis som varit vegetarian länge... sen orkade hon till slut inte... började knapra lite kyckling... men sen var det ju kört och kött slukar hon som ett monster nu... äter vi ute så äter hon upp sin + halva min portion med smarriga hamburgare... tror det är jättesvårt att skippa kött helt. Människan är ingen liten ekorre som äter nötter och rötter... Jag skulle nog klara mig utan så mycket kött men ibland så är det ju liksom kört när man har en superkock hemma sweatingbullets.gif blir till att röra på sig istället

Huvudsaken man respekterar andras matval, vilken diet det nu må vara det gäller. Själv har jag tre vegetarianer i familjen varav två på inrådan av läkare och en av etiska skäl, man kan säga att det är ett väldigt varierat matbord vid familjemiddagar.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 16-10-2008, 16:53
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 11:02) *
          Ja du var och en blir salig på sin tro. För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter.

tummenupp.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon